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Are We Different People between WeChat and Weibo? The Relationship among Affordances of Different SNS Platforms, Social Ties and Self-presentation

Title
Are We Different People between WeChat and Weibo? The Relationship among Affordances of Different SNS Platforms, Social Ties and Self-presentation
Authors
HE, WANTONG
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임소혜
Abstract
본 연구는 웨이보와 위챗에서 지각된 인터렉티브 어포던스 (affordance), 사회적 유대 관계 및 자기 표현에 대한 차이와 이 변수들간의 관계를 탐색하고자 하였다. 연구가설과 연구문제를 검증하기 위해 두 SNS 플랫폼에게 대응표본 T-검정와 다중 그룹 분석을 실시하였으며 결과는 다음과 같다. 본 연구는 웨이보와 위챗 계정을 동사 소유자에 한해 설문 조사를 실시하여 총 360명의 중국 응답자들의 결과를 보면 두 개의 SNS 플랫폼간의 모든 단일 변수들 다 유의한 차이를 나타났다. 구체적으로, 웨이보는 콘텐츠 연관성과 피드백 직접성을 포함한 지각된 인터렉티브 콘텐츠 어포던스의 높은 수준을 가졌고, 위챗은 시청 투명성과 가시성 제어를 가지고 있었다. 위챗은 또 웨이보보다 자기표현 아이템과 사회적 유대 관계에 대한 높은 강도를 나타났다. SEM에 의한 다중 그룹 분석을 통해 지각된 인터렉티브 가시성 어포던스가 위챗과 웨이보에 대한 자기 표현에 미치는 유의한 영향을 확인다. 마지막으로는 가시성 어포던스과 자기 표현의 관계에서 사회적 유대 관계의 매개 효과를 확인하였다. 또한, 이 연구는 가시성 어포던스가 위챗보다 웨이보에서 자기 표현에 더 큰 영향을 미친다는 것을 보여주었다.;The aim of this study is to explore the differences on perceived interactive affordances, social ties and self-presentations between WeChat and Weibo, and also the relationships among these constructs between two SNS platforms. The study employed paired sample t-tests to examine the differences in constructs and hypotheses were tested by multigroup analysis on two platforms. The results from 360 Chinese respondents revealed significant differences among all single variables between two SNS platforms. Specifically, Weibo had higher levels of perceived interactive content affordances including content association and feedback directness while WeChat had greater audience transparency as well as visibility control. WeChat also built greater tie strength than Weibo with higher degrees on self-presentation items. Moreover, the multigroup analysis by SEM confirmed the significant direct effects of visibility affordances on tie strength, content affordances and tie strength on self-presentation both on WeChat and Weibo. The mediating effect of visibility affordances on self-presentation was also supported by the results on both SNS platforms. Additionally, the study indicated that visibility affordances had a stronger effect on self-presentation in the context of Weibo than WeChat.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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