View : 513 Download: 0

유미화의 작품연구

Title
유미화의 작품연구
Other Titles
An Analysis on Yu Mihwa’s Works : A Voice of One in the Desert for Violin, Viola and Cello Lamentation for solo Piano Relation for Flute and Clarinet The Change of Seasons for Flute, Carinet, Horn, Violin, Viola, Cello and Contrabass
Authors
유미화
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조사방
Abstract
본 연구는 석사학위 이수를 위해 연주된 유미화의 졸업작품으로 바이올린, 비올라, 첼로를 위한「광야의 외치는 소리」(2017), 피아노 독주를 위한「애가」(2018), 플루트, 클라리넷을 위한「연관」(2018), 플루트, 클라리넷, 호른, 바이올린, 비올라, 첼로, 콘트라베이스를 위한「환절기」(2017)에 대한 연구이다. 네 개의 작품들은 2018년 12월 3일 이화여자대학교 음악대학 리사이틀홀에서 연주되었으며 이 논문은 각 작품의 작곡 배경과 형식, 구조에 대해 연구하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 각 작품의 작곡 배경과 작품의 형식, 주요 음소재 그리고 음악적 구성 요소를 세부적으로 연구한다. 첫 번째 작품 바이올린, 비올라, 첼로를 위한 「광야에 외치는 소리」는 성경에 나오는 “주의 길을 예비하라”라고 광야에서 외치는 사도 바울을 생각하며 사명, 허탈, 사명에 대한 간절한 마음을 곡으로 표현하였다. 단악장 형식의 곡이며 A-B-C-A´의 부분으로 구성되었으며 에올리안 선법과 프리지안 선법의 16세기 교회 선법을 사용하고 있다. 교회선법을 현대 음악적 기법으로 재해석하여 전통적 요소의 새로운 음향을 구현하도록 시도하였다. 두 번째 작품은 피아노 독주를 위한 「애가」이다. 성경에서 예루살렘이 참담하게 파괴되고 멸망당한 현실을 슬퍼하는 노래의 예레미야 애가를 바탕으로 한 작품이며 총 5악장으로 이루어져 있다. 각 악장은 각기 다른 형식과 음악적 특징을 가지고 있으며 악장마다 음정, 음렬, 형식의 대칭을 이루고 있다. 애가(Lamentation)의 이름을 이용하여 La(A음) Men(Eb음) Tation(Bb음)을 수직적으로 쌓아서 라멘트 화음(Lament Chord)이라 이름을 붙였으며 전위되어 다양하게 나타난다. 라멘트 화음을 통한 애가의 다양한 표현방법을 제시한다. 세 번째 작품 플루트, 클라리넷를 위한 「연관」은 다양한 관계 속에서 서로 상호작용하며 자연스럽게 느끼는 동질적, 이질적인 느낌을 배음렬의 음소재를 이용하였고 5개의 변주형식을 가진다. 배음렬에서 1-16번의 음 외의 음을 추가해서 음렬로 만들었고 배음렬의 13-16번의 음들을 하나의 음렬로 만들어 두 가지의 음렬을 이용하여 각 변주에서 배음렬의 여러 효과를 나타내었다. 네 번째 작품 플루트, 클라리넷, 호른, 바이올린, 비올라, 첼로, 콘트라베이스를 위한「환절기」는 계절이 바뀔 때 오락가락하는 모호함과 본인이 느끼는 감정인 두근거림, 설렘, 조급함 그리고 불안정한 마음을 표현하고자 하였다. A-B로 이루어진 이 곡은 중심음을 바탕으로 주변음이 더해졌으며 이 중심음과 주변음은 음정이 점점 확장하며 수평적, 수직적 클러스터(Cluster)를 형성하고 음향적 색채를 가진다. 또한 단2도와 감5도의 결합된 화음이 나타나며 푸가의 스트레토 형식의 음향체가 계절의 변화를 표현하므로 새로운 음향을 제시하였다. 이처럼 네 작품의 연구를 통해 작곡가가 곡에서 표현하고자 하는 작곡 의도와 음악적 언어를 각 곡의 음 소재, 형식, 구조를 통하여 어떻게 활용되었는지 연구하여 고찰한다.;The thesis is an analysis of the graduation works by Yu, Mihwa which were performed in graduate recital on December 3, 2018 at Ewha Women’s University College of Music Recital Hall: A Voice of One in the Desert for violin, viola and cello, Lamentation for solo piano, Relation for flute and clarinet and The Change of Seasons for flute, clarinet, horn, violin, viola, cello and contrabass. This study inquired into features of the composition techniques such as form, principal tone materials focused on the pitch structure, and development method of each work. The first work A Voice of One in the Desert for violin, viola and cello is in a single movement form of A-B-C-A'. As for the element of symbolic themes based in the Aeolian mode, it varies in rhythms or the motif expands and develops. The mode is based on bitonality of minor 2nd interval relationship. The dominant intervals within the Aeolian mode and the Phrygian mode are repeatedly developed in a horizontal and vertical manner. The mode of the 16th century could achieve possibilities of new sound of traditional tones by reinterpretationusing dissonant intervals. The second work Lamentation for piano solo is based on the Biblical narrative of ruined Jerusalem, and is composed of five movements. Each movement has its unique musical features and maintains unity for each one consists of symmetrical elements of interval, series, figure, chord and form. The first movement expresses lamentation with timbre through trill and tremolo, while the second movement develops through expanding horizontal chord of Lament chord and reducing component interval by inventing lament chord. The third movement expresses sadness using the descending tetrachord in chaconne as a bass line throughout the movement, while, in the fourth movement, the ruined Jerusalem was described with the descending melody. In the fifth movement, the C note is displayed as a central tone symbolizing a perfect God saving the ruined Jerusalem. The lament chord reappears as a horizontal chord to remind the theme of this work. The third work Relation for flute and clarinet is expressed using two pitch sets (0123) and (0124) based on harmonic series with homogeneous and hetergeneous feelings, which occur through interaction between humans and nature, and in five variations. The flute and the clarinet share homogeneity for they are classified in the same group. However, heterogeneity coexists at the same time. Thus, all elements embrace homogeneity and heterogeneity in each variation, and it was possible through tautophony (repetition of the same tunes), contrapuntal imitation, homophonic composition, expression of microtones in the modern techniques and virtuoso cadenza through prowess of the interpreter. The correlated characters are shown using the contrast of the musical elements. The fourth work The Change of seasons for flute, clarinet, horn, violin, viola, cello and contrabass is composed in AB form. As for part A, the ambient sound of the second tone is added to the central tone E and F and expands to twelve tones. New acoustic effects were pursued by excluding clear melody and achieving cluster with combination of irregular counterpoint progress of long continuants and divided rhythms to the dynamics. In B, the combination of minor 2nd and diminished 5th are divided into melody and background presenting an acoustic contrast with part A. Contrapuntal tune imitating the woodwind instrument and string instrument brings tonal changes, and each note of instruments develops to stretto of fugue forming cluster to create a huge sound entity. Through the irregular canon movements and tone contrast of woodwind instrument and string instrument, the sound generated by forming the cluster was inquired. This study focused on how biblical background and emotional materials constituting the base of these works can transform into music. In each work, attempts have been made to create new sounds with various techniques of musical material. Musical features such as tone materials, forms, and development method were introduced to express the intention of composition. Continuous study will be made to establish and develop a more unique musical language.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE