View : 3849 Download: 0

질적 연구에서의 윤리적 문제

Title
질적 연구에서의 윤리적 문제
Other Titles
Ethical Issues in Qualitative Research : A Case Study of Qualitative Researcher Experience
Authors
신혜원
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
곽삼근
Abstract
질적 연구의 전 과정에서 연구자는 윤리적인 문제에 맞닥뜨리게 된다. 그럼에도 불구하고 질적 연구에서 윤리적인 문제에 대한 논의는 간과되고 있으며 질적 연구의 양적인 팽창에만 몰두하고 있다. 이에 본 연구는 질적 연구 과정에서 발생하는 윤리적인 문제와 원인을 탐색하는 것을 목적으로 하며 이를 통해 질적 연구에서의 연구윤리에 대한 논의를 확대하는 계기를 마련하고자 한다. 따라서 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 질적 연구 과정에서 발생하는 윤리적인 문제는 무엇인가? 둘째, 질적 연구 과정에서 발생하는 윤리적인 문제는 무엇으로부터 기인하는가? 본 연구를 위해 박사학위논문으로 질적 연구를 수행하고 연구 과정에서 갈등을 경험한 4명을 연구참여자로 선정하였으며 그들을 대상으로 질적 사례연구(Qualitative case research)를 수행하였다. 자료 수집을 위해 면담을 실시하였으며 전화와 메일을 통해 추가적으로 자료를 수집하였다. 또한 그들이 연구 과정에서 사용했던 동의서와 면담 설문지, 학위논문이 연구 자료로 활용되었다. 질적 연구에서 발생하는 윤리적인 문제와 원인에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 우선 질적 연구 과정에서 발생하는 윤리적인 문제는 연구 과정에 따라 주제 선정 및 연구참여자 섭외, 동의 획득, 자료 수집, 자료 분석 및 글쓰기로 구분하여 살펴보았다. 첫째, 주제 선정 및 연구참여자 섭외에서 연구자들은 자신의 전공 분야 혹은 직업에 종사하면서 관심 가졌던 부분들을 연구 주제로 선정하였으며 평소 궁금해 하거나 고민했던 부분을 연구 주제로 선택함으로써 연구를 통해 해답을 찾고자 하였다. 연구참여자 섭외에서는 주로 지인이 연구참여자로 섭외되거나 스노우볼링을 통해 연구참여자가 모집되었으며 이는 문화적, 시간적, 환경적인 영향으로 인한 것이었다. 아울러 지인 혹은 주변 사람을 연구참여자로 섭외하는 것은 향후 연구 수행에 다양한 갈등을 유발하였다. 둘째, 동의 획득에서 연구자들은 학위논문과 선배들의 조언, 이론서를 참고하여 동의서를 제작하였으며 동의 획득 과정에서 자발적인 참여와 철회의 권리, 녹음과 익명성에 대해 설명하였다. 동의 획득 과정에서는 연구에 대해 충분히 설명하더라도 연구참여자가 완벽하게 이해하는 데 한계가 있음을 확인할 수 있었다. 또한 기관을 통해 연구를 수행하는 경우 동의를 획득한 이후에도 기관담당자와 연구 진행 상황을 지속적으로 공유하는 것이 중요함을 발견할 수 있었다. 셋째, 자료 수집 과정에서 연구참여자들은 면담을 통해 분노를 해소하고 치유받기도 하였으나 면담 내용이 또 다른 지인에게 전달될 것을 염려하고 자신의 이미지에 영향을 줄 것을 걱정하기도 하였다. 또한 지인을 연구참여자로 섭외했던 연구자는 깊이 있는 주제 탐색에 어려움을 겪었으며 사적인 경험에 대해 면담한 후에는 연구참여자와의 관계가 어색해지는 경험을 하기도 하였다. 면담 과정에서 연구참여자들은 공감 받았던 일, 실패 경험, 인간관계, 영적인 경험, 강압 받았던 일에 대해 이야기 하면서 고통스러워했다. 또한 면담 과정에서는 이야기가 아닌 특정 단어만으로도 감정적인 고통을 야기하는 경우가 있어 모든 주제에 민감하게 접근하는 것뿐만 아니라 연구참여자의 관점에서 생각하고 이해하는 것이 중요함을 확인할 수 있었다. 자료를 수집하는 과정에서는 익명성이 가진 한계가 드러났는데 연구대상자를 공개하지 않았음에도 불구하고 연구대상자들 간에 연구 참여 사실이 공개되었고 이는 향후 사생활 공개로 이어질 위험을 가지고 있었다. 아울러 자료 수집 과정에서 연구자의 역량과 태도는 연구참여자와의 관계와 연구의 질을 좌우하는 중요한 요소임을 확인할 수 있었다. 넷째, 자료를 분석하는 과정에서도 익명성의 한계가 발견되었으며 가명을 사용하여도 글을 통해 연구참여자가 공개될 수 있음을 확인할 수 있었다. 또한 자료 분석에서는 연구참여자의 의도를 왜곡하는 행위가 그들에게 불편함 혹은 고통을 야기할 수 있음을 확인하였다. 면담 과정에서 수집된 이야기 중에는 학문적, 사회적으로 가치 있는 이야기도 있었지만 때로는 이것이 오히려 연구참여자를 위험에 노출시키는 결과를 야기하기도 하였다. 이로 인해 연구자는 자료 분석과 글쓰기 과정에서 공공의 이익과 연구참여자 보호 사이에서 갈등을 경험하였다. 본 연구에서 윤리적인 문제의 원인은 세 가지로 분석되었다. 첫째, 질적 연구의 특성을 반영하지 못하는 지침과 규정으로 인해 연구자들은 현장에서 혼란을 경험하였다. 또한 기존의 지침과 규범이 가진 한계에 대한 논의 부재로 인해 연구자들은 다양한 갈등을 경험할 수밖에 없었다. 두 번째 원인은 연구참여자와 관련 있었다. 연구참여자들 간의 관계로 인해 익명성이 보장되지 못하는 경우가 발생하였고 이는 향후 사생활 노출로 이어질 위험이 있었다. 또한 연구참여자들은 다양한 사람들과 관계를 맺으며 살아가는 존재이기 때문에 연구 결과가 연구참여자뿐만 아니라 그들의 주변인에게도 영향을 미칠 수 있었으며 반대로 연구참여자의 사회적 관계가 연구에 영향을 주기도 하였다. 세 번째 원인은 연구자와 관련되며 연구자의 주관적인 관점과 연구참여자를 고려하지 않는 일방적인 태도로 요약할 수 있었다. 연구자의 편협한 관점과 일방적인 태도는 연구참여자를 위험에 놓이게 하고 그들을 연구의 객체로 전락시키며 연구로부터 소외시키는 결과를 야기하였다. 본 연구를 토대로 몇 가지 제안을 하면 다음과 같다. 첫째, 질적 연구자들이 연구 과정에 참고할 수 있는 실질적인 연구윤리 지침이 마련되어야 한다. 이를 위해 질적 연구에서 발생하는 다양한 문제와 사례들이 축적되어야 하며 이를 토대로 질적 연구에서의 연구윤리 지침이 마련되고 연구자들이 자신의 연구 수행을 점검해볼 수 있는 가이드라인 혹은 체크리스트가 제공되어야 한다. 둘째, 학위논문과 학술논문 등에 연구참여자 보호를 위한 연구자의 노력을 보다 구체적으로 언급함으로써 후속 연구자들에게 연구윤리의 중요성에 대한 인식을 높일 필요가 있다. 셋째, 질적 연구방법론 수업에는 방법론뿐만 아니라 연구윤리와 연구참여자 보호에 대한 내용을 포함해야 하며 연구윤리 교육은 광의의 의미에서 다뤄져야 한다. 넷째, 질적 연구자의 내면의 덕목으로 연구윤리 의식이 자리 잡을 수 있도록 보다 근본적인 교육 프로그램을 개발하고 제공해야 한다.;In the whole process of qualitative research, researchers face ethical problems. Nonetheless, discussion of ethical issues in qualitative research is overlooked while the quantitative expansion of qualitative research is emphasized. The purpose of this study is to explore the ethical issues and their causes in the qualitative research process and thus promoting the discussion on research ethics in qualitative research. The research questions of this study are as follows. First, what are the ethical issues that arise in the qualitative research process? Second, what are the causes of ethical problem that arises from the qualitative research process? For this study, four participants who did qualitative research as a doctoral dissertation and experienced conflict in the research process were selected. Qualitative case research was conducted for methodology in this study. Face-to-face interview was the main method of data collection and additional data was collected by phone and e-mail interviews. In addition, the consent forms, questionnaires, and theses from the four participants’ research process were utilized as research data in this study. The study results on the ethical issues and causes in the qualitative research are as follows. Ethical issues arising from the qualitative research process are distinguished into topic selection, recruitment of research participants, obtaining consent, data collection, data analysis and writing according to the research process. First, in selecting a topic and research participants, the researchers selected the areas of interest in their major fields or occupations as research subjects and tried to find the answers to the areas that they have contemplated upon through the research. The researchers in this study mostly recruited research participants from their acquaintance or by snowballing, this was due to cultural, temporal, and environmental factors. In addition, recruiting their acquaintance as research participants led to various conflicts during the research. Second, in obtaining consent, the researchers prepared the consent with reference to dissertations, advice from their seniors, and theories, and explained the voluntary participation and withdrawal rights, recording, and anonymity in the process of obtaining consent. In the process of obtaining consent, it was confirmed that the research participants had a limitation in fully understanding the research even if the research was sufficiently explained. This study also found that it is important to continuously share research progress with institutional personnel even after obtaining consent when the research is conducted through the institution. Third, in the data collection process, the research participants resolved the anger through the interviews and were healed, however some worried that the interview would be delivered to another person and affect their reputation. In addition, the researchers who recruited their acquaintances as research participants had difficulties in exploring depth topics and also found that their relationship with the research participants became awkward after interviewing personal experiences. During the interview process, the research participants suffered from talking about empathy, failures, relationships, spiritual experiences, and coercion. In addition, in the interview process, there were cases in which emotional pain was caused by only a specific word rather than a story, thus, it is important for the researchers to not only sensitively approach all subjects but also to think and understand from the viewpoint of research participants. In the process of collecting data, limitations of anonymity were revealed. Despite the fact that the research participants’ identities were not disclosed, individual’s research participation was revealed among the research participants, which could lead to invasion of privacy in the future. In addition, the researchers' competencies and attitudes during the data collection process were confirmed to be important factors dictating the relationship with the research participants and quality of research. Fourth, the limitation of anonymity was also found in the process of analyzing the data, and it was confirmed that the research participants’ identities can be revealed through the use of pseudonyms. In the data analysis, it was confirmed that the act of distorting the intention of the research participants may cause them disturbance or suffering. Among the stories collected during the interviews, there were academic and socially valuable stories, but at times this had a risk of exposing the participants to danger. As a result, researchers experienced conflicts between public interest and protection of research participants in data analysis and writing processes. This study analyzes the causes of ethical issues in three ways. First, researchers experienced confusion in the field due to guidelines and regulations that did not reflect the characteristics of qualitative research. In addition, due to the lack of discussions about limitations of existing guidelines and norms, researchers inevitably experienced various conflicts. The second cause was related to the research participants. The anonymity was not guaranteed due to the relationship between the research participants and thus, there was a risk of invasion of privacy in the future. In addition, the research was able to influence not only the research participants but also their surroundings, because the participants participated in various kinds of relationships with each other. On the contrary, the social relations of research participants also influenced research. The third cause is related to the researcher and can be summarized as the researcher's subjective and one-sided attitude that does not take the viewpoint of research participants into consideration. The researchers' narrow view and one-sided attitude put research participants at risks, turn them into research objects, and isolate them from the research. Some suggestions drew from this study are as follows. First, practical research ethics guidelines that qualitative researchers can refer to in the research process should be established. To this end, various problems and cases arising from qualitative research should be accumulated. Based on this, guidelines for research ethics in qualitative research should be prepared to provide guidelines or check lists that researchers can utilize. Second, it is necessary to raise the awareness of the importance of research ethics among the future researchers by more specifically mentioning the researchers' efforts to protect research participants in theses and academic papers. Third, lecture related to qualitative research methodology should include not only methodology but also research ethics and protection of research participants. Research ethics education should be treated in a broad sense. Fourth, more fundamental education should be developed and provided to enable research ethics to be established in qualitative researcher's internal virtues.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE