View : 748 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
고혜빈
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박소현
Abstract
본 논문은 2017년 12월 9일 이화여자대학교 음악대학 김영의홀에서 있었던 오르간전공 고혜빈의 석사과정 졸업연주 작품에 관한 연구이다. 연주회 작품목록은 작곡된 시대에 따라 바로크시대 디트리히 북스테후데(Dietrich Buxtehude, 1637-1707)의 『마니피캇 프리미 토니 BuxWV 203』, 요한 세바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 『토카타, 아다지오와 푸가 C장조 BWV 564』와 낭만시대 죠셉 보네(Joseph Bonnet, 1884-1944)의『콘서트 바리에이션 Op. 1』과 율리우스 로이브케(Julius Reubke, 1834-1858)의『오르간 소나타 c단조 [시편 94편]』,그리고 현시대 댄 라클레어(Dan Locklair, b.1949)의 『루브릭스』중 2악장 "침묵하십시오"와 5악장 "회중이 아멘으로 화답한다!"로 총 다섯 개의 곡으로 구성하였다. 17세기 북독일 악파의 대표적인 작곡가 디트리히 북스테후데의 곡『마니피캇 프리미 토니, BuxWV 203』는 마니피캇 가사에 따라 나누어진 각 부분들에서 환상적양식(Stylus Phantasticus)과 대위법적 특징이 두드러지는 작품이다. 이 곡은 바로크시대의 연주법인 논레가토(Non-legato)주법을 기본으로 연주한다. 음색조합은 부분들마다 다양한 특징을 보이는데 화려하고 자유로운 도입부와 마지막 부분은 플레눔(Plenum)을 바탕으로 기본 프린시팔(Principal)계열 음색들과 함께 믹스쳐(Mixtur)와 리드(Reed)계열 음색까지 사용한다. 18세기 바로크시대 독일 작곡가이자 교회음악가인 요한 세바스티안 바흐의『토카타, 아다지오와 푸가 C장조, BWV 564』는 이탈리아 협주곡 양식인 콘체르토 그로소(Concerto Grosso)의 3악장 구조와 비슷한 형식구성이다. 1악장 빠르고 즉흥적이며 화려한 토카타(Toccata)는 페달 솔로(Pedal solo)와 에코(Echo)효과 같은 북독일음악의 특징을 볼 수 있으며, 서정적인 2악장 아다지오(Adagio)는 바이올린 협주곡을 모방하여 현악기의 특징들을 오르간 음악으로 나타낸다. 3악장 푸가(Fuge)는 빠른 선율의 진행과 대선율의 등장, 모방기법으로 대위법적 특징을 잘 보여준다. 이 곡은 논레가토 주법을 기본으로 하지만 2악장의 경우에는 서정적이고 아름다운 멜로디를 더 나타내기 위해서 음가의 길이를 길게 연주한다. 음색조합은 토카타에서 프린시팔 계열을 중심으로 밝은 음색의 믹스쳐를 추가하여 화려함을 표현하며, 페달 솔로를 강조하기 위해 Posaune 16′과 같은 웅장한 리드 음색을 추가할 수 있다. 서정적인 아다지오는 솔로선율을 위해 뮤테이션(Mutation)음색의 사용으로 색채감있는 음색을 만들 수 있고, 솔로선율이 돋보이기 위해 반주는 부드러운 플륫(Flute)계열 음색으로 조합할 수 있다. 경쾌한 푸가는 곡의 분위기를 표현하기 위해 믹스쳐를 추가하여 음색을 조합한다. 프랑스 낭만시대의 오르가니스트이자 작곡가 죠셉 보네의 대표작품『콘서트 바리에이션, Op. 1』은 프랑스 낭만 교향악적 오르간의 화려함이 담겨있는 연주회용 작품이며, 즉흥적인 도입부와 아름다운 주제 그리고 각 변주마다 주제선율과 반주부의 다양한 변형과 화려한 페달카덴짜(Pedal Cadenza)를 특징으로 볼 수 있다. 이 곡은 낭만시대의 일반적인 연주법 레가토(Legato)를 기본으로 하나 각 변주의 특징에 따라 논레가토, 스타카토와 같이 아티큘레이션(Articulation)을 다르게 할 수 있다. 음색조합은 작곡가가 지시해 놓은 것을 바탕으로 즉흥적인 도입부와 마지막 제 4 변주는 화려한 리드음색을 추가하여 웅장하게 표현할 수 있다. 19세기 독일 낭만시대의 오르가니스트이자 작곡가 율리우스 로이브케의 『오르간 소나타 c단조 [시편 94편]』은 독일 낭만 오르간 음악의 대표적인 작품 중 하나이며 총 연주시간이 20분 이상 걸리는 규모가 큰 곡이다. 리스트의 영향을 받은 이 곡은 오르간 교향악적인 성격과 단일악장의 순환형식 그리고 기독교 신약성경 시편 94편 중에서 아홉 개의 절만 가사로 사용하는 표제음악적 성격을 특징으로 볼 수 있다. 낭만시대의 기본 레가토주법을 바탕으로 다양하고 기교적인 테크닉이 많이 사용된다. 음색조합은 다양한 셈여림의 표현과 크레센도, 데크레센도로 인한 다이나믹의 표현을 위해 여러방법으로 제시되며, 자연스러운 셈여림의 진행을 표현하고자 스웰 박스(Swell Box)의 사용도 가능하다. 미국 현대음악 작곡가 댄 라클레어의『루브릭스』는 총 5개의 악장으로 구성되어 있으며, 작곡가는 각 악장별로 따로 연주될 수 있다고 악보 서문에서 지시하고있다. 서정적인 2악장은 느린템포에 아름다운 선율의 진행을 특징으로 볼 수 있으며, 빠르고 화려한 토카타 형식의 5악장은 빠른 분산화음과 톤 클러스터(Tone Cluster)음향의 효과 그리고 옥타브 페달링과 페달 글리산도의 특징을 볼 수 있다. 곡의 특징에 맞게 스타카토, 레가토, 논레가토, 마르카토와 같이 다양한 주법을 사용한다. 음색조합은 작곡가가 지시하는 것에 따라 2악장은 서정적인 분위기를 위해 손건반에 플륫음색 8′4′사용하며, 페달도 16′없이 플륫음색 8′만 사용한다. 5악장은 화려한 곡의 분위기에 맞게 기본 음색들과 함께 뮤테이션과 믹스쳐를 추가하고 건반들을 커플러(Coupler)하며, 페달에 리드음색을 추가하는 음색조합을 한다. 이와 같이 본문에서는 시대별 작품들의 특징과 연주법 그리고 음색조합의 예를 살펴봄으로 각 시대의 오르간 음악에 대한 이해를 돕는다. ;The purpose of this study is to understand the pieces performed by Hyebin Go in her graduation recital held at Kim Young Ui Hall, Ewha Womans University on December 9, 2017. Repertories of performance consist of five pieces of music; 『Magnificat Primi Toni BuxWV 203』composed by Dietrich Buxtehude(1637-1707) during Baroque period, 『Toccata, Adagio und Fuge in C-Dur BWV 564』composed by Johann Sebastian Bach(1685-1750) during Baroque period, 『Variations de Concert Op. 1』composed by Joseph Bonnet(1884-1944) during Romantic period in French, 『Sonate c-Moll [Der 94. Psalm]』composed by Julius Reubke(1834-1858) during Romantic period in German and 『Rubrics - Ⅱ. "Silence may be kept.", Ⅴ."The people respond – Amen!"』composed by Dan Locklair(b.1949) during the present age. 『Magnificat Primi Toni BuxWV 203』composed by Dietrich Buxtehude, representative composer of North German School during 17th century is characterized by Stylus Phantasticus and counterpoint in each part divided according to lyrics. This piece is performed based on Non-legato from Baroque technique. The tone combination. each part show various characteristics and an introduction is magnificent and free and the last part uses mixture, reed tones as well as basic principal tones based on plenum. 『Toccata, Adagio und Fuge in C-Dur BWV 564』composed by Johann Sebastian Bach, representative Germany composer during Baroque period in 18th century shows a form similar to 3 movements of Concerto Grosso, Italian concerto. Movement 1 – rapid, impromptu and magnificent toccata- shows characteristics of North German music such as pedal solo and echo effect. Movement 2- lyric adagio – shows characteristics of stringed instrument emulating violin concerto. Movement 3- Fuge- shows characteristics of counterpoint such as rapid melody and imitation technique. This piece is based on non legato but for movement 2, long articulation can be used to express lyric and beautiful melody more. The tone combination, principal is mainly used in Toccata and mixture is added to highlight magnificence and reed tone can be added to a pedal for pedal solo. For lyric adagio, mutation can be used for solo melody to create colorful tone and it can be combined with soft flute tones to highlight solo melody in accompaniment. For cheerful fuge, tones are combined by adding mixture to express the mood of the piece. 『Variations de Concert Op. 1』 composed by Joseph Bonnet, organist and composer during French Romantic period is a piece for concert and is characterized by magnificence of organ of French Romantic symphony, impromptu introduction, beautiful themes, various modifications in melodies and accompaniment and magnificent pedal cadenza. This piece is based on legato, general technique during Romantic age and articulation can vary like non-legato and staccato according to characteristics of each variation. The tone combination is based on instruction by a composer and magnificent reed stop can be added to express tutti. 『Sonate c-Moll [Der 94. Psalm]』composed by Julius Reubke, organist and composer during Germany Romantic period in 19th century is one of representative pieces of Germany Romantic organ music and lasts a total of over 20 minutes in performance. This piece influenced by Liszt is characterized by organ symphony, single movement, cyclic form, and using only nine psalms out of ninety four psalms in the New Testament. For above mentioned piece, various and sophisticated techniques are used based on legato technique of Romantic age. The tone combination, various methods to express various dynamics from pppp to fff and dynamics caused by crescendo and decrescendo are presented and swell box can be used to express the progress of natural dynamics. 『Rubrics』composed by Dan Locklair, American contemporary composer consists of a total of five movements. In an introduction of sheet music, Dan Locklair, says that each movement of this piece can be played separately. Lyric movement 2 is characterized by slow tempo and beautiful melody. Movement 5 with rapid and magnificent toccata form is characterized by effect of rapid broken chords and tone cluster sound, octave pedaling and pedal glissando. For this piece, various ways of playing musical instruments such as staccato, legato, non-legato and marcato are used. The tone in movement 2, harmony of keyboards takes top priority and soft flute tone is used as instructed by a composer. For movement 5, mutation and mixture are added along with basic tones to the mood of magnificent piece and reed tone is added to a pedal. In this study, the characteristics of the period pieces, playing techniques and the examples of tone combinations help to understand the organ music of each period.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE