View : 754 Download: 0

Frédéric Chopin의 「Sonata for Cello and Piano in G minor, Op. 65」에 관한 연구

Title
Frédéric Chopin의 「Sonata for Cello and Piano in G minor, Op. 65」에 관한 연구
Other Titles
A Study on F. Chopin’s 「Sonata for Cello and Piano in G minor, Op. 65」
Authors
임하영
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 프레데릭 쇼팽(Frédéric Francois Chopin, 1810-1849)이 작곡한 4곡의 실내악 작품 중 하나인 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」에 대하여 연구한 것이다. 쇼팽은 낭만주의 사조에 꽃을 피운 폴란드 작곡가이다. 그는 조국을 넘어 독일, 스페인, 영국, 프랑스 등 다양한 나라에서 활동하였지만 폴란드 민족 정서를 그의 음악 안에 자연스럽게 투영시켰다. 그의 말년에 쓰여진「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」은 그가 피아노 다음으로 애정을 가졌던 첼로라는 악기를 가장 원숙하게 구사하였던 작품 중 하나이다. 건강이 악화된 쇼팽은 파리로 돌아왔을 때 마지막까지 그 옆을 지켜주었던 친구 오귀스트 프랑숌(Auguste Joseph Franchomme, 1808–1884)과 함께 첼로에 대해 깊이 탐구하며 첼로를 위한 작품을 작곡하였다. 그의 첼로를 위한 작품 중 하나인「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」는 프랑숌에게 헌정되었다. 본 논문에서는 먼저 쇼팽의 생애와 작품 및 음악적 특징을 살펴보고 이어서 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」의 각 악장별 형식 및 구조, 화성, 리듬, 주제선율, 첼로와 피아노와의 관계에 대하여 연구하였다. 총 4악장으로 구성된「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 65」의 각 악장별 특징은 다음과 같다. 제1악장은 형식적으로는 고전주의의 전통을 따르는 소나타 형식을 갖추었지만 재현부에서 두 주제가 온전히 등장하지 않는 변형된 모습을 보인다. 제2악장은 고전시대의 미뉴엣 악장자리에 스케르초 악장이 대체한 것으로 빠르고 생기 있는 스케르초와 칸타빌레의 느린 트리오가 대조적으로 나오며 다시 스케르초가 짧게 재등장한다. 2부분형식을 지닌 제3악장은 쇼팽의 루바토적인 면모가 가장 드러나는 곡으로 네 악장 중 첼로의 표현이 가장 두드러지는 곡이다. 제4악장은 이 곡의 마지막 작품으로 화려한 피날레답게 짜임새가 훨씬 복잡해지며 연주자의 기량이 돋보이는 곡이다. ;This thesis is a study on Frédéric Francois Chopin’s (1810-1849)「Sonata for Cello and Piano, Op. 65」. The study first examines Chopin’s life, his musical characteristics, and the list of his works. Then, Chopin’s 「Sonata for Cello and Piano, Op. 65」is analyzed to identify his musical traits. Chopin known as ‘The Poet of The Piano’ is a Poland composer of the Romanticism in the early 19th century. Chopin was active in various countries but naturally grafted his ethnic sentiment into his music. Chopin was an outstanding pianist, and composed many piano works throughout his life. Chopin’s「Sonata for Cello and Piano, Op. 65」, composed in 1846, consists of 4 movements. The first movement is in sonata allegro form. The appearance of the first and second theme is ambiguous in the recapitulation of the first movement. The second movement is composed in the composite ternary form. The syncopated rhythm becomes more significant so that it makes feel rhythmic. The third movement is in two-part form. The slow tempo of the movement shows tempo rubato which is one of the important features of the Romantic period. The cello and piano in this movement create a beautiful harmony, exchanging lyric melodies. In addition, irregular tempo changes give musical tension to listeners. The finale is in sonata form. It has a relatively short development and recapitulation compared to the classical period sonata form. This movement, which has various rhythmic ideas and rich harmonies, repeatedly shows the musical elements of the previous movements. 「Sonata for Cello and Piano, Op. 65」 shows Chopin’s characteristics : the long lined lyrical melodies, chromatic progressions, use of colorful chords, and dance rhythms. The texture between the piano and cello is in counterpoint, and shows the impression of having a conversation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE