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미디어에서 노출된 바디 이미지와 탄막이 수용자의 다이어트 의도에 미치는 영향

Title
미디어에서 노출된 바디 이미지와 탄막이 수용자의 다이어트 의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Audience’s Diet Intention to Body Image in Media and Danmak : Research about BILIBILI Danmaku vedio
Authors
LIANG, SHUANG
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜은
Abstract
본 연구는 사회적 시청이라는 개념을 가지고 시청자들이 미디어에 노출된 바디 이미지를 접근할 때 탄막이 빌리빌리(bilibili) 사이트 환경에서 수용자 의 다이어트 의도에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보았다. 또 탄막을 이용하는 가에 따라 시청자의 사회적 시청 참여의도에 차이가 있는가를 탐구하기도 하 였다. 구체적으로 3(사회적 시청: 탄막 없음, 바디이미지 칭찬하는 탄막, 바 디이미지 비판하는 탄막) x 2(미디어 속 바디 이미지: 이상적, 현실적) 피험 자 간 실험을 실시했으며, 수용자의 신체 존중감, 다이어트 관심도, 다이어트 실행 경력, 그리고 BMI를 통제변수로 설정하고 ANCOVA로 분석하였다. 연구 결과, 우선 탄막이 없는 영상보다 탄막이 있는 영상을 볼 때 시청자 의 다이어트 의도가 더 강한 것이다. 둘 째, 미디어에 노출된 이상적인 바디 이미지를 볼 때 그를 칭찬하는 탄막이 바디이미지를 비판하는 탄막보다 시청 자의 다이어트 의도가 더 강한 것이다. 셋 째, 미디어에 노출된 바디이미지를 볼 때 현실적인 바디이미지 칭찬하는 탄막보다 그 바디이미지 비판하는 탄막 이 시청자의 다이어트 의도가 더 강한 것이다. 넷 째, 미디어가 묘사하는 이 상적인 바디이미지가 현실적인 바디이미지보다 시청자의 다이어트 의도가 더 강한 것이다. 다섯 째, 사회적 시청을 하며 이상적인 바디이미지가 포함된 미 디어를 접했을 때 시청자의 다이어트 의도는 사회적 시청을 하지 않고, 현실 적인 바디이미지가 포함된 미디어를 접했을 때보다 더 강한 것이다. 여섯 째, 미디어 속 이상적인 바디이미지를 칭찬하는 탄막을 보는 사회적 시청이 현실 적인 바디이미지를 비판하는 탄막을 보는 사회적 시청보다 시청자의 다이어트 의도가 더 강한 것이다. 마지막으로 탄막을 이용하는가에 따라 시청자의 사회 적 시청 참여의도에 차이가 없는 것으로 나타났다.;This study examined the effect of diet intentions in bilibili site when audiences approach body image exposed to media with the concept of social viewing. It also explored whether there is a difference in audiences' intention to participate in social viewing by using Danmaku. Specifically, there is a 3 (social viewing: no Danmaku, complimentary Danmaku about body image, critical Danmaku about body image) x 2 (body image in media: ideal, realistic) factorial design were conducted. And body esteem, diet attention. diet experience and BMI are set as control variables and analyzed by ANCOVA. As a result, firstly, audiences' diet intention is stronger when viewing images with Danmaku than images without Danmaku. Secondly, when viewing the ideal body image exposed to the media, the Danmaku that praises him is stronger than the Danmaku that criticizes the body image. Thirdly, when viewing the body image exposed to the media, the Danmaku that criticizes the body image is stronger than the Danmaku that compliments the realistic body image. Fourthly, the audiences’ diet intention is stronger when they approach to the ideal body image exposed to the media than the realistic body image exposed to the media. Fifthly, when the audiences view the ideal body image in media with social viewing, the audiences’ diet intention is stronger than when they watch the realistic body image in media without social viewing. Sixthly, the audiences’ diet intention is stronger when they watch the video with the complimentary Danmaku of ideal body image than that they watch the video with critical Danmaku of realistic body image. Lastly, according to whether they use Danmaku, there is no difference in audiences' intention to participate in social viewing.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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