View : 1125 Download: 0

협력교수 기반 인성교육프로그램이 통합학급 학생들의 인성발달 및 장애학생에 대한 태도와 장애학생의 수업참여행동에 미치는 영향

Title
협력교수 기반 인성교육프로그램이 통합학급 학생들의 인성발달 및 장애학생에 대한 태도와 장애학생의 수업참여행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Cooperative Teaching-based Personality Education Program on Character Development of Students with and without Disabilities, Students’ Attitudes toward and Academic Engagement of Students with Disabilities
Authors
김보미
Issue Date
2020
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이숙향
Abstract
본 연구는 장애학생과 비장애학생이 함께 교육받는 통합환경에서 학생들의 다양한 요구에 부응하도록 통합학급 담임교사와 특수교사가 협력하여 인성교육프로그램 개발하고 실시하고자 한다. 따라서 본 연구의 목적은 초등학교 통합학급 대상으로 협력교수 기반 인성교육프로그램이 통합학급 학생들의 인성발달과 장애학생에 대한 태도, 장애학생의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 본 연구는 6주간 12회기의 프로그램으로 구성되어 있으며 학생 참여자는 서울에 위치한 E초등학교의 2학년 통합학급 두 반이다. 실험집단은 지적장애학생 1명과 비장애학생들 21명이며, 통제집단은 자폐성장애학생 1명과 비장애학생들 21명으로 구성되어 있다. 교사 참여자는 본 연구자와 협력교수를 함께 실시한 실험집단의 담임교사이다. 종속변인의 변화는 비장애학생의 경우 인성발달검사와 장애수용태도검사를 장애학생은 인성발달검사와 수업참여행동검목표검사의 사전․사후검사를 통해 측정하였다. 협력교수 기반 인성교육프로그램이 실험집단과 통제집단의 비장애학생과 장애학생에게 긍정적인 영향을 미쳤는지 알아보기 위해 두 독립표본 검정을 실시하였으며, 실험집단과 통제집단의 장애학생은 사전․사후 검사 결과를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 협력교수 기반 인성교육프로그램을 통합학급의 학생에게 적용한 결과, 연구에 참여한 실험집단 비장애학생의 인성발달 전체점수 사전검사와 사후검사가 통제집단 비장애학생의 전체점수와 비교하여 통계적으로 유의미한 결과를 나타냈다. 즉 협력교수 기반 인성교육프로그램이 비장애학생들의 인성발달 전체에 긍정적인 영향을 미쳤음을 의미한다. 또한 하위덕목인 존중, 배려‧소통, 책임, 정직‧용기에서 사전검사와 사후검사 간 차이가 통제집단의 비장애학생의 하위덕목 검사와 비교하여 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 이것은 협력교수 기반 인성교육프로그램이 비장애학생의 인성발달의 하위덕목 모두에 긍정적인 영향을 미쳤음을 의미한다. 장애학생의 경우 인성발달의 전체점수는 사전점수보다 사후점수가 6점 상승했다. 따라서 협력교수 기반 인성교육프로그램이 장애학생의 인성발달에 긍정적인 변화를 가져왔음을 알 수 있다. 인성발달의 하위덕목점수를 살펴보면 배려‧소통, 책임, 정직‧용기의 덕목에서 중재전보다 상승을 보였다. 배려‧소통의 경우 2점, 정직‧용기 3점, 책임 1점의 상승을 보였는데 존중과 책임은 이미 사전점수가 높았으며, 배려‧소통과 정직‧용기의 사전점수는 상대적으로 많이 낮았다. 따라서 배려‧소통의 2점과 정직‧용기의 3점은 의미 있는 결과로 볼 수 있으며 협력교수 기반 인성교육프로그램으로 인해 배려‧소통, 정직‧용기의 덕목에서 긍정적인 변화를 보였음을 알 수 있다. 둘째, 협력교수 기반 인성교육프로그램을 적용한 결과, 통합학급 비장애학생의 장애학생에 대한 전체태도의 사전검사와 사후검사 간 차이는 1.76점이 증가하였으나 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 또한 장애학생에 대한 태도의 하위영역별 점수의 차이는 학습활동이 .43점, 일상활동이 1.05점, 조력활동이 .29점 모두 상승을 보였으나 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 따라서 협력교수 기반 인성교육프로그램이 비장애학생의 장애학생에 대한 태도의 전체 점수와 하위영역별 모든 점수가 상승을 보였지만 통계적으로는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 결과적으로 협력교수 기반 인성교육프로그램이 비장애학생들의 장애학생에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미치지 못했음을 알 수 있다. 셋째, 협력교수 기반 인성교육프로그램을 적용한 결과, 장애학생의 수업참여행동의 전체점수는 사전점수에 비해 8점이 상승하였으며 하위항목의 모든 영역에서도 각 1점씩 상승하여 주의집중, 과제수행, 활동참여, 발표, 쓰기, 읽기, 자세, 준비물 모두에서 중재 전에 비해 향상된 것으로 나타났다. 따라서 협력교수 기반 인성교육프로그램이 장애학생의 수업참여행동에 긍정적인 변화를 가져왔다고 볼 수 있다. 이와 같은 연구결과는 특수교사와 통합학급 담임교사의 협력교수 기반 인성교육프로그램이 초등학교 통합학급 학생들의 인성발달에 긍정적인 영향을 줄 수 있음을 시사한다. 본 연구는 특수교사와 통합학급 담임교사가 대등한 관계를 유지하며 협력교수를 성공적으로 실시하였을 뿐만 아니라 통합환경에서 장애학생과 비장애학생 모두를 위한 공통된 인성덕목 중심의 내용으로 인성교육 수업을 진행하면서 가정과 연계할 수 있도록 하였다는데 의의가 있다. ;The purpose of this study is to develop and implement a personality education program by the general educator and the special educator to meet the diverse needs of students in an inclusive setting where students with and without disabilities are educated together. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effects of co-teaching-based personality education program on personality development, attitudes toward students with disabilities, and academic engagement for students with disabilities in elementary school inclusive classes. This study consists of 12 sessions for 6 weeks, and the student participant is two classes of the second grade inclusive class of E elementary school in Seoul. The experimental group consisted of one student with intellectual disability and 21 non-disabled students, and the control group consisted of one student with autistic disability and 21 non-disabled students. The teacher participant is the homeroom teacher of the experimental group who carried out this research with the co-teaching. Changes in the dependent variables were measured by the KEDI personality development test and the Acceptance Scale(Voeltz) in the non-disabled students through the pre- and post-tests and KEDI personality development test and the academic engagement test in the student with disability. Two independent sample tests were conducted to determine whether the cooperative teaching-based personality education program had a positive impact on students with and without disabilities in the experimental and control groups. The results of this study are as follows. First, as a result of applying the cooperative teaching-based personality education program to the students of the inclusive class, the pretest and the posttest of the total scores of the personality development of the non-disabled students of the experimental group participating in the study were significant compared with the total scores of the non-disabled students in the control group. Indicated. In other words, the cooperative teaching-based character education program had a positive effect on the character development of non-disabled students. In addition, the difference between pretest and posttest in the respect of respect, consideration and communication, responsibility, honesty and courage in the lower virtue was significant compared with the lower virtue test of non-disabled students in the control group. This means that the cooperative teaching-based personality education program has had a positive impact on all the sub-virtues of character development of non-disabled students. In the case of students with disabilities, the overall score of personality development rose 6 points after the pre-score. Therefore, the teaching-based personality education program was effective. Looking at the lower virtue of personality development, the virtue of consideration and communication, responsibility, honesty and courage was higher than before the mediation. In the case of consideration and communication, the scores rose by 2 points, honesty and courage by 3 points, and by 1 point of responsibility. Respect and responsibility were already high in preliminary scores. Therefore, two points of consideration and communication and three points of honesty and courage can be seen as meaningful results, which means that the cooperation teaching-based personality education program worked in virtue of consideration and communication and honesty and courage. Second, as a result of applying the cooperative teaching-based personality education program, the difference between the pre- and post-tests on total attitudes of students with disabilities in the inclusive class non-disabled students increased 1.76 points, but it was not statistically significant. In addition, the difference in the scores of the attitudes toward students with disabilities increased by .43 points for learning activities, 1.05 points for daily activities, and .29 points for help activities, but it was not statistically significant. Therefore, the cooperative teaching-based personality education program showed an increase in the overall scores of non-disabled students' attitudes toward students with disabilities and all scores in the sub-areas, but it was not statistically significant. As a result, it can be seen that the cooperative teaching-based personality education program did not have a positive effect on the attitudes toward students with disabilities. Third, as a result of applying cooperative teaching-based personality education program, the total score of academic engagement of the student with disability was 8 points higher than the prior score, and 1 point was increased in all areas of the sub-category. Participation, presentation, writing, reading, posture, and preparations were all improved compared to before intervention. Therefore, it can be said that the cooperative teaching-based personality education program has made a positive change in the excursion of class for students with disabilities. These findings suggest that the personality education program based on the cooperative teaching of the special educator and the general educator can have a positive effect on the personality development of the elementary school inclusive class students. This study is meaningful in that the special educator and the general educator have successfully conducted cooperative teaching while maintaining an equal relationship. In addition, by actively reflecting the goals and contents of the character education emphasized in the current curriculum, the personality education provided by the school can be linked to the family. personality education was conducted. Based on the results of this study, studies on the development and implementation of personality education programs useful for students with disabilities in inclusive classes should be actively conducted. Lastly, in the follow-up study, the inclusive class, in which students with disabilities of various types are integrated, needs to be extracted in consideration of the characteristics of school and community. In addition, school personality education needs to form a program that provides pre-education and feedback in connection with families.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 특수교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE