View : 870 Download: 0

박경훈 작곡 25현 가야금 3중주 <아름다운 동행> 분석 연구

Title
박경훈 작곡 25현 가야금 3중주 <아름다운 동행> 분석 연구
Other Titles
A study and analysis of for three 25 strings gayageums, composed by Kyoung Hoon Park
Authors
임수연
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
본고는 박경훈 작곡 25현 가야금 3중주 <아름다운 동행>을 분석 연구한 것이다. 작곡가와의 대담을 통하여 음악관과 가야금 작품 경향에 대해 알아보고, 작품 개요를 통해 작품 해설, 악곡 구조, 조현법과 음역대 및 악곡에 사용된 연주법을 살펴보았다. 25현 가야금 3중주 <아름다운 동행>은 2014년 8월 22일 19시 30분 국립국악원 우면당에서 한양 가야금연주단에 의해서 초연되었다. 본고에서는 2019년 9월 21일 18시 이화여자대학교 국악연주홀에서 이화 가야금앙상블 ‘뜰’의 창단공연에 편곡된 악보를 분석하였다. 25현 가야금 3중주 <아름다운 동행>은 총 151마디로 이루어진 단악장 형태의 곡이며, 선율 진행에 따라 각 단락을 A,B,C,D,E,F의 총 6단락으로 세분화하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, A단락은 제1마디부터 제16마디까지로 총 16마디이다. 저음역부터 고음역의 순서대로 출현하여 화성을 쌓아가는 전개 방식이 나타나며, 파트1·파트2·파트3이 동일한 리듬과 연주법으로 연주한다. A단락의 역할은 선율이 본격적으로 등장하는 B단락의 도입부로 볼 수 있다. 둘째, B단락에서는 반주형을 제시하는 도입부로 시작하며, 제17마디부터 제36마디까지 총 20마디이다. 악곡의 첫 주선율을 동일한 리듬과 음형으로 반복하며, 주선율의 반복에 다른 반주형을 대응시킨다. 아르페지오 주법으로 선율적 통일감을 형성하며, 또한 주선율을 보조하는 대선율을 추가하면서 악곡의 자연스러운 변화를 유도한다. 셋째, C단락은 제37마디부터 제52마디까지 총 16마디이며, B단락의 마지막 리듬인 당김음을 주요리듬으로 활용하여 선율에 생동감을 부여한다. C단락에서는 새로운 선율형을 등장시켜 악곡의 첫 번째 클라이막스를 형성하며, 한 음 아래 현을 눌러 연주하는 주법과 본디 현으로 돌아오는 주법을 교차하여 음향에 입체감을 주며 전통적인 느낌을 준다. 악곡의 후반부에는 A단락의 변형된 주법으로 리듬적 긴장감을 고조시킨다. 넷째, 연결구인 D단락은 제53마디부터 제73마디까지로 총 21마디이다. D단락의 첫 선율은 파트1과 파트2의 solo 연주자가 2중주로 연주함으로써, 주선율이 더욱 돋보이며, 서정적으로 강조한다. D단락의 선율은 B단락 주선율을 변주한 것으로 나머지 파트는 리듬적 보조로 역동성이 더해지고 있다. D단락 종지부에는 A단락의 주요 연주법이 재현되어 E단락으로 향하는 연결구를 자연스럽게 이어간다. 다섯 째, E단락은 제74마디부터 제110마디까지 총 37마디이며, A단락과 D단락에서 반주형에 쓰이던 연튕김 주법이 E단락에서는 음악의 긴장감을 조성하는 역할을 한다. 두 파트의 동일한 리듬과 연튕김 주법이 대비되면서 분위기를 더욱 고조시키며 모든 파트의 화성적인 요소가 점차 강해진다. 여섯째, F단락은 제111마디부터 제151마디까지로 총 41마디이고, D단락의 선율이 재현된다. F단락에서는 모든 파트가 두 성부로 나누어져 6성부로 확장되어 더욱 풍성한 음향으로 유도하며 악곡을 종지한다. 이상 박경훈 작곡 25현 가야금 3중주 <아름다운 동행>은 전통주법과 현대주법을 함께 사용하여 선율을 표현하였다. 주선율에 한 줄 아래 현으로 연주하는 주법, 한 줄 윗 현으로 돌아오는 주법, 연튕김 주법, 엄지와 검지로 집는 주법, 글리산도 주법, 아르페지오 주법, 양손 주법, 전성 주법, 트레몰로 주법등을 적용 및 대응시킴으로써 전통적 요소와 현대적 요소가 조화를 이루는 것으로 볼 수 있다. 또한 각 성부를 solo부터 여섯 성부까지 확장 및 축소하는 방법을 사용하여 가야금 3중주 내에서 활용할 수 있는 편성을 다양하게 사용하였다. 현재 25현 가야금 중주곡이 많이 연주되고 있는 실정에서 25현 중주곡에 대한 체계적인 연구와 보다많은 작품활동이 필요하다고 생각된다. 또한 본고를 통해 <아름다운 동행>을 연주하는 연주자들에게 곡의 이해를 돕고 실제 연주에 도움이 되길 바란다. ;This dissertation studied and analyzed for three 25 strings gayageums, composed by Kyung Hoon Park. Through the interview with the composer, I identified his compositional concepts and characteristics of his work for 25 strings gayageums. And I studied both score and explanations to figure out registers, structure, tuning setup and instrumental technique of the music. This music premiered by Hanyang Gayageum Ensemble on August 22, 2014 at 7:30 p.m. at Umyeon-dang in National Gugak Center. For this study, I examined the score which arranged for the first concert of the gayageum ensemble ‘Garden’ on September 21, 2019 at 6 p.m. at the Korean Music Hall in Ewha Womans University. is the piece which has only one movement of 151 measures. This piece is comprised of 6 sections which have different melodic theme and structural changes. Firstly, Section is made up of sixteen bars, from 1st measure to 16th measure. First gayageum player starts to play at low register and then other two gayaguem come out at higher register gradually to present harmonic structure though they play similar rhythm and musical figures. Section is an introduction for section at which main melody comes out in earnest. Secondly, Section consists of twenty bars from 17th measure to 36th measure. This section begins with accompanying figures for theme. then primary melodic motives come out. During the theme repeating same rhythm and motive, accompanying parts embellish and develop its own shapes. Arpeggios improve the unity of melodic movement and induce musical changes spontaneously with counter-melodies to response to main theme. Thirdly, section consists of sixteen bars from 37th measure to 52nd measure. The syncopated motive, which is the last rhythmic figure of section becomes important rhythmic element in section and it creates forward motion on melodic movement. In this section, new melodic motives appear, which create a fluid arc and lead music to the first climax. The technique pushing strings from a tone below original pitch provides more stereoscopic and traditional sound. In the latter part of this section, variations of musical figure of appear and increase rhythmic tension. Fourthly, the transitional section consists of twenty one bars from 53rd measure to 73rd measure. The first motive is emphasized by performing on two gayageums to make it's sound lyrical and remarkable. Melodic conception of are varying the melodic motives of and the other gayageum presents rhythmic supplements for supporting the theme as well. At the last part, melodic figures of appear again and connect to the next section spontaneously. Fifthly, section consists of thirty seven bars from 74th measure to 110th measure. Similar springing technique in and sections takes a role of building up a sense of musical tension. The contrast between a role of building up a sense of musical tension. The contrast between springing technique and other rhythmic figures in 2nd and 3rd gayageums heighten the mood and harmonic components in every voice gradually stand out. Sixthly, section consists of forty one bars from 111th measure to 151st measure. Melodic components of recapitulates in this section. Each part is divided into two voices. eventually three parts extended to six voices, providing richer sound and ending the music dramatically. exemplify compositional language of Kyoung Hoon Park that mixed traditional and contemporary approach. He pursed to find out musical balance between conventional and contemporary elements by adapting various performance technique on melodic composition. And He used various sound effects which are efficient for gayageum trio by expanding or reducing voices. Because hordes of 25 strings gayageum ensembles perform currently, more researches and musical works for 25 strings gayageum are required. In addition, I hope that this study of the compositional language and instrumental technique of can aid to the gayageum player who want to perform this piece.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE