View : 775 Download: 0

지역아동센터 이용 청소년의 우울이 학교적응에 미치는 영향

Title
지역아동센터 이용 청소년의 우울이 학교적응에 미치는 영향
Other Titles
Impact of Depression on School Adjustment of Adolescents Using Local Children’s center : Focused on the Moderating Effect of Relationship of Parents, Peer and Local Children’s center Teacher
Authors
김하나
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전종설
Abstract
본 연구의 목적은 지역아동센터 이용 청소년의 우울이 학교적응에 미치는 영향에서의 부모, 또래, 지역아동센터 교사 관계의 조절효과를 검증함으로써 변수들과의 관계를 규명하고, 연구결과를 바탕으로 지역아동센터 이용 청소년들의 학교적응을 높이기 위한 실천적·정책적인 제언을 제시하는 것이다. 본 연구에서는 지역아동센터 아동패널조사 2기 4차의 중학교 1학년 409명의 데이터를 대상으로 SPSS 26.0을 통하여 분석하였다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 지역아동센터 청소년의 성적이 높을수록, 우울이 높을수록, 부모-자녀관계가 높을수록, 또래관계가 높을수록 그리고 지역아동센터 교사 관계가 높을수록 학교적응이 유의하게 높아지는 것으로 나타났다. 둘째, 부모, 또래, 지역아동센터 교사 관계는 우울이 학교적응에 미치는 영향을 통계적으로 유의하게 조절하는 것으로 나타났다. 먼저, 부모-자녀관계는 우울이 학교적응에 미치는 영향을 강화하는 변수인 것으로 검증되었다. 높은 부모-자녀관계는 우울이 높아짐에 따라 학교부적응에 미치는 부정적 영향을 강화하는 것으로 나타났다. 또한 높은 부모-자녀관계는 낮은 우울이 학교적응 향상에 미치는 긍정적 영향을 강화하는 것으로 나타났다. 다음으로 또래관계는 우울이 학교적응에 미치는 영향에서의 조절효과가 있는 것으로 검증되었다. 그리고 센터교사 관계는 우울이 학교적응에 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났다. 즉, 센터교사 관계가 높을수록 높은 우울이 낮은 학교적응에 미치는 영향을 완화하는 것으로 나타났다. 본 연구는 연구 결과를 바탕으로 몇 가지 사회복지 실천·정책적 제언을 제시하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로, 지역아동센터 청소년의 우울 감소 및 학교적응 향상을 위한 사회복지사의 역할, 청소년들을 둘러싼 체계들 간의 협력, 중앙 및 지역아동센터지원단의 역할, Wee클래스의 양적 확충 및 질적 향상, 아동권리보장원 소속 기관 간 협력 및 교류를 통한 지역아동센터 이용 청소년을 위한 우울 개선 및 학교적응 향상 프로그램 개선 및 개발 등을 제안하였다. 본 연구는 기존 선행 연구에서 중학교 1학년 이상의 지역아동센터 청소년을 대상으로 우울이 학교적응에 미치는 영향에서 부모, 또래와의 관계의 조절효과를 살펴본 연구가 없었다는 측면에서 의의가 있다. 또한 본 연구는 본 연구 결과가 기존 일반·저소득층·지역아동센터(6학년)을 대상으로 청소년의 우울이 학교적응에 미치는 영향에서 부모, 또래 혹은 지역아동센터교사 관계의 조절효과를 살펴본 기존 연구의 대상, 변수 등 연구 설계 및 구성의 측면과 연구 결과의 측면에서 어떻게 유사하고 또 다른지 논하였다. 그 후 연구결과를 바탕으로 지역아동센터 청소년의 우울 감소 및 학교적응 향상을 위한 실천적·정책적 제언을 제시하였다는 면에서 의의가 있다. ;This study aimed to examine the impact of depression on school adjustment of adolescents using local children’s center and the moderating effect of the relationship of the adolescents with their parent, peer and local children’s center between depression and school adjustment. The study analyzed 409 data of adolescents who were in the first grade of middle schools from the fourth year panel data of the ⌜second panel survey on local children center⌟. For analysis, hierarchical regression analysis was performed with SPSS 26.0 program. The main findings from the result of this study is following. First, depression of the adolescents was shown to significantly affect school adjustment. Second, the relationships with parents, peer and the local children’s center teacher were found to be significant moderating factors which moderate the impacts of depression on school adjustment of the adolescents. The relationship with parents and the relationship with peer shows strengthening effect when depression affects school adjustment. On the other hand, the relationship with local children’s center teacher was found to be a buffer between depression and school adjustment of the adolescents. Based on the result of the study, several academic, practical and political suggestions were provided.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE