View : 796 Download: 0

Sergei Rachmaninoff의 Sonata in G minor Op. 19 for Piano and Cello 분석연구

Title
Sergei Rachmaninoff의 Sonata in G minor Op. 19 for Piano and Cello 분석연구
Other Titles
Analysis on Sonata in G minor for Piano and Cello, Op. 19 of S. Rachmaninoff
Authors
심정이
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 논문은 본 연구자가 관심을 가져온 곡인 세르게이 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)의 <피아노와 첼로를 위한 소나타, Op. 19> (Sonata for Piano and Cello, Op. 19)의 연구이다. 이를 위하여 작곡가의 생애 및 작품세계를 살펴본 뒤 작품의 분석을 다루고자 한다. 라흐마니노프는 1873년 러시아의 노브코로드주의 오네그에서 태어났다. 그가 활동했던 시기는 후기낭만주의, 인상주의, 그리고 민족주의 경향이 음악사조의 주류를 이루던 시기였으나 그의 음악은 당시의 사조를 따르기보다 낭만주의의 전통을 따르고 있다. 이러한 이유로 인하여 양식사 위주로 서술되는 음악사에서는 라흐마니노프가 19세기 말-20세기 초의 중요한 작곡가로 다루어지는 경우가 드물지만 스스로가 뛰어난 연주자이기도 했던 라흐마니노프가 남긴 작품은 지금까지도 많은 연주자들에게 널리 연주되고 있다. 그의 유일한 첼로 소나타인 <피아노와 첼로를 위한 소나타, Op. 19>는 그의 대표 작품 중 하나인 <피아노 협주곡 제2번, Op. 18>을 작곡한 이듬해인 1901년에 작곡되었다. 작곡가인 동시에 피아니스트이기도 했던 라흐마니노프의 음악세계를 잘 반영하여 피아노의 비중이 높다. 또한 제1악장은 느린 템포의 도입부를 갖춘 빠른 템포의 소나타 형식, 제2악장은 스케르초를 연상시키는 복합 3부 형식, 제3악장은 느린 템포의 3부 형식, 그리고 제4악장은 빠른 템포의 소나타 형식을 사용하여 전통적인 소나타의 악장 구성을 갖추었으나 제2악장과 제3악장의 템포와 형식이 바뀐 것이 특징이다. 한편 전 악장 모두 분명하고 서정적인 선율과 이를 뒷받침해주는 유려한 화성진행이 돋보이는 것도 라흐마니노프의 음악세계를 잘 보여준다.;The purpose of this study is analyzing Sergei Rachmaninoff’s Sonata for Piano and Cello Op. 19 that I have brought attention to. This study researches his life, musical works, and analyzes Sonata for Piano and Cello Op. 19. It was 1873 when S. Rachmaninoff was born in Oneg, Novgorod, Russia. Late Romanticism, impressionism, and nationalism were the mainstream at his time, but he clung to Romanticism rather than following the fashion of the day. For this reason, he is rarely dealt with as a significant composer in a history of Western music. Nevertheless, he is not only a composer but also a pianist, and his musical works are widely performed by many musicians. Sonata for Piano and Cello Op. 19 is the only cello sonata among S. Rachmaninoff’s musical works. He composed it in 1901, the following year when he composed Concerto for Piano Op 18, one of the representative works of him. It emphasizes the role of the piano as representing the musical trend of S. Rachmaninoff who was a composer and pianist. The first movement employs sonata form with a late-tempo introduction, the second movement uses a compound ternary form which seems like a scherzo, the third movement employs late-tempo ternary form, and the fourth moment employs sonata form in a fast tempo. Likewise, the arrange of movements achieves the traditional structure of a sonata work, but it is remarkable that the second movement swaps its place with the third movement. Furthermore, each movement emphasizes clear and lyrical melodies supported by fluent harmonic progressions.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE