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국회도서관 입법정보서비스 개선방안에 관한 연구

Title
국회도서관 입법정보서비스 개선방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Improving Legislative Information Service in the National Assembly Library of the Republic of Korea
Authors
정은희
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차미경
Abstract
본 연구는 의원입법과정에서 발생하는 입법지원조직의 정보요구를 바탕으로 국회도서관 입법정보서비스 개선방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 입법과정은 지속적인 정보수집과 정교한 대안, 경험적 학습과 적용이 수반된다. 법안을 준비하고, 성안하고 심사하는 전 과정에서 정보의 역할은 핵심적인 기능이며 효과적으로 업무를 수행하는데 필수적이다. 정보 측면에서 좋은 법을 만들어 나가는 과정이 정보를 활용하는 과정에 고스란히 담기기 때문에 정보를 활용하는 과정은 정당하게 입법과정을 잘 수행하고 있다는 것을 상징적으로 보여주는 한 단면이기도 하다. 따라서 입법과정별로 정보요구를 정확하게 진단하고 적합한 정보서비스를 할 수 있도록 하는 것은 국회 내 입법정보지원을 책임지고 있는 국회도서관으로서 중요한 연구과제라고 할 수 있다. 이를 위하여 본 연구는 문헌연구를 통해 이론적 근거를 마련하고 국회도서관 입법정보서비스 현황 조사와 실제 입법지원조직 소속 직원을 심층 인터뷰하여 정보요구를 분석하였다. 문헌연구에서는 입법과정의 개념과 입법지원조직의 역할을 설명하고 입법정보의 특징을 유형별로 살펴보았다. 입법정보의 유형은 내용에 따라 사실정보, 분석정보, 성격에 따라 정책정보, 정치정보, 절차정보, 정보원의 출처에 따라 내부정보원, 외부정보원으로 조사되었다. 정보원 선택에 영향을 미치는 평가요소를 파악하기 위해 선행연구에서 공통적으로 언급된 입법정보의 품질기준인 신뢰성, 관련성, 적시성, 객관성, 접근성 등 5가지를 제시하였다. 국회도서관의 입법정보서비스 현황 조사에서는 전체 서비스를 맞춤형 서비스인 의회법률정보회답서비스, 빅데이터 분석기반의 현안정보서비스, 의회정보서비스, 법률정보서비스, 정책정보서비스, 학술정보서비스, 인적자원서비스인 전문가서비스 등 7개 분야로 구분하였다. 문헌연구와 국회도서관 입법정보서비스 현황 조사를 기반으로 국회 내 입법지원조직 소속의 전문가 20명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하여 정보요구를 파악하고자 하였다. 인터뷰는 입법과정에서 정보가 필요한 업무, 입법정보 유형별 정보요구, 입법정보 출처별 정보요구, 정보원의 품질, 문제점과 개선방안, 면담자 기초정보 등 총 6개의 영역으로 구성하여 정보요구를 살펴보았다. 정보요구분석결과는 다음과 같다. 첫 번째, 정보요구가 입법지원조직에 따라 다르다는 점이 확인되었다. 국회의원 보좌진은 법안을 준비하면서 국민의 의견수렴과정을 거치기 때문에 현안정보와 외부 전문가, 정책정보, 정치적 주장을 위한 정치정보 등 사안의 모든 측면을 광범위하게 다루려는 경향이 있었다. 의제가 결정되면 의원실은 입법지원기관에 질의를 하여 법안을 구체화하고 전문성을 보완하였다. 국회도서관의 정보요구는 의원실의 요청에 따른 의회법률분야 회답서비스를 위해 해외 법률정보 및 정책정보 등의 사실정보에 집중되어 있었다. 국회입법조사처는 의원실 요청 회답서비스와 관련하여 자원을 최대한 활용하여 분석정보를 제공하고 있었고 입법지원조직 중 가장 광범위한 정보조사활동을 하는 것으로 조사되었다. 국회예산정책처는 법안비용추계업무의 특성상 통계위주의 사실정보에 비중을 두고 있지만 법안이 도입된 배경과 의도한 효과 등을 모두 고려해야 한다는 점에서 정책정보나 정치정보, 절차정보도 모두 참고하는 것으로 조사되었다. 법안을 성안하는 국회 법제실에서는 의원실이 법안준비과정에서 조사한 정보들을 공유하기 때문에 의원실과 정보선호도가 유사하지만 사실정보 확인이나 법의 체계정합성을 위해 법률정보나 통계, 백서 등의 비중이 높다는 점에서 차이가 있었다. 위원회는 법안심사과정에서 법안의 문제점을 뒷받침할 수 있는 근거로 활용하기 위해 사실정보와 정부 측 의견 등의 정책정보 비중이 가장 높았다. 그 외 행정부 주장의 검토과정에서 분석정보나 정치정보를 참고하는 것으로 조사되었다. 두 번째, 외부정보원의 이용이 많았다. 국회도서관 입법정보서비스와 외부정보원을 동시에 이용하는 분야는 법률정보, 정책정보, 학술정보에서 두드러졌다. 국회도서관에서 입법정보서비스로 제공하고 있음에도 불구하고 외부정보원에만 의존하는 분야는 현안정보, 법률정보, 정책정보, 전문가정보에서 나타났다. 세 번째, 입법정보서비스의 품질에 대해 국회도서관 입법정보서비스는 전반적으로 만족한다는 의견이 대부분이었지만 적시성과 관련성은 부족하다는 의견이 많았다. 적시성은 정보의 신속한 업데이트가 필요한 부분이고, 관련성은 해당 분야에 대한 정보보완이 필요한 부분이다. 적시성에서 불만족으로 지적된 분야는 맞춤형서비스, 법률정보(외국법률번역DB), 학술정보였다. 관련성에서 불만족으로 평가받은 분야도 동일한 분야로 조사되었다. 이 세가지 분야는 개선요구사항도 집중적으로 많았던 정보원이다. 분석결과를 통해 도출된 개선사항은 서비스 개선분야와 시스템 개선분야로 종합하여 제안하였다. 첫 번째, 해외입법정보, 정책정보, 홍보 부분의 개선이 필요하다. 해외입법정보는 정치적 현안을 예측하여 해외사례의 정보요구에 대한 선제적 대응에 주력하는 방안을 제안하였다. 다음으로 정책정보는 정부보도자료와 공공 및 비영리민간단체의 세미나・공청회자료의 보완에 대한 요구를 반영하였다. 홍보가 필요한 부분은 현안정보, 정책정보, 법률정보, 전문가정보 등이다. 두 번째, 시스템 개선분야에서는 법률정보시스템 개선과 개인화서비스의 도입을 제안하였다. 법률정보시스템은 입법지원조직의 정보요구를 반영하여 외국법률정보를 중심으로 한 핵심서비스 제공으로 서비스 인지도를 높이는 방안을 고려할 필요가 있다. 개인화서비스의 제안 이유는 인터뷰 분석결과에서 정보요구가 입법지원조직마다 다르다는 점이 확인되었고 관심 분야에 따른 차별화된 정보서비스의 요구를 반영한 것이다. 또한 외부정보원에 대한 의존도가 높은 정책정보를 보완하고 내・외부로 분산된 정보원의 통합과 품질에서 지적된 적시성을 보완하기 위해서이다. 개선방안으로는 분석결과를 바탕으로 정보자원의 범위와 관심분야 설정기능을 중심으로 개인화서비스 운영에 대한 기본 방식을 정의하였다. 본 연구는 입법지원조직의 정보요구에 대하여 입법정보의 유형별, 품질, 출처별로 심층인터뷰를 바탕으로 파악함으로써 국회도서관 입법정보서비스의 통합적인 측면에서 개선방안을 제시하였다. 개선방안은 입법지원조직마다 선호하는 정보요구를 반영하여 정보환경변화에 부합하는 서비스를 도출하는데 중점을 두었다. 본 연구에서 제시하는 분석결과와 개선방안은 향후 국회도서관이 입법정보서비스 제공기관으로서 관문의 역할을 수행하는데 참고자료로 활용될 수 있을 것이다. ;This study was conducted to suggest the ways of improving legislative information services in the National Assembly Library based on the information needs of the legislative support organization arising from the legislation process done by member of the National Assembly. The legislation process is the process of making democratic decisions through correct understanding and judgment while reflecting the will of the people. The legislative support organization supports legislative activities by investigating and analyzing all the information congress needs when making rational decisions and provide results to congress. The degree or type of information needed varies among legislative support organizations, but information power can lead to the quality of legislation. The National Assembly Library has tended to focus on member of the National Assembly as research targets for legislative support. As legislation is directly related to the people or to the interests of the people, it is necessary to have an in-depth understanding of the information needs of the entire legislative support organization directly involved in the legislative process in order to create a good law. This study was intended to find out measures to improve the capability of legislative information service of the National Assembly Library by identifying the information needs of the legislative support organization. To this end, the study prepared the theoretical basis through literature study. Also, to examine the information needs, we investigated the current status of legislative information service in the National Assembly Library and interviewed in-depth the staff belonging to the actual legislative support organization. In the literature study, we explained the concept of legislative process and the role of legislative support organization and looked at the features of legislative information by type. The types of legislative information are factual information and analysis information depending on content, policy information, politic information, and procedural information depending on their nature, internal and external sources depending on source of the information. The quality standards of legislative information were presented in five categories: credibility, relevance, timeliness, objectivity and accessibility, referring to the criteria commonly mentioned in the precedent research case. In the current status survey of legislative information services in the National Assembly Library, the entire service was defined as seven areas, divided into book-based services, expert-based services and big data-based services. The collection-based service was divided into parliamentary information service, legal information service, policy information service, academic information service, and expert-based service was divided into materials tailored services called as parliamentary legal information reply service, expert service called as human resources service, and pending information service based on big data analysis. Based on the literature research and the current status of legislative information services in the National Assembly Library, the government intended to conduct in-depth interviews with 20 experts from legislative support organizations in the National Assembly to identify the information needs. The interview was conducted in six areas to look out information needs - tasks that require information in the legislative process, information needs by type of legislative information, information needs by source, quality of the information source, problems and improvement measures, and basic interviewer information. The interview results of the legislative support personnel on the use of legislative information are as follows. First, it was confirmed that the information needs were dependent on the legislative support organization. In preparing the bill, parliamentary aides tended to deal extensively with all aspects of the issue, including pending information and outside experts, policy information and political information for political arguments, because they go through the process of collecting public opinion. Once the agenda was decided, the lawmakers’ office questioned the legislative support agency to clarify the bill and supplement its expertise. The information request of the National Assembly Library was focused on factual information such as legal and policy information for the parliamentary legal information reply service upon request from the lawmakers' offices. The National assembly research service was found to have used its resources to provide analysis information in connection with the reply service about lawmaker's request and to carry out the most extensive information survey activities among legislative support organizations. Although the National Assembly Budget Office is focusing on statistical information due to the nature of the task of estimating the bill's expenses, it is also found that organization refers to policy, political and procedural information in that it should take into account both the background of the bill's introduction and its intended effects. Legislative Counseling Office of the National Assembly drafting the bill, has similar information preferences with the lawmakers' office because it shares information researched in the preparation process of the bill, but it differed in that the portion of legal information, statistics and white papers was high to verify facts and to ensure the systematization of the law. The committee had the highest proportion of factual information and policy information to refer to government opinions or related information that can be used as grounds to support problems in the bill's review. It was also found to refer to analysis or political information during the review process of the administration's arguments. Second, legislative support organizations were found to be willing to expand to external sources to get information if necessary. Sources who use the National Assembly Library's legislative information service and external intelligence sources at the same time were prominent in legal, policy and academic information. Even though the National Assembly Library provides information by legislative information services, cases that rely only on external sources of information were found in current, legal, policy and expert information. Third, it was found that quality was an important criterion in selecting sources of information. Most of the respondents said they were satisfied with the legislative information service at the National Assembly Library, but many said they felt insufficiency about timeliness and relevance. Timeliness is where information needs to be updated quickly, and relevance is where information needs to be supplemented for that area. The areas pointed out as unsatisfactory in timeliness were materials tailored services, legal information (translated DB of foreign law), and academic information. The same areas were investigated in areas that were assessed as unsatisfactory in relevance, which were customized services, legal information (translated DB of foreign law), and electronic libraries (academic information). These three areas are information sources that improvement requirements were concentrated. The improvement came up with the analysis result was proposed as service improvement area and the system improvement area. First, the areas for service improvement are overseas legislation information, policy information, and public relations. Foreign legislation information is proposed to focus on proactive response to the information needs of foreign cases by predicting pending political issues. Next, the policy information reflected the demand for supplementation of government press release and seminar・public meeting data by public and non-profit private organizations. The areas that needed to be promoted were investigated as pending issue, policy, legal, and expert information. Second, in the field of system improvement, the improvement of legal information system and the introduction of personalized service was proposed. The legal information system needs to consider raising service awareness by providing key services centered on foreign legal information by reflecting the information needs of legislative support organizations. The reasons for the proposed personalized service are that the interview analysis confirmed that the information needs vary from one legislative support organization to another, and the needs of differentiated information services according to the areas of interest are also reflected. In addition, the purpose of the project is to supplement policy information that is highly dependent on external sources, to complement the integration of internal and external sources and to supplement timeliness pointed out in the quality. Based on the analysis results, the basic method for the operation of personalized services was defined based on the scope of information resources and the functions to set up areas of interest. This study presented improvement measures in terms of the integrated aspects of legislative information service in the National Assembly Library by identifying the information needs of the legislative support organization based on in-depth interviews by type, quality and source of legislative information. The improvement measures were focused on gathering information sources that distributed internally and externally or sources that shows lower frequency of use by low awareness although it is on service, and drawing services consistent with changes in the information environment by reflecting the preferred information needs of each legislative support organization. The analysis results and improvement measures proposed in this study could be used as reference materials for the future role of the National Assembly Library as a provider of legislative information service.
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