View : 606 Download: 0

예비음악교사들의 교직선택동기와 교사신념의 상관관계 연구

Title
예비음악교사들의 교직선택동기와 교사신념의 상관관계 연구
Other Titles
A study on Correlation between Pre-service Music Teachers’ Motivations for choosing the teaching profession and Teachers’ Beliefs
Authors
하예슬
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조경선
Abstract
본 연구는 예비음악교사들의 교직선택동기와 교사신념에 대해 알아보고, 교직선택동기와 교사신념의 상관관계를 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 서울에 소재한 사범대학교, 교육대학원, 일반대학교의 교직이수의 예비음악교사 131명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 연구대상자의 일반적 특성, 교직선택동기, 교사신념을 묻는 문항으로 구성되어 있으며, 총 40문항이다. 자료를 수집하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계분석, 독립표본 t-test, 일원분산분석 (one-way ANOVA), Duncan 사후검증, 상관분석을 실시하였으며, 자유기술형 문항의 개인적인 답변은 하위영역별로 정리하여 제시하였다. 연구 결과를 요약한 내용은 다음과 같다. 첫째, 예비음악교사들의 교직선택동기는 내재적 동기가 근소한 차이로 가장 높았으며, 외재적 동기와 이타적 동기가 그 뒤를 이었다. 이를 통해 이타적 동기보다는 내재적 동기와 외재적 동기가 교직을 선택하는 데 더 중요한 요인으로 작용한다는 것을 확인할 수 있었다. 교원양성기관에 따른 교직선택동기를 살펴본 결과, 내재적 동기는 교육대학원이 사범대학교와 일반대학교 교직이수보다 높았으며, 외재적 동기와 이타적 동기는 집단 간 차이가 발견되지 않았다. 둘째, 예비음악교사들의 교사신념은 근소한 차이로 교수-학습관, 학습자관, 교과관 순으로 높았다. 예비음악교사들의 교사신념은 전반적으로 높은 평균을 나타내어 대부분 매우 높은 교사신념을 지니고 있는 것을 알 수 있었다. 하지만 교원양성기관과 교육실습 경험 유무에 따른 교사신념은 변인 간 차이를 보이지 않았다. 셋째, 예비음악교사들의 교직선택동기 하위 요인 중 내재적 동기와 이타적 동기는 교사신념의 하위 영역인 학습자관, 교수-학습자관, 교과관과 유의미한 정적 상관관계를 나타내었다. 즉, 내재적 동기와 이타적 동기가 높을수록 학습자관, 교수-학습관, 교과관이 모두 높은 것을 확인할 수 있었다. 이와 반대로, 외재적 동기는 교사신념 하위 영역과의 상관관계가 발견되지 않았다. 본 연구는 예비음악교사들의 교직선택동기와 교사신념의 상관관계를 입증한 것에 의의가 있으며, 본 연구를 통해 향후 진행될 교사신념에 대한 연구가 활발하게 진행되기를 바란다. 또한 예비음악교사들은 자신의 교직선택동기와 교사신념에 대 해 고민하고 성찰하는 시간을 가져야 할 것이며, 각 교원양성기관에서는 교직선택동기의 내재적 동기와 이타적 동기를 높이고 이를 유지하게 하는 방안을 제시하여 예비음악교사들이 올바른 교사신념을 갖출 수 있는 기회가 마련되기를 기대한 다. ;The purpose of this study was to identify the motivations for choosing the teaching profession and teachers’ beliefs of pre-service music teachers and to analyze their correlation. For this purpose, a questionnaire survey was conducted on 131 pre-service music teachers from Teachers College, Graduate School of Education, and general colleges’ teacher training course located in Seoul. The survey with a total of 41 items consisted of demographic characteristics, motivations for choosing the teaching profession, and teachers’ beliefs. According to the research questions, frequency analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, post-hoc Duncan test, and correlation analysis were performed on the collected data. The open-ended answers were categorized by key words. The summary of the results is as follows. First, in terms of the pre-service music teachers’ motivations for choosing the teaching profession, the intrinsic motivation was most frequent, followed by extrinsic motivation. The altruistic motivation was least frequent. Therefore, it was found that intrinsic motivation and external motivation served as more important rationales in choosing teaching profession than altruistic motivation. The analysis of the subjects’ motivation for choosing the teaching profession in relation to the type of teacher training institute attended revealed higher intrinsic motivation in Graduate School of Education than in Teachers College and general colleges’ teacher training course, while no significant differences in extrinsic or altruistic motivation were found. Second, in terms of the pre-service music teachers' beliefs, instructor-learner's perspectives was most frequent, followed by learner’s perspectives and subject perspectives. The pre-service music teachers' beliefs were generally high, suggesting that most of them had very high teachers’beliefs. There was no significant difference in their teachers’beliefs depending on teacher training institute and teaching practice. Third, among the sub-factors of the pre-service music teachers’ motivations for choosing the teaching profession, intrinsic motivation and altruistic motivation had a significant positive correlation with learner’s perspectives, instructor-learner's perspectives, and subject perspectives, which were the sub-domains of teachers’ beliefs. In contrary, there was no correlation between extrinsic motivation and the sub-domains of teachers’ beliefs. Hence, in order to enhance the pre-service music teachers' beliefs, it is necessary to improve and maintain intrinsic motivation and altruistic motivation. The implication of this study is to explore the correlation between pre-service music teachers' motivations for choosing the teaching profession and teachers’ beliefs. It is hoped that this study contributes to various future research on teachers’ beliefs. Each teacher training institute is expected to have a positive effect on the pre-service music teachers' beliefs in the environment that can offer measures to increase and sustain intrinsic and altruistic motives.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE