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비대칭의 조형성을 응용한 패션디자인 연구

Title
비대칭의 조형성을 응용한 패션디자인 연구
Other Titles
A study on the Fashion Design Applied with asymmetric formativeness : Focusing on the TR pattern technique
Authors
조민지
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
현대의 예술은 전통적 표현 방식에 대한 해방을 직접적으로 드러낸다. 오늘날 패션디자인 분야에서도 전통적 표현의 범주를 벗어난 새로운 시도가 더욱 요구되고 있으며 다양한 조형의 실험적 디자인으로서 비대칭의 조형성을 강조한 디자인도 이 중 한 가지이다. 비대칭이란 수학적 의미에서의 양적 혹은 수적 불균형이지만 사선적 비대칭 균형, 반복적 비대칭 균형을 통해 시각적인 안정감과 역동적이며 다양한 디자인으로 표현이 가능하다. 본 연구는 비대칭의 조형성을 응용한 패션디자인 작품을 TR 패턴 기법에 의거하여 실물 제작함으로써 패션디자인 요소 표현에 대한 현대적 조형 감각 기반의 새로운 대안을 제시하고자 하는 목적을 갖는다. 특히 TR 패턴 기법이 갖는 특성을 적극 활용하여 패션디자인 요소 중 형태에 집중하여 비대칭의 조형성을 강조하는 입체적 작품을 제시한다. 연구의 내용 및 방법은 다음과 같다. 첫째, 기초조형과 기초디자인을 주제로 한 문헌 고찰을 통해 비대칭의 조형에 대한 개념을 정리하였다. 특히 비대칭을 이해하기 위하여 대칭의 개념과 더불어 자료를 조사하였다. 먼저 기본 어휘의 개념을 찾고 이후 확대된 개념을 찾는 방법을 취하였다. 둘째, 비대칭의 조형적 특성을 조형의 요소별로 살피고자 하였다. 선, 면, 형태, 색채, 재질을 중심으로 특성을 서술하였다. 셋째, TR 패턴 기법을 명명하고 정립한 대표 서적에 의거하여 이 개념과 제작방법을 살펴보았다. 특히 TR 패턴 기법을 시연한 온라인 자료들을 추가하여 자료를 보완하였다. 또한 최근의 패션디자인 사례들을 찾아 TR 패턴 기법이 어떻게 표현되고 있는지 응용 사례를 분석하였다. 분석 대상의 패션디자인은 2000년 이후의 사례들로 한정하였다. 넷째, 위의 이론적 고찰을 토대로 비대칭의 조형성을 표현한 TR 패턴 기법 응용의 패션디자인 작품을 제작하였다. 전체 5벌을 구상하며, 비대칭의 조형성을 공통의 기본 디자인 원리로 두지만 각 작품에서 개성적 비대칭을 보여줄 수 있는 작품을 기획하였다. 다섯째, 작품 제작 시 TR 패턴 기법을 적용할 때에 최대한 비대칭에 초점을 맞춰 응용의 폭을 넓히고자 하였다. TR 패턴 기법의 기본 원리는 정다각형의 입체 구현 또는 일정한 간격의 반복 구현을 주로 하지만, 도형의 각도와 변의 길이, 높이, 간격 등을 다르게 하여 비대칭의 조형성을 강조적으로 표현하고자 한다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 기초조형 및 기초디자인 관점에서 비대칭에 대하여 규정하고 있는 개념을 수집하고 정리한 결과, 많은 전문 서적들이 균형의 개념을 포함한 채로 비대칭의 개념을 설명하고 있는 사실을 알 수 있었다. 이는 반대의 뜻에 해당하는 대칭의 개념 정의에서도 마찬가지이다. 따라서 조형적 관점에서 비대칭과 대칭을 논하는 것은 결국 비대칭적 균형과 대칭적 균형을 논하는 것과 다르지 않았다. 둘째, 비대칭의 조형적 특성을 선, 면, 형과 형태, 색채, 재질감 등의 조형 요소를 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 비대칭 조형과 관련하여 선의 측면에서는 특히 사선의 활용 가능성을 눈여겨 볼 수 있었고, 면의 측면에서는 면들의 관계성을 인식한 배치를 통해 비대칭 구도를 효과적으로 구사할 수 있음이 눈에 띄었다. 나아가 형과 형태는 선과 면의 물리적, 심리적 효과와 유사한 느낌을 투사하므로 앞서 언급한 사선의 활용 가능성 및 면들의 관계성을 입체형으로 연계하는 방법을 고민해야 할 것으로 정리할 수 있었다. 색채와 재질감 또한 비대칭을 표현할 수 있는 중요한 요소인데, 이 두 가지는 무게감 등의 복합적인 감성을 동반하는 성질을 가지므로 복합적인 비대칭을 구사할 수 있으리라 사료된다. 셋째, 비대칭과 관련한 선행연구에서 이미 현대 패션의 커팅 기법 및 제작기술 그리고 제작방법에 주목하며 적극적 비대칭의 형태 구현 가능성을 언급하였으므로 본 연구에서는 이러한 제안에 따라 TR 패턴 기법을 선택하였다. TR 패턴 기법 관련 자료들을 모아 총 12가지의 세부 기법에 대해 정리할 수 있었고, 그 중 해당 기법의 개념을 대표하면서 비대칭의 조형성을 자유롭게 표현하기에 좋은 기법으로 3D Vortex, 3D Box Integration, 3D Pattern Puzzle, Origami Concepts, Origami Pocket 등 5가지를 선정할 수 있었다. 넷째, TR 패턴 기법의 현대 패션디자인 응용을 분석한 결과와 연계하여 급진적 실루엣, 입체적 디테일, 배색 대비의 효과를 가장 잘 보여줄 수 있는 기법을 중심으로 비대칭의 패션 작품을 제작하였는데, 다양한 모형의 구조적 입체 구현이 가능한 TR 패턴 기법에 비대칭의 조형성을 극대화하기 위해 도형의 높이와 각도에 변화를 주는 실험을 시도하였고 이를 통해 TR 패턴 기법의 무한한 가능성을 확인할 수 있었다. 특히 TR 디자인선의 위치와 도형의 형태, 높이, 각도를 다르게 하는 과정에서 최종 실루엣의 변화를 예측하기 힘들다는 점에서 의도하지 않은 의외의 디자인을 얻기도 하였다. 다섯째, TR 패턴 기법의 특성상 작품 제작에서 원단의 식서 방향에 구애받지 않는 평직 원단이 적절하였고 다양한 두께의 평직 원단을 실험해본 결과 10수 2합의 원단을 선택하였으며 이를 사용하여 원형과 다각형을 모두 자연스러운 형태로 표현할 수 있었다. 올이 잘 풀리는 평직 원단을 PU코팅하여 다각형의 모서리를 개별적 형태로 강조할 수 있었다. 본 연구는 인체의 치수를 적용하여 수학적인 전개 방법을 펼치는 일반의 평면패턴 내에 한정하지 않고, 조형 요소를 적극적으로 응용하여 인체의 실루엣과 조화롭게 어우러지는 입체적 실루엣을 다양한 방법으로 제시하였다는데 의의가 있다. 이 과정을 통해 얻은 결과와 가능성이 앞으로 보다 다채로운 패션디자인의 표현 영역 구축에 도움이 될 수 있기를 바란다. ;Modern art directly reveals the liberation of traditional style of expression. Today, new attempts beyond the traditional category of expression are more required in the fashion design field, and one of these is the design that emphasizes the formation of asymmetry as an experimental design of various shapes. Asymmetry is a quantitative or numerical imbalance in mathematical meaning, but it can be expressed with visual stability and dynamic and diverse designs through diagonal asymmetric balance and repetitive asymmetric balance. The purpose of this study is to present a new alternative based on a modern modelling sense for expression of fashion design elements by making fashion design works in real life based on TR pattern technique, which applies asymmetric modelling. In particular, three-dimensional works are presented that emphasize asymmetric formability by focusing on the form among the fashion design elements by actively utilizing the characteristics of the TR pattern technique. The content and methods of the study are as follows. First, the concept of asymmetric formulation was summarized through a literature review on the subject of basic design. In particular, data were investigated along with the concept of symmetry to understand asymmetry. First of all we took a way to find the basic vocabulary concept and then to find the expanded concept. Second, we wanted to examine the formative properties of asymmetry by element of the model. Characteristic was described around lines, faces, shapes, colors, and materials. Third, this concept and method of production were examined based on representative books established and named TR pattern technique. In particular, the data was supplemented by adding online data that demonstrated the TR pattern technique. We also searched for recent fashion design cases and analyzed the application cases to see how TR pattern techniques were expressed. The fashion design for the analysis was limited to cases from 2000 onwards. Fourth, based on the theoretical consideration above, fashion design works of TR pattern technique application expressing asymmetric formative formulation were produced. The entire five sets were conceived, and the work was planned to show individual asymmetry in each work, with asymmetric formality as a common basic design principle. Fifth, the scope of application was expanded by focusing as much on asymmetry as possible when applying TR pattern technique in production. Although the basic principle of TR pattern technique is mainly to implement cubes of regular polygons or repeat implementations of regular intervals, the length, height, and spacing of sides of the shape are different to emphasize the formulation of asymmetry. The conclusions obtained from this study are as follows. First, after collecting and organizing concepts that stipulate asymmetry from the perspective of basic construction and basic design, we found that many professional books were explaining the concept of asymmetry, including the concept of balance. This is also true of the definition of symmetry corresponding to the opposite meaning. Therefore, discussing asymmetry and symmetry from a formative point of view was not different from discussing asymmetric and symmetrical balance after all. Second, the results of examining the formative characteristics of asymmetry through the form factors such as line, face, shape and shape, color, and material feeling are as follows. With regard to asymmetric formulation, it was noted that the possibility of the utilization of the oblique lines was particularly visible from the aspect of the line, and that asymmetric structures could be effectively employed through the arrangement that recognized the relationship of the faces from the aspect. Furthermore, since the shape and shape project a similar feeling to the physical and psychological effects of the lines and sides, it was possible to sum up the possibility of using the aforementioned oblique lines and how to link the relationship between the sides in three-dimensional form. Color and material texture are also important elements that can express asymmetry, both of which have properties that accompany complex sensitivities such as weight and so are thought to be capable of using complex asymmetry. Third, in the preceding study on asymmetry, we have already paid attention to cutting techniques, manufacturing techniques, and methods of production of modern fashion, and mentioned the possibility of active asymmetric form implementation, so we have chosen TR pattern technique in accordance with these suggestions. The data related to TR pattern technique were collected to organize a total of 12 detailed techniques, and five of them were selected to freely express asymmetric formulation, representing the concept of the technique. The methods include 3D Vortex, 3D Box Integration, 3D Pattern Puzzle, Origami Concept and Origami Pocket. Fourth, asymmetric fashion works were produced around techniques that best demonstrated the effects of radical silhouettes, stereoscopic details and color contrast by linking the application of the TR pattern technique with the analysis results. In order to maximize the formation of asymmetry in TR pattern technique that can implement various models, we were able to confirm the possibility of changing the height and angle of shapes through experimentation. In particular, unexpected design was obtained in that it was difficult to predict changes in the final silhouette in the process of different locations, shapes, heights, and angles of the TR design line. Fifth, due to the characteristics of TR pattern technique, flat fabric, regardless of the orientation of the fabric, was suitable in the production of the work, and after experimenting with flat fabric of various thicknesses, the fabric of 2 way 10’s cotton selected and both circular and polymorphic types could be expressed in a natural form. PU-coated flat fabric that worked well to accentuate the edges of polygons in their individual form. This study, which focuses on elements such as lines, faces, shapes, and shapes to express asymmetric formations, has several suggestions as a follow-up study. In particular, since the materials and aspects of colors of the work were studied with restrictions on purpose, we propose a study using more colorful colors, patterns and textures, and hope that the results and possibilities obtained from this process can help build a more diverse area of expression in fashion design in the future.
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