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대한민국 대표 재산증식형 보드게임 ‘부루마불’ 리브랜딩 디자인 제안

Title
대한민국 대표 재산증식형 보드게임 ‘부루마불’ 리브랜딩 디자인 제안
Other Titles
Suggestions for the Direction of Rebranding for Blue marble, Korean Economy-based Board Game : Focused on Roger Caillois' Play Theory
Authors
권민지
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
본 연구는 (사)한국커뮤니케이션 디자인학회의 논문 학술지 제67호에 게재된 ‘재산증식형 보드게임의 속성과 디자인의 상관성 분석연구’의 후속 연구이다. 제품 선택을 위한 소비자 기준이 매우 광범위해진 오늘날, 급변한 세상 속에서 디지털에 대한 피로감과 반감 때문에 사람들이 ‘인간다움’을 추구하기 시작하면서 아날로그의 매력을 가지고 있는 보드게임이 다시 주목받기 시작하였다. 보드게임이 가지는 교육적, 사회적 장점들 같은 긍정적인 기능들 덕분에 많은 전문가에게 큰 관심을 받고 있는 추세이지만 보드게임 디자인에 관한 연구는 매우 미미한 실정이라 소비자들에게 제품의 정보와 테마를 즉각적으로 전달하는 보드게임 패키지를 개발할 수 있는 지침이 필요한 시점이다. 이에 본 연구자는 체계적인 ‘재산증식형 보드게임 패키지 디자인 방법론’으로서 로제 카이와의 놀이 속성에 따른 보드게임의 내용적·시각적 일관성을 제안한다. ‘재산증식형’ 보드게임 중 인지도와 시장점유율이 가장 높은 6개 제품의 디자인 현황을 알아보고 로제 카이와의 ‘놀이의 속성’을 통해 본 연구자가 재정립한 ‘보드게임 분류 및 분석 틀’을 사용하여 총 6명의 전문가와 함께 ‘질적 조사’ 및 분석 연구를 진행하였다. 재산증식형 보드게임들의 시각적·내용적 특성을 놀이의 속성을 통해 분석한 결과, 재산증식형 보드게임의 디자인 핵심 요소 중 첫 번째는 일치성으로 놀이 속성을 통해 분석된 보드게임의 내용적 장점이 시각적으로도 참여자들에게 전달되어야 한다. 두 번째로는 보드게임 테마와 미미크리 특성이다. 놀이 참여자들의 몰입도와 재미를 위해서 ‘무엇이 되어보는 경험’을 적극 활용해야 한다. 마지막으로 우연성(알레아)이다. 경쟁심을 유발하는 놀이가 아닌 협상과 경제를 배우게 해주는 ‘긍정적인 영향’을 가진 알레아를 시각적으로도 적극 표현해야 한다. 이에 따라 본 연구는 보드게임의 근원적 원리인 ‘놀이 이론’을 바탕으로 재산증식형 보드게임의 내용적·시각적 일치에 대한 중요성과 보드게임 내용 시각화의 핵심 요소를 추출 및 소개한 후, 이를 바탕으로 대한민국 대표 보드게임 ‘부루마불’을 기업의 DNA와 전통성을 유지하여 리브랜딩함으로써 부루마불의 긍정적인 발전 방향성을 제시한다. 본 연구 결과를 통해 본질적 속성에 맞춰 게임의 방식과 테마를 정확히 전달하는 보드게임 디자인의 선도적인 사례가 될 수 있기를 기대한다.;Standardization of technology has enabled customers to base their purchasing decisions on not just products' function and price, but on their values and design. Even though board games' social and educational advantages have been broadening the genre's coverage, empirical researches on correlation between board games' design and contents have been far from prevalent. The paper aims to verify the importance of "unity" between contents and design within a board game, by analyzing correlation between Economy-based Board Games' visual aspects and contents based on 'Play theory', the fundamental principal from a preceding research. In doing so, "Tool for Classification of Boardgame," redefined thru Roger Cailois' theory has been applied to execute qualitative research and analytics on 6 famous economy-based Board Games. In analysis result, three key elements of designing board game are found. First key element is concordance between the board game’s content and its image. The board game’s strength of content has to be expressed visually to players. Second is mimicry, which is a powerful tool for play and imagination. Board game should contain the elements of mimicry to increase the immersion level of players Third is Alea(chance), which is an essential element in order to avoid stimulating players’ competitive spirit. Also, it helps players to enjoy the board game and learn about how economy works more entertainingly. With three key elements of visualization of board game, Blue marble is rebranded by maintaining its original DNA and tradition. Consequently, based on Roger Caillois’s play theory, this paper emphasized the importance of consistency between board game’s content and its image. It would be the foundation for designing board game later on.
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