View : 856 Download: 0

컨템포러리 댄스에 나타난 디지털 이미지 연구

Title
컨템포러리 댄스에 나타난 디지털 이미지 연구
Other Titles
A Study on Digital Image of Contemporary Dance : Centered on the concept of technical image of Vile'm Flusser
Authors
나수진
Issue Date
2020
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김말복
Abstract
본 연구는 컨템포러리 댄스 속 디지털 이미지를 플루서의 기술적 형상 개념으로 분석하여, 플루서의 매체 이론이 디지털 이미지와 관련된 무용예술의 이론적 근거가 될 수 있음을 확인했고, 디지털 이미지에 따른 무용예술의 변화를 매체미학의 관점에서 분석했다. 이를 위해 이론적 배경에서 이미지 코드와 매체 그리고 소통이라는 플루서의 이론을 살펴보며, 기술적 형상과 기술적 상상의 개념들을 중심으로「모탈 엔진」,「픽셀」,「폭포」를 분석했다. 세 작품에서 디지털 이미지가 어떻게 새로운 변화를 이끌어내는지가 분석의 목적이다. 기술적 형상이란 0과1이라는 비트의 조합에서 시작하는 추상이다. 점에서 선, 선에서 면, 면에서 공간으로의 조합이 자유롭기에 무한정하게 변형 가능한 이미지라 할 수 있다. 기본적으로 개념이나 텍스트로 이루어지기에 의미를 내포하고, 쉽게 의미를 전달할 수 있기에 소통의 매체로도 활용할 수 있다. 따라서 컨템포러리 댄스에서 기술적 형상들은 더욱 중요한 무용 요소로 인식되었다. 이 과정에서 기술적 형상을 제어하기 위한 프로그래밍이 안무의 새로운 요소로 인식되었고, 디지털 매체의 양방향성은 신체와 이미지, 공연과 관객 간을 매개하면서 새로운 소통 구조를 만들었다. 무용하는 몸 또한 무대에서 기술적 형상과 중첩되면서 왜곡, 변형, 확장, 소멸 등을 겪었고, 그에 따라 위상에 변화가 생기기 시작했다. 본 연구는 이러한 변화들을 매체미학의 관점에서 정리하여 의미론적 측면, 존재론적 측면, 구조론적 측면의 변화로 분석하였다. 기술적 형상을 통해 인간의 세세한 감정까지 표현할 수 있음을 보여준「모탈 엔진」은 무용에서의 의미표현이 신체에서‘기술적 상상’으로 옮겨갔음을 확인시켜주었다.「픽셀」은 디지털 가상세계의 무궁무진한 가능성을 현실화시키고 드러내는 존재로서의 인간, 즉‘기획으로서의 인간’개념을 통해 디지털 시대의 새로운 인간 존재론을 제시하였다. 마지막으로「폭포」는 정보의 이동과 변환이 자유로운 텔레마틱 무용을 구현함으로써, 무용이 일방적인 담론 전달의 통로가 아니라 새로운 담론을 생성할 수 있는 대화의 통로가 될 수 있음을 보여주었다. 본 연구는 기술적 형상이 무용에 접목되면서 무용의 고유한 특성인 의미표현, 의미소통의 방식, 무용하는 몸에 대한 규정이 달라졌음을 드러냈다. 동시에 무용표현의 한계, 이미지와 신체의 관계, 예술과 관객의 소통이라는 무용예술이 직면한 본질적 문제들에 대한 해결의 가능성을 제시한다는 점에서 디지털 이미지에 대한 새로운 관심을 환기시킨다고 하겠다. ;By analyzing digital images in contemporary dance with Flusser’s concept of technical shape, this study purports to confirm that Flusser’s theory of media can form the theoretical basis of dance art relating to digital images and to analyze the digital images induced changes in dance art from the perspective of media aesthetics. In furtherance of this objective, this study examines Flusser’s theory of image code, media and communication and analyze how digital images elicit new changes in the three works of「Mortal Engine」,「Pixel」, and「Waterfall」while focusing on the concepts of technical image and technical imagination. Technical image, which is the binary combination of 0 and 1, is an abstraction originating from a dot and a fully transformable image as it can combine freely from a dot to a line, a line to a side, and a side to space. In addition, it can be used as a medium for communication since a technical image, which is principally based on a concept or text, includes a meaning which it can effectively deliver with ease. Accordingly, contemporary dance has recognized technical images as the more important element of dance. In connection with such recognition, programming to control technical images has become a new element of choreography, and the interactive nature of digital media has created a new structure of communication by mediating between body and image and between performance and audience. As becoming overlapped with technical images on stage, the dancing body has also undergone distortion, deformation, extension and extinction with the resulting changes to its status. This study perceives these changes through the perspective of media aesthetics and analyses them in the semantic, ontological, and structural aspects.「Mortal Engine」, demonstrating that technical images area capable of even expressing detailed human emotions has confirmed that the expression of a meaning in dance has now moved on from boy to ‘technical imagination’, Meanwhile,「Pixel」is presenting a new theory of human existence in the digital age by revealing human being as a being capable of realizing and projecting the infinite possibilities of the digital virtual world, the so-called concept of “human being as a projection.’. Furthermore,「Waterfall」 demonstrates that dance can become the structure of dialogue generating new discourses, instead of merely being a pathway for unilateral discourse, by implementing telematics dance performance in which the movement and conversion of information becomes free and unconstraint. In conclusion, this study reveals that technical images, when integrated into dance, newly defines the unique features of dance, namely the semantic expression, the method of semantic communication, and the rules for dancing body. By doing so, the study aims to encourage the new interest in digital images which can present potential solutions to the fundamental issues that dance art faces relating to the limitations of dance expression, the relationship between image and body, and the communication between art performance and audience.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE