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체육전공 여대생의 교육과정 만족도와 진로에 대한 확신 및 진로준비행동의 관계

Title
체육전공 여대생의 교육과정 만족도와 진로에 대한 확신 및 진로준비행동의 관계
Other Titles
A study on the relationship between Satisfaction of the Curriculum and confidence in career, career preparation behavior of female university students in physical education
Authors
이지수
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박승하
Abstract
본 연구는 체육대학 여대생들을 대상으로 하여 교육과정 만족도, 진로에 대한 확신, 진로준비행동의 관계 비교를 통해 각각의 변인이 서로 어떠한 영향을 미치는가를 밝히고, 체육이 현재 진로방향인 연구 대상자와 그렇지 않은 대상자의 비교를 통해 그 차이와 변인들의 관계를 규명하는 것에 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 전국 4년제 여자대학교에 재학 중인 체육전공 여대생들 중 1학년을 제외한 대상을 모집단으로 설정하였다. 전국 4년제 여자대학교 중 체육전공이 있는 여자대학교는 총 6곳으로 해당하는 모든 학교에 설문지를 배부하였다. 전체 228부를 회수하여 부적절한 자료를 제외한 214부(93.86%)를 최종적으로 연구에 이용하였다. 자료처리는 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α 계수를 산출하였으며 타당도 검증을 위하여 요인분석을 실시하였다. 가설검증을 위한 통계방법으로는 빈도분석, t-검정, 일원변량분석, 사후비교분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이를 통해 나타난 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 체육전공 여대생들의 진로방향 및 진로확신도 변화에 따른 분석 결과, 교육과정 만족도의 차이에서는 진로확신도가 정적으로 변화할수록 수업 만족도와 진로지도 만족도가 높게 나타났으며, 진로준비행동의 차이에서는 진로확신도가 정적으로 변화할수록 자기이해행동과 직업능력향상행동이 높게 나타났다. 둘째, 체육전공 여대생들의 진로확신도와 진로준비행동의 관계를 분석한 결과, 체육전공 여대생들의 입학 직후 진로확신도는 현재 진로확신도에 정적인 영향을 미쳤다. 체육전공 여대생들의 입학 직후 진로확신도는 진로준비행동의 자기이해행동 요인, 직업능력향상행동 요인에 정적인 영향을 미쳤다. 체육전공 여대생들의 현재 진로확신도는 진로준비행동의 모든 하위요인에 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 체육전공 여대생들의 교육과정 만족도와 진로준비행동의 관계를 분석한 결과, 교육과정 만족도의 진로지도 만족도 요인이 진로준비행동의 모든 하위요인에 대하여 정적인 영향을 미쳤으며, 학교생활 만족도 요인이 직업능력향상행동 요인에 정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 체육전공 여대생들의 현재 진로방향에 따른 분석 결과, 현재 진로방향에 따른 교육과정 만족도의 차이에서는 수업 만족도, 진로지도 만족도에서 ‘체육’이 ‘없음, 체육 외’보다 높게 나타났다. 현재 진로방향에 따른 진로준비행동의 차이에서는 자기이해행동, 직업능력향상행동에서 ‘체육’이 ‘없음, 체육 외’보다 높게 나타났다. 다섯째, 체육전공 여대생들 중 ‘체육’이 현재 진로방향인 대상의 현재 진로확 신도와 진로준비행동의 분석 결과, 현재 진로확신도는 진로준비행동의 모든 하위요인에 정적인 영향을 미쳤다. 여섯째, 체육전공 여대생들 중 ‘체육’이 현재 진로방향인 대상의 교육과정 만족도와 진로준비행동의 분석 결과, 교육과정 만족도의 진로지도 만족도 요인이 진로준비행동의 모든 하위요인에 정적인 영향을 미쳤다. 반면에 교육과정 만족도의 하위요인 중 수업 만족도 요인은 직업능력향상행동 요인에 부적인 영향을 미쳤으며, 학교생활 만족도 요인은 직업능력향상행동 요인에 정적인 영향을 미쳤다. 일곱째, 체육전공 여대생들의 현재 진로방향을 고려한 교육과정 만족도와 현재 진로확신도의 분석 결과, ‘체육’이 현재 진로방향인 대상은 진로지도 만족도 요인이 현재 진로확신도에 정적인 영향을 미쳤다. ‘없음, 체육 외’가 현재 진로방향인 대상은 진로지도 만족도 요인이 현재 진로확신도에 정적인 영향을 미쳤으며, 학교생활 만족도 요인은 현재 진로확신도에 부적인 영향을 미쳤다. 본 연구는 체육전공 여대생들을 대상으로 하여 교육과정 만족도, 진로에 대한 확신, 진로준비행동의 관계 비교를 통해 각각의 변인이 서로 어떠한 영향을 미치는가를 규명하였다. 분석 결과, 진로지도 만족도, 학교생활 만족도가 영향을 미쳤으며, 특히 진로지도 만족도가 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타나 체계적인 진로지도의 중요성을 상기시켜준다. 또한, 체육이 현재 진로방향인 집단과 체육이 아닌 집단의 교육과정 만족도, 진로준비행동에 차이 및 영향이 있다는 것을 입증하여 교육과정 만족도 제고의 중요성을 일깨워주었다. 이 결과를 토대로 졸업 후 체육 외 계열로 진로를 결정하는 체육 전문 인력의 손실을 막아 향후 체육의 발전에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 사료된다.;This research was targeted towards female university students to clarify how education process satisfaction, confidence in career, career preparation have mutual effects by comparing their relations, and shed light upon the differences and relationship between variables by comparing candidates who aim their career goals in the field of physical education and those who do not. To accomplish the purpose of this research, sample subject was set to female students in the country in their second to fourth year in four-year-course women’s university majoring in physical education. Surveys were distributed to all 6 four-year-course women’s university in the country that had physical education major. Total of 228 surveys were collected and 214 surveys (93.86%) were used in the final research, excluding any inappropriate data. For data processing, Cronbach’s α coefficient was computed and factor analysis was conducted for validity verification. Methods of statistics for hypothesis testing were frequency analysis, t-test, one-way ANOVA, post hoc analysis, simple regression analysis and multiple regression analysis. From this research, the main conclusions are as follows. First, analysis regarding the changes in female students’ career path and confidence was conducted. For satisfaction in education process, it was proved that as the confidence level changes positively, class and career guidance satisfaction was higher. For career preparation, as confidence level changes positively, self-understanding behavior variable and career skills development behavior showed higher levels. Second, the relationship between career confidence and career preparation behavior was analyzed. The subjects’ career confidence level right after admission to school had positive effects on their current career confidence level. The subjects’ career confidence level right after admission had positive effects on self-understanding behavior variable of career preparation and skills development behavior. The current level of career confidence of the subjects had positive effects on all subfactor of career preparation behaviors. Third, the relationship between the subjects’ education process satisfaction and career preparation behaviors was analyzed. As a result, career guidance satisfaction variable of education process satisfaction had positive effects on all subfactor of career preparation behaviors, while school life satisfaction variable had positive effects on skills development behavior. Fourth, analysis on the subjects’ current career paths have been conducted. For education process satisfaction following the current career path, class satisfaction and career guidance satisfaction showed higher level of ‘physical education’ compared to ‘none, other than P.E.’. As for the differences in career preparation behaviors according to current career path, ‘physical education’ was shown to be higher than ‘none, other than P.E.’ in the field of self-understanding behaviors and skills development behaviors. Fifth, a sample of subjects were assembled, which were those whose current career path was ‘physical education’. As a result of their current career confidence level and career preparation behavior, the former had positive effects on all subfactor of the latter. Sixth, the aforementioned sample above was taken again to analyze their education process satisfaction and career preparation behaviors. Career guidance satisfaction factor had positive effects on all subfactor of career preparation behaviors. On the other hand, class satisfaction had negative effects on skills development behavior and school life satisfaction had positive effects on skills development behaviors. Seventh, according to the career confidence level and current education process satisfactory level considering subjects’ current career path, career guidance satisfaction factor had positive effects on current career confidence level. Those who answered that they are aiming ‘none, other than P.E.’, career guidance satisfaction factor had positive effects on current career confidence level while school life satisfaction had negative effects on current career confidence level. This research had made it clear how education process satisfaction, career confidence and career preparation behavior interact and influence one another by analyzing their relationship by subjecting physical education majoring female students. As the conclusion of the analysis, career guidance satisfactory level and school like satisfactory level had effects. Especially, career guidance satisfaction had the biggest effects which reminds that systematic career guidance is necessary. Also, it was proved that current career path has effects on the group’s education process satisfaction and career preparation behaviors rather than the group of physical education and people who major it and highlights the need for improvement of education process satisfactory level. It is believed that with the conclusion of this research positive improvement in the field of physical education is likely by preventing the loss of those who choose their career paths in the field of physical education.
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