View : 681 Download: 0

한국인과 유학생의 학위 논문 결과 및 논의 부분의 헤지 표현 비교 연구

Title
한국인과 유학생의 학위 논문 결과 및 논의 부분의 헤지 표현 비교 연구
Authors
권근덕
Issue Date
2020
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구는 경영학과 마케팅 전공의 석사 학위 논문을 분석대상으로 하여 한국어 모어 화자와 외국인 유학생의 헤지 표현 인식에 대해 고찰하는 것을 목적으로 사용 양상에 대하여 비교하고 차이점은 무엇인지 알아보고자 하였다. 최근까지 한국에서 대학과 대학원에 재학 중인 외국인 유학생의 수는 해마다 증가하고 있으며 많은 외국인 유학생들이 석사 학위 수여를 목적으로 국내 대학의 다양한 학문 분야에서 학업을 수행하고 있다. 이러한 상황에 맞춰 한국어 교육 분야에서도 외국인 유학생의 한국어 학문 텍스트 쓰기에 도움을 주기 위하여 다양한 연구가 활발하게 진행되고 있다. 외국인 유학생들은 대학과 대학원에서 학업을 원활하게 수행할 수 있도록 충분한 한국어 활용 능력을 갖추어야 하며, 특히 쓰기 영역은 학문적 텍스트를 작성할 수 있어야 하므로 대학에서 학업을 수행할 때 더욱 어려움을 느낄 수 있다. 외국인 유학생은 대학원을 졸업하기 위하여 학위 논문을 작성해야 하는데 학위 논문은 장르적 특징이 있으며 이는 담화 공동체에서 나타나는 구조적, 언어적 특징을 가지고 있다. 학위 논문은 이러한 언어적 특징과 구조 때문에 일정한 형식과 틀에 맞추어야 하고 정형화된 표현으로 작성해야 하며, 헤지 표현은 이러한 표현 중 하나이다. Hyland(1998)은 학문적 텍스트에서의 헤지 표현의 특성과 기능을 연구하였는데 저자가 자신의 견해나 의견을 제시할 때 단언하지 않고 겸손함을 갖추어 독자를 효과적으로 설득할 수 있는 기능을 가진 언어적 장치로 독자와 상호작용을 하기 위한 중요한 역할을 한다고 설명하였다. 한국어 모어 화자들은 외국인 유학생들과 비교하여 한국어 학문 텍스트 장르에 적합하게 글을 작성하도록 과거의 경험과 지식을 활용할 수 있겠지만 외국인 유학생들에게는 장르의 정형화된 형식과 표현 모두를 습득하고 사용할 수 있어야 하므로 이에 도움이 될 수 있는 연구와 교육이 더욱 필요할 것으로 보인다. 이러한 점에서 연구의 필요성이 있다고 생각되어 학문적 텍스트의 하나이며 학위 수여를 위해 중요하게 여겨지는 학위 논문을 대상으로 한국인 모어 화자와 외국인 유학생의 헤지 표현 사용 빈도와 표현의 다양함에 대하여 비교 분석해 보았다. 연구대상은 국내 소재 대학원의 경영학과에서 마케팅을 전공한 학생들의 석사 학위 논문으로 2011년부터 2018년까지의 기간 동안 발간된 것이며 IMRD 구조로 구성된 자료로 선정하였다. 한국어 모어 화자와 외국인 유학생의 분석 논문 자료는 각 19편으로 하였고 분석 범위를 ‘결과 및 논의’ 부분으로 제한하였는데 이는 헤지 표현이 ‘결과 및 논의’ 부분에서 가장 많이 사용되었다고 밝힌 Hyland(1994)의 연구를 근거로 하였고 이미혜(2019)의 연구에서도 ‘결과 및 논의’ 부분에서 헤지 표현이 가장 많이 사용되었다는 연구 결과가 있었다. 연구 대상에 대한 분석은 학술 텍스트에서 헤지 표현을 분석하여 목록을 제시한 이준호(2012)의 헤지 표현 목록, 그리고 한국어 교육 분야의 학위 논문 ‘서론’ 부분의 헤지 표현을 연구한 신영주(2011)에서 분석의 틀과 헤지 표현 목록을 참고하였으며, 한국어 교육 분야의 ‘결과 및 논의’ 부분과 비교하여 공통점과 차이점을 알아보았다. 분석 방법으로는 두 명의 평정자가 2번의 표본 분석을 진행하고 평정자 간 신뢰도를 측정하는 카파 계수를 이용하여 분석 결과의 신뢰도가 검증되었으며 두 평정자 간 교섭을 통하여 신뢰도가 높다는 것을 확인한 다음 분석을 진행하였다. ;The purpose of this study was to compare the use patterns and find out what the differences are with the purpose of considering the perception of hedge expressions by Korean speakers and foreign students by studying the thesis of a master's degree in business administration and marketing. Until recently the number of foreign students studying in universities and graduate schools in Korea has been increasing every year and many foreign students are studying in various academic fields of local universities with the aim of earning master's degrees. In line with this situation various studies are being actively conducted in the Korean language education field to help foreign students write Korean language study texts. Foreign students must have sufficient Korean-language skills to smoothly carry out their studies at universities and graduate schools and the writing area in particular must be able to write academic texts which can make them more difficult when they are conducting their studies at universities. Foreign students must write a dissertation in order to graduate from graduate school which has genre features which have structural and linguistic characteristics that appear in the discourse community. Because of these linguistic features and structures the dissertation should be in constant form and framework and written in formalized expressions and hedge expression is one of these expressions. Hyland(1998) studied the characteristics and functions of hedge expression in academic text and explained that the author plays an important role in interacting with the reader with a linguistic device that has the ability to effectively persuade the reader with humility without affirmation when presenting his or her views or opinions. While speakers of Korean language are able to use their past experience and knowledge to write according to the Korean academic text genre compared to foreign students foreign students will need more research and education to help them learn and use both stereotyped forms and expressions of the genre. In this regard we compared the frequency of use of hedge expressions and expressions by Korean speakers and foreign students in the thesis of a degree deemed necessary and important for conferring a degree. The research target was selected as a master thesis for students majoring in marketing in the business administration department of a graduate school based in Korea which was published during the 2011 to 2018 period and composed of the IMRD structure. The analysis papers of Korean speakers More and foreign students were compiled into 19 pieces each limiting the scope of the analysis to the parts of results and discussions based on a study by Hyland(1994) which said hedge expressions were the most commonly used in results and discussions and the study by Lee Mi Hye(2019) also found that hedge expressions were the most used in Results and discussions. The analysis of the subjects of the study referred to the framework of analysis and hedge representation list in Lee Jun ho(2012), who presented the list by analyzing hedge expressions in academic texts and Shin Young Joo(2011), who studied hedge expressions in the thesis of the Introduction section in Korean education and looked at the similarities and differences compared to the Results and Discussions section of Korean education. As a method of analysis two raters conducted two sample analysis and the reliability of the analysis results were verified using a kappa coefficient which measures the reliability between the two raters and the analysis was conducted after negotiations between the two raters.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE