View : 736 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
박청민
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희성
Abstract
본 논문은 2018년 11월 24일 이화여자대학교 김영의 홀에서 열렸던 오르간 전공 박청민의 석사과정 졸업연주회 프로그램에 대한 연구이다. 연주회 프로그램은 작곡된 시대에 따라 바로크, 낭만, 현대 순으로, 니콜라우스 브룬스(Nicolaus Bruhns, 1665-1697)의 「전주곡 G장조 (Prelude in G Major)」, 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 「트리오 소나타 1번, BWV525 (Trio Sonata N0.1, BWV525)」, 요세프 가브리엘 라인베르거(Josef Gabriel Rheinberger, 1839-1901)의 「소나타 8번 e단조, Op.132 (Sonata No.8 in e minor, Op.132)」중에서 서주와 파사칼리아(Introduction and Passacaglia), 올리비에 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)의 「그리스도의 승천 (L′Ascension)」중에서 1악장‘영광을 간구하시는 왕 되신 주님’(Majesté du Christ demandant sa gloire à son Père), 2악장‘하늘을 사모하는 영혼들의 기쁨의 알렐루야’(Alléluias sereins d’une âme qui désire le ciel)와 샤를 아놀드 뚜르느미르(Charles Arnould Tournemire, 1870-1939)의 「코랄 즉흥곡‘파스카의 희생’(Choral-Improvisation sur le‘Victimae paschali’)」 다섯 곡으로 구성하였다. 북독일 악파의 대표적인 작곡가 브룬스의 「전주곡 G장조」는 자유롭고 화려한 토카타 스타일과 이중 페달 기법이 특징이다. 이 곡은 바로크 시대의 연주법인 논 레가토(non-legato)를 바탕으로 연주하되 선율의 움직임, 리듬과 화성에 따라 아티큘레이션(articulation)이 달라질 수 있다. 레지스트레이션(registration)은 플레눔(plenum)소리의 프린치팔(Principal) 계열 음색을 조합할 수 있으며 페달의 음형을 강조하기 위해 리드(Reed) 계열을 추가할 수 있다. 바흐의 「트리오 소나타 1번, BWV525」는 라이프치히 시기에 작곡된 것으로 매뉴얼과 페달 테크닉 훈련을 위해 만든 작품이다. 이 곡은 이탈리아 실내 음악과 협주곡의 영향을 받아 3성부, 3악장 구조를 가진다. 음색 조합은 성부의 독립성을 위해 음높이나 음색을 달리 조합하는 것이 좋으며 논 레가토를 바탕으로 연주하되 울림이 적은 김영의 홀에서는 음가의 길이를 너무 짧지 않게 연주하는 것이 좋다. 낭만 시대에 많은 오르간 소나타 작품을 쓴 독일 작곡가 라인베르거의 「소나타 8번 e단조, Op.132」의 서주와 파사칼리아는 바로크 형식에 낭만적인 요소가 드러나는 작품이다. 서주는 파사칼리아 코다가 재등장하여 곡에 통일성을 부여하고 파사칼리아는 8마디의 주제를 가지고 총 24번의 변주로 끊임없이 이어진다. 이 곡은 낭만시대의 연주법인 레가토를 바탕으로 연주하며, 음색은 부드럽고 작은 소리에서 높은 음역의 믹스쳐(Mixture)와 리드 음색을 추가하여 점진적인 다이나믹을 표현할 수 있도록 조합한다. 20세기 신고전주의를 대표하는 프랑스 작곡가 메시앙의 「그리스도의 승천」 중 1악장‘영광을 간구하시는 왕 되신 주님’, 2악장‘하늘을 사모하는 영혼들의 기쁨의 알렐루야’는 교향적 명상곡(symphonic meditation)으로 성무일과(Ascension Day Office)와 관련된 내용을 가지며 새 소리 표현과 독특한 리듬 등 다양한 메시앙의 음악 어법이 나타난다. 위 두 곡을 연주할 때, 1악장은 그리스도의 기도를 나타내는 주제 선율과 연속적인 화성의 움직임을 위해 레가토로 연주하고, 2악장은 주제 선율의 리듬을 정확히 지키고 빈번한 박자 변화에 자연스럽게 연주하는 것이 중요하다. 연주자는 악보에 지시된 것을 참고하여 음색을 선택하였고 스웰 박스(swell box)를 조절해 셈여림을 표현하였다. 즉흥 연주의 대가인 프랑스 작곡가 뚜르느미르의 「코랄 즉흥곡‘파스카의 희생’」은 그레고리안 선율을 바탕으로 즉흥 연주한 곡이며 빈번한 셈여림의 변화와 병진행을 통해 낭만적이고 인상주의적인 특징을 보여준다. 이 곡을 연주할 때, 정해진 박자 안에서 연주하기 보다는 자연스러운 루바토(rubato)의 사용으로 즉흥적인 느낌을 표현하고 빈번한 셈여림의 변화를 위해 적절한 스웰 박스의 사용이 필요하다. 레지스트레이션은 악보의 지시에 따르는 것이 좋으며 부르동(Bordun), 트레몰로(Trémolo) 음색의 사용으로 곡에 색채감을 더하였다. 본 논문에서는 작곡가들의 생애와 음악적인 특징, 작품 분석, 연주법과 음색 조합에 대해 살펴보고 김영의 홀의 슈케(Karl Schuke) 오르간을 바탕으로 한 음색 조합을 제시하였다. 본 연구를 통해 이 곡을 연주하는 연주자들에게 작품에 대한 이해를 높이고 음색을 배합하는데 도움이 되고자 한다.;The purpose of this study is to understand the pieces performed by Chungmin Park in her graduation recital held at Kim Young Ui Hall, Ewha Womans University, on the 24th of November, 2018. The recital program arranged five pieces in the order of time period: Prelude in G Major by Nicolaus Bruhns (1665-1697), Trio Sonata N0.1, BWV525 by Johann Sebastian Bach (1685-1750), Introduction and Passacaglia from Sonata No.8 in e minor by Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901), Majesté du Christ demandant sa gloire à son Père and Alléluias sereins d’une âme qui désire le ciel from L′Ascension by Olivier Messiaen (1908-1992), and Choral-Improvisation sur le “Victimae paschali” by Charles Arnould Tournemire (1870-1939). Nicolaus Bruhns is one of the representative composer of the North German organ music. His work, Prelude in G Major, is characterized by free, colorful Toccata style and double pedal technique. This piece is played with Non-Legato following the Baroque technique, its articulation can vary depending on the tune movement, rhythm, and chord. The tone combination based on Plenum principal and the reed tone is added to emphasize pedal passage. Trio Sonata N0.1, BWV525 composed in the Leipzig era by Bach was created for manual and pedal technique training. Following the composition of the Italian chamber music and concerto, the piece consists of three movements and a trio. It is recommended to be played on the basis of non-Legato yet with not-too-short length of sound considering the structure of Kim Young Ui Hall which does not produce echo a lot. Regarding the trio sonata form, the registration should be different in pitch or tone for independence of each part. Introduction and Passacaglia from Sonata No. 8 in e minor, Op. 132, by the German composer Rheinberger who wrote many organ sonatas in romanticism era reveals the romantic elements in the Baroque format. Introduction reappears in Coda of Passacaglia and gives the unity of the tune. Passacaglia's 8-node motif is played 24 times with multiple variations. This piece is played using Legato, a romanticism technique. For the tone, the mixture of soft, small sound and a high-range sound and the lead tune is combined to create a gradual dynamics. Majesté du Christ demandant sa gloire à son Père and Alléluias sereins d’une âme qui désire le ciel from L′Ascension by the French composer Messiaen who represents the Neoclassic era in the 20th century is regarded as a symphonic meditation. It deals with Ascension Day Office, with a variety of his musical technique such as birdcall and unique rhythms. For the performance, it is advised that First movement expresses a Christ’s prayer and continuous movement of chord using Legato, and the Second movement is played with accurate rhythms of the theme motif and natural flow of frequent shift of beat. The player selects the tone by referring to the instructions indicated on the sheet music and adjusts the swell box to express the pitch. Choral-Improvisation sur le‘Victimae paschali’by Tournemire French composer the master of improvisation, is an improvisational piece based on Gregorian chant. Its a romanticism and impressionism character through frequent shift of dynamics and parallel motion. For the performance, it is necessary to express improvisation through the use of the natural rubato rather than playing in the specified beat. The tone combination adheres to the sheet music, and added color to the piece with the use of Bordun and Trémolo tones. This study has explored the lives of the composers, characteristics of the pieces, playing techniques and tone combinations, suggests tone combination for the Karl Schuke organ, at Kim Young Ui Hall. This study is expected to make a contribution to the understanding of the organ music by many players and also offer guide to their tone combination.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE