View : 766 Download: 0

정신건강전문요원의 중증정신질환자 신체건강관리 역량강화 교육 요구도

Title
정신건강전문요원의 중증정신질환자 신체건강관리 역량강화 교육 요구도
Other Titles
Educational Needs for Severe Mental Illnesses Physical Health Care Competencies among Mental Health Professionals
Authors
전경미
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김석선
Abstract
본 연구는 기초정신건강복지센터에 근무하는 정신건강전문요원을 대상으로 중증정신질환자의 신체건강관리 역량에 대한 교육 요구도의 우선순위를 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 또한 본 연구의 목적은 정신건강전문요원을 대상으로 중증정신질환자의 신체건강관리 역량강화를 위하여 스스로 인식하는 현재 자신의 역량 수준과 요구되는 역량 수준을 조사하고, 교육 요구도의 우선순위를 파악하여 교육프로그램 개발의 기초자료를 제공하는데 있다. 자료 수집은 생명윤리위원회(IRB) 승인 이후 2019년 1월 동안 시행되었으며, 기초정신건강복지센터에 근무하는 경력 1년 이상의 정신건강전문요원 중에 연구 참여에 동의한 242명을 편의표집하였다. 본 연구에 사용된 정신건강전문요원의 중증정신질환자 신체건강관리 역량의 항목은 선행연구를 토대로 연구자가 통합한 후 전문가 집단에게 내용타당도 검증을 받고 수정 및 보완하여 최종 문항을 구성하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 대상자의 일반적 특성은 실수와 백분율, 평균과 표준편차로 분석하였다. 또한 연구 대상자의 역량 수준은 평균과 표준편차로 산출하였으며, 역량 수준의 차이는 paired t-test로 검증하였고, 연구대상자의 전문직역에 따른 집단차이는 ANOVA로 검증하였다. 교육 요구도의 우선순위는 Borich’s Needs Assessment Model과 The Locus for Focus Model(LF)으로 분석하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 본 연구 대상자는 중증정신질환자 신체건강관리 역량의 전체항목에 대해 필요수준 (3.99±0.51)보다 현재수준(3.46±0.51)이 낮다고 보고하였으며, 이는 t검증결과 유의 미한 차이가 있었다(p < .001). 2. 본 연구 대상자의 중증정신질환자 신체건강관리를 위한 역량 강화 교육 요구도는 Borich 요구 사정 모델에 따라 현재수준과 필요수준 간의 차이를 모두 합산한 값에 필요수준의 평균값을 곱한 다음, 전체 사례 수로 나눈 값으로 1순위부터 33순위까지 우선순위를 결정하였다. 전체 33개의 항목 중에서 교육 요구도 우선순위는 ‘심혈관질환 지식(4.75)’가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로는 ‘심혈관질환 증상 및 위험요인 평가(3.91)’, ‘내분비계질환 지식(3.90)’, ‘항정신병약물의 내분비계 부작용 사정평가(3.89)’, ‘항정신병약물의 심혈관계 부작용 사정평가(3.86)’으로 나타났다. 그리고 Borich 요구도 순위를 바탕으로 일차적으로 고려해야 할 최우선순위 항목을 결정하기 위하여 LF모델과 중복 검증한 결과 ‘심혈관질환 지식’, ‘항정신병약물의 내분비계 부작용 사정평가’, ‘대사증후군 지식’이 가장 최우선순위로 고려해야 할 항목으로 나타났다. 3. 본 연구 대상자의 전문 직역별 특성에 따른 교육 요구도 우선순위를 분석한 결과, 현재수준은 정신건강간호사가(3.83±0.44) 가장 높았으며, 그 다음으로는 정신건강사회복지사(3.38±0.47), 정신건강임상심리사(3.22±0.49)로 나타났다. 또한 필요수준 역시 정신건강간호사(4.16±0.46)가 가장 높았으며, 그 다음으로는 정신건강사회복지사(3.95±0.50), 정신건강임상심리사(3.89±0.61)로 나타났다. 또한 전문 직역별로 Borich 요구 사정 모델과 LF모델을 중복 검증한 결과 최우선순위 항목은 정신건강간호사는 ‘심혈관질환 지식’, ‘심폐소생술 시행 방법’ 등 6개 항목, 정신건강사회복지사는 ‘심혈관질환 지식’, ‘대사증후군 지식’의 2개 항목, 정신건강임상심리사는 ‘심혈관질환 지식’, ‘항정신병약물의 심혈관계 부작용 사정평가’ 2개 항목이 최우선적으로 고려해야할 항목으로 나타났다. 이렇듯 전문 직역별 차이가 있었으나, ‘심혈관질환 지식’에 대해서는 모든 직역에서 교육 요구도가 가장 높게 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합해 볼 때 정신건강전문요원의 전체 집단의 중증정신질환자 신체건강관리 역량 강화를 위하여 ‘심혈관질환 지식’, ‘항정신병약물의 내분비계 부작용 사정평가’, ‘대사증후군 지식’에 대한 교육 요구도가 높게 나타나 이를 가장 최우선순위로 고려하여 교육 프로그램을 개발하는 것이 필요하다. 그러나 전문 직역별 정신건강전문요원의 최우선순위 항목을 비롯하여, 하위 항목에 대하여 현재수준과 필요수준 간의 차이가 있었다. 따라서 정신건강전문요원의 전체 집단의 역량을 높이기 위해 최우선순위 항목을 중점으로 교육프로그램을 개발하는 것이 필요하나, 전문 직역간 역량수준과 교육 요구도의 우선순위를 고려하여 교육프로그램을 구성 할 필요가 있다. ;This paper presents a descriptive survey research to figure out the priority of educational needs for the physical health management of patients with severe mental illness among mental health professionals at mental health and welfare centers. The study also aimed to examine the current capability level of mental health professionals for the physical health management of patients with severe mental illness as they perceived and the capability level required from them and figure out the priority of their educational needs, thus providing basic data for the development of educational programs. Data was collected in January, 2019 after the approval from the Institutional Review Board(IRB). Total 242 mental health professionals were conveniently sampled who worked at a basic mental health and welfare center for a year or longer and gave consent to participate in the study. Based on previous studies, the investigator put together components of mental health professionals' physical health management capabilities for patients with severe mental illness and their subitems. They were then tested, revised and supplemented in content validity by an expert group before the investigator organized and used the final list of items. Collected data was analyzed in actual number, percentage, mean, and standard deviation with the SPSS 21.0 program to understand the general characteristics of the subjects. In addition, the subjects' capability level was tested in mean and standard deviation; differences in the capability level were tested with paired t-test; group differences according to their professional roles were tested with ANOVA; and the priority of educational needs was analyzed with Borich’s Needs Assessment Model and The Locus for Focus Model(LF Model). The findings were summarized as follows: 1. The subjects reported that their current level(3.46±0.51) was lower than the required level(3.99±0.51) in the components of physical health management capabilities for patients with severe mental illness and their subitems with statistically significant differences between them(p < .001). 2. Their educational needs for reinforced capabilities in the physical health management of patients with severe mental illness were prioritized in No. 1~33 based on Borich’s Needs Assessment Model. Of total 33 items, ‘understanding of cardiovascular diseases’(4.75) was the highest priority of their educational needs, being followed by ‘assessment of risk factors in cardiovascular diseases’(3.91), ‘knowledge of endocrine system diseases’(3.9), ‘antipsychotic medication's side effects on the endocrine system’(3.89) and ‘antipsychotic medication's side effects on the cardiovascular system’(3.86). Double testing was conducted with the LF model to determine the top priority items that should be first considered based on the needs priority, and the top priority items were ‘knowledge of cardiovascular diseases’, ‘assessment and evaluation of antipsychotic medication's side effects on the endocrine system’ and ‘knowledge of the metabolic syndrome’. 3. The study analyzed the priority of educational needs according to the characteristics of the subjects' professional roles and found that the current level was the highest in mental health nurses(3.83±0.44), who were followed by social workers for mental health(3.38±0.47) and clinical counselors for mental health(3.22±0.49) in the order. The required level was also the highest in mental health nurses(4.16±0.46), who were followed by social workers for mental health(3.95±0.50) and clinical counselors for mental health(3.89±0.61) in the order. The double test results between Borich’s Needs Assessment Model and the LF Model according to the professional roles show that mental health nurses should take top items including ‘knowledge of cardiovascular diseases’ and ‘CPR method’ as their top priorities, that social workers for mental health should take two items including ‘knowledge of cardiovascular diseases’ and ‘antipsychotic medication's anticholinergic side effects’ as their top priorities, and that clinical counselors for mental health should take two items including ‘knowledge of cardiovascular diseases’ and ‘knowledge of cardiovascular diseases’ as their top priorities. Despite some differences according to their professional roles, ‘knowledge of cardiovascular diseases’ recorded the highest level of educational needs across all the professions. These findings indicate that there are high educational needs for ‘knowledge of cardiovascular diseases’, ‘assessment and evaluation of antipsychotic medication's side effects on the endocrine system’ and ‘knowledge of the metabolic syndrome’ to reinforce mental health professionals' capabilities to manage the physical health of patients with severe mental illness. It is thus required to consider them as the top priorities. There were, however, differences between their current level and the required level in the items of top priority and those of lower priority according to their professional roles. It is thus needed to take into consideration differences between professional roles to provide education while focusing on the items of top priorities in the development of educational programs to increase the capabilities of mental health professionals.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE