View : 747 Download: 0

우리 없는 우리의 기다림

Title
우리 없는 우리의 기다림
Other Titles
Our waiting without us : focused on my works
Authors
황보현
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
작품에는 세계에 대한 작가의 인식이 투영되어 있다. 작가는 현실의 대상(혹은 관객)에게 어떤 방식으로 의미를 전달하며 소통할지를 결정한다. 본 논문에서는 본인이 대상과 관계 맺는 과정에서, 대상에 대한 인식을 드러내는 동시에 감추고자 하는 본인의 모순된 태도가 회화 매체가 지닌 특징과 맞물려 본인의 작품에서 어떻게 표현되었는지를 살펴본다. 본인의 개인적 체험 속에서 사물에 의미를 부여하고 가치를 정립하는 일은 더딘 속도로 진행되다가도 공회전하여 보류하기를 반복한다. 외재적인 대상에 대한 인식을 명시하는 일에도 많은 검토가 필요하다. 이러한 과정을 통해 본인에게 점진적으로 형성된 사물의 의미장은 다시 세계의 다른 대상을 마주했을 때 축소되거나 확장되는 변화를 겪는다. 본 논문에서는 개인에게 유동적으로 형성되는 인식과 이를 매개로 어떻게 타인과 소통하며 관계를 형성할 수 있는지에 대한 선행연구를 바탕으로 본인의 작품을 분석하였다. 루드비히 비트겐슈타인(Ludwig Wittgenstein, 1889~1951)은 사물에 대한 본질주의에서부터 벗어나 표상에 대한 실재를 복수적으로 해석한다. 또한 우리는 문학 등 예술의 다양한 표현방식에 있어서도 인식에 따른 주관적 실재를 다의적인 의미체로 구성하는 양상을 살펴볼 수 있다. 개인의 주관적인 실재를 인정하면서도, 이를 타인에게 전달할 때 임마누엘 레비나스(Emmanuel Levinas, 1906~1995)는 타자를 그가 형성한 세계를 주체가 전부 파악할 수 없는 절대적 타자로 상정하며, 모리스 블랑쇼(Maurice Blanchot, 1907~2003)는 주체와 타자간의 소통의 개념을 침묵으로 변화시킨다. 이를 토대로 개별적 인식에 따른 주관적 실재를 타인에게 전달하는 방식에 있어서, 이미지를 드러내고 감추는 본인의 작품을 ‘연극적인 회화’로서 조명해본다. 여기서 연극적이라는 표현은 의도적으로 행위와 상황을 연출하는 계략적인 이미지 구성방식이 아닌, 이미지 요소들을 한 화면에 가감하고 배치하면서 의미를 전달하는 간접적인 소통방식으로 파악할 수 있다. 또한 본인은 사물의 관계를 회화적 제스처를 통해 연결하거나 간격과 틈새를 만들어내면서 시선이 흐름에 따라 사물간의 관계를 형성하고자 한다. 본인은 자신을 둘러싼 가까운 타인에게 말을 건네는 우회적 방법으로서 그들의 자리에 놓여있는 사물들을 화면에 초대한다. 타인을 마주함에 있어 머뭇거리며 서툴게 지나간 개인의 경험과 타인이 떠난 자리에 남은 사물이나 그와 연관된 물건이 한 화면에 조합되면서 가상의 이야기와 관계의 가능성을 구성하게 된다. 이로써 우리는 화면을 통해 현실에서 배치된 양태와 다르게 사물들 간의 관계를 새롭게 발견할 수 있고, 사물은 그것이 가지고 있던 고정적인 도구적 기능에서 벗어나 또 다른 관계적 의미를 획득한다. 이와 같은 회화의 대화방식은 타인에게 말을 거는 시도로부터 출발해 세계와 관계를 맺는 본인의 정체성을 담고 있다. 화면에 사물로서 존재의 관계를 대치하는 방식은 타인과 더불어 본인을 대상화하여 바라보게 한다. 화면의 사물은 타인의 존재를 은유하는 동시에, 관객은 사물의 배치가 만들어내는 사건을 읽어내면서 작가가 대상화된 상태로써 사물을 해석하고 바라볼 수 있다. 이러한 소통은 궁극적으로 타자와 주체가 서로 다르지 않으며 각자의 입장을 전치해서 바라볼 수 있음을 전제로 하고 있다. 각 개인의 서로 다른 실재들로부터 형성된 간극은 현실에서 침묵을 남기곤 한다. 본인의 회화를 타인의 존재를 은유하면서 존재 간의 침묵을 닮은 남겨진 사물을 통해 타인에게 이야기를 건네고 읽혀지기를 기다리는 시도로 바라본다면 우리의 대화는 더욱 더 풍부해질 수 있을 것이다. ;Any artwork reflects the artist’s perception of the world. The artist decides how to convey meanings and communicate to the object (or audience) in reality. In the process of making a relationship between me and the object, this paper examined how my contradictory attitude to reveal and conceal perception of the object at the same time, in connection with the characteristics of the painting media, was expressed in my work. Granting meanings to the object and establishing values in my personal experience are carried out at a slow pace, continuing to get repeated and suspended. A great deal of consideration is also needed to clarify the recognition of the external object. Through such process, the semantic field of things gradually formed forme undergoes changes that are reduced or expanded when facing another object of the world. In this paper, I analyzed my own work on the basis of the previous studies on the perceptions that are fluidly formed in individuals and how communications with others and relationship formations with them are performed through them. Ludwig Wittgenstein (1889-1951) plurally interprets the reality of representation beyond essentialism of things. Moreover, we can explore the aspects of constructing the subjective reality depending on the perceptions as multi-meaning entities in various ways of expression of art such as literature. When we recognize an individual's subjective reality but convey it to others, Emmanuel Levinas (1906-1995)considers the other as an absolute other that the subject cannot fully understand. On the other hand, Maurice Blanchot (1907-2003) transforms the concept of communication between the subject and the other into silence. Thus, in the way of conveying the subjective reality depending on individual perceptions to others, my work that reveals and hides the images explored as ‘theatrical painting'. The term theatrical here means not an intentional way of constructing the images that deliberately create actions and situations but an indirect way of communications that deliver meanings by adding, subtracting, and arranging image elements on one screen. Also, I attempted to create events in which the flow of gaze shapes relationships by connecting the relationships of the objects through pictorial gestures or inventing gaps and cracks. As an indirect way of talking to close others surrounding myself, I invited the objects left in their places on the screen to the screen. With respect to facing the others, in the places where the individual experiences and others who passed by reluctantly and footlessly left, the remaining objects or related objects left behind were combined in one screen to form the possibility of virtual stories and relationships. In doing so, we could newly discover the relationships between the aspects placed in reality and other objects through the screen, and the objects acquired another relational meanings beyond the fixed instrumental functions that they used to have. Such a conversational method of painting contains my identity which is related to the world starting from an attempt to talk to others. Substituting the relationships of existence as the object on the screen allows me to objectify myself as well as others. While the objects on the screen metaphorize other’s existence, the audience can read the events created by the arrangement of the objects and interpret and view the objects as the state of the artist being objectified. Such communications are ultimately based on the premise that the other and the subject do not differ from each other and displace each other's position. Gaps formed from the different realities of each individual often remain silent in reality. If my paintings are thought as attempts to metaphorize the existence of others and to speak to others through the leftover objects that resemble the silence between existences that are waiting for being read, our conversations can be enriched even more.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE