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화장품 용기디자인 소재에 따른 제품기능정보 전달력 강화에 관한 연구

Title
화장품 용기디자인 소재에 따른 제품기능정보 전달력 강화에 관한 연구
Other Titles
A study on enhancing product functional information depending on cosmetic container design material : Focusing on basic cosmetic container design
Authors
문엽
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부산업디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
세계적인 한류(韓流)열풍과 함께 화장품 산업은 이제 빼놓을 수 없는 한국의 대표 산업으로 자리잡고 있다. 한국의 화장품은 국내시장을 벗어나 당당히 세계시장에서 경쟁하고 있으며 국내수출이익에 적지 않은 기여를 하고 있다. 그러나 세계시장을 목표로 하는 만큼 강력한 경쟁력이 요구되고 있으며 이에 따른 전략 중 하나로써 화장품 패키지(package) 중 용기(容器)디자인의 역할이 커지고 있다. 화장품 용기의 기능은 더 이상 단순한 제품보호, 보관 등에 머물지 않게 되었으며 그 기능과 의미는 계속 변화하고 확장되는 중이다. 국내 화장품 기업들 또한 이런 변화를 따라 용기디자인에 대한 중요성을 인식하고 여러 용기디자인들을 시도하고 있으며, 화장품 용기디자인의 연구 또한 다양한 분야에서 활발히 이루어지고 있다. 하지만 주로 화장품 패키지의 포장지디자인 또는 용기의 형태, 표면디자인과 같은 시각적 요소를 중심으로 연구되고 있으며 용기디자인의 소재에 대한 연구는 아직 미흡한 상황이다. 소재(素材)의 사전적 정의는 어떤 것을 만드는데 바탕이 되는 재료를 의미하는 것으로1 주로 시각과 촉각을 통해 인지가 가능한 디자인요소 중 하나이다. 매일 새로운 제품이 쏟아져 나오는 화장품 시장 속에서 많은 브랜드들은 이미 포화상태가 된 시각중심의 디자인에서 벗어나 다양한 감각을 이용한 디자인의 제품을 선보이기 시작했다. 이러한 추세 속에 시각 못지 않게 많은 정보를 즉각적이고 직관적으로 전달하는 촉각은 수많은 화장품들의 바다 속에서 소비자가 제품에 대한 정보를 빠르게 습득하고 판단하는데 용이한 감각이 될 수 있다. 또한 이러한 촉감을 활용한 용기디자인은 소비자에게 차별화된 새로운 경험을 제공하며 강화된 제품 이미지를 구축하고 더 나아가 브랜드 이미지의 각인효과 또한 기대할 수 있을 것으로 보인다. 본 연구의 목적은 화장품 패키지디자인의 한 부분인 용기디자인의 소재가 소비자에게 보다 효과적으로 제품의 기능에 대한 정보를 전달할 수 있는가에 대한 연구에 있다. 이에 따라 본 연구에서는 기초 화장품 중 보호기능의 화장품을 대상 범위로 선정하여 설문을 진행하고 그 결과를 바탕으로 3가지의 프로토타입(prototype)을 제안하고자 한다. 이를 위해 첫 번째 사전조사를 통해 보호기능의 기초화장품에 대한 감성 형용사들을 추출하였으며 두 번째 사전조사로 보다 구체적인 프로토타입 제안을 위한 가상 브랜드의 스토리텔링에 대한 타당성과 보편성을 획득하였다. 그리고 1,2차 사전조사 결과를 기반으로 설계한 계층화 분석법(Analytic Hierarchy Process 이하 AHP)의 설문을 실시하여 가상브랜드의 보호기능 기초화장품에서 어떠한 형태, 색채, 소재질감이 가장 적합한지 알아보았다. 우선 첫 번째 사전조사로써 보호기능 화장품 기능에 대한 감성 형용사를 추출하고자 대중적으로 그 기능이 검증되었고 지속적으로 안정된 품질의 제품을 생산하고 있는 17개의 브랜드 제품설명 사이트를 조사하였다. 제품설명 중에 사용된 감성 형용사들을 추출하여 그 빈도수에 따라 부드러운, 촉촉한, 편안한 3 가지의 형용사로 정리하였다. 두 번째 사전조사는 Z-met(Zaltman Metaphor Elicitation Technique, 잘트만식 은유추출기법 이하 Z-met)기법을 통하여 ‘빙하수를 이용한 기초화장품 브랜드’에 대한 연관 이미지 및 핵심 키워드를 파악하였다. 이 조사는 20-30대 기초화장품 사용경험이 있는 9명의 여성을 대상으로 이루어졌으며 빙하와 관련된 30개의 이미지를 제시하고 그 중 6개를 조사대상이 선택하는 방식으로 이루어졌다. 이후 이에 관한 인터뷰를 실시하였으며 그 결과 빙하수를 이용한 기초화장품에 대해서 주로 물과 연관된 표현들이 나타났으며 ‘깨끗한’, ‘투명한’, ‘차가운’이란 핵심 키워드들을 발견하였다. 1, 2차 사전조사들의 결과를 기반으로 설계한 계층화 분석법(AHP)설문 결과, 보호기능 화장품의 기능의 중요도에서 가장 높은 가중치를 보인 것은 ‘부드러운’(44.36%)이 가장 높게 측정되었다. 다음으로 형태 가중치에서는 ‘변형된 원기둥’(22.56)이 가장 높게 측정되었으며 색채 가중치는 ‘무채색’(13.00)이 가장 높았다. 마지막으로 질감 가중치에서는 ‘PVC필름’(9.12)이 가장 높게 나타났다. 결과적으로 변형된 원기둥 형태에 무채색의 PVC필름 소재의 질감이 가상 브랜드의 보호기능의 기초화장품에 가장 적합한 것으로 판단된다. 최종적으로 이를 기반으로 한 3가지 프로토타입을 제안하였으며 이번 연구의 결과가 앞으로의 화장품 용기의 소재 질감에 대한 연구에 도움이 되기를 바란다.;Along with the Korean Wave sweeping all around the world, cosmetics have been established as the indispensable and representative industry. Korean cosmetics are competing with confidence in a global market beyond a domestic market, making considerable contributions to earnings from domestic export. However, targeting for the global market needs to sharpen its competitiveness and as one of the resulting strategies, container design of a cosmetic package is playing a great role. Cosmetic containers came to have a function beyond simple protection and storage of a product and their functions and meanings are changing and expanding continually. Going with such changes above, domestic cosmetic companies are also making an attempt at a variety of container designs under awareness of the importance of container design. Besides, researches on cosmetic container design are being conducted actively in various fields. However, researches focus mainly on visual components including wrapping and surface design, shape of a container in the cosmetic package, and there are a few studies on materials of container design. According to a definition from a dictionary, a material refers to stuff serving as a foundation for making something,43 and it is one of design elements recognizable by the visual and the tactile. In cosmetic markets where new products are pouring out every day, many brands began to show products with design using multiple sensations, escaping from sight-centered design which was already saturated. In the midst of such a trend, the tactile sense communicating as much information instantly and intuitively as the visual may be a sense easy for consumers to acquire and judge product information fast in the sea of numerous cosmetics. Furthermore, container design using the tactile sense provides consumers with differentiated new experiences and constructs an enhanced product image, achieving an imprinting effect of a brand image. The purpose of the study is to examine if materials of container design as part of cosmetic package design can give consumers information about product functions effectively. Hence, the research aims to experiment on cosmetics with protective function among basic cosmetics and suggest 3 prototypes based on experimental findings. Therefore, the study extracted emotional adjectives for basic protective cosmetics through the initial pre-survey and acquired the validity and the generality of storytelling of a virtual brand through the second pre-survey to suggest more specific prototypes. Moreover, it conducted a questionnaire of the Analytic Hierarchy Process (referred to as AHP hereafter) designed based on the 1st and the 2nd pre-survey results to identify the most suitable shape, color and texture of a material in basic protective cosmetics by the virtual brand. For the initial pre-survey, the study surveyed web sites for products by 17 brands which are constantly manufacturing quality goods whose functions were verified by the public to elicit emotional adjectives for cosmetics with protective functions. Emotional adjectives used for product descriptions were extracted and they were summarized as 3 adjectives according to their frequency including soft, moist and comfortable. For the second pre-survey, the study investigated images and key words associated with ‘A basic cosmetic brand using glacial water’ by Zaltman Metaphor Elicitation Technique (referred to as Z-met hereafter). The survey was conducted for 9 females in their 20s-30s who had used basic cosmetics. 30 images associated with a glacier were suggested and subjects selected six of thirty. And then, related interview was conducted. As a result, there were expressions related mainly to water for basic cosmetics using glacial water and the study found out key words including ‘clean’, ‘transparent’ and ‘cold’. As a result of the AHP survey designed based on results of the first and the second pre-surveys, ‘soft’ (44.36%) showed the highest weight in the importance of functions of protective cosmetics. As for the weight on shapes, ‘transformed cylinder’ (22.56) was the highest and as for the weight on colors, ‘achromatic color’ (13.00) was the highest. Finally, as for the weight on texture, ‘PVC film’ (9.12) was the highest. In conclusion, it seems that transformed achromatic cylinder with texture of a PVC film is most suitable for basic protective cosmetics of the virtual brand. Finally, based on above, 3 prototypes were suggested and it is expected that these research findings will be helpful for research on the material texture of a cosmetic container.
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