View : 918 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor정현주-
dc.contributor.author이지민-
dc.creator이지민-
dc.date.accessioned2019-08-13T16:31:26Z-
dc.date.available2019-08-13T16:31:26Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000159016-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000159016en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/250696-
dc.description.abstract본 연구는 지지적 수준의 심리치료 중심의 노래심리치료를 경험한 북한이탈 청소년의 적응유연성 변화 및 그 내용을 탐구하기 위한 사례연구이다. 연구 대상은 A시 소재 H대안학교에서 고등학교 3학년에 재학 중인 만 19세-22세의 북한이탈청소년 3명이다. 연구는 사전검사, 중재, 사후검사를 포함하여 총 4주 간 진행되었으며 중재는 주 2회, 회기 당 60분씩 총 7회기가 시행되었다. 지지적 노래심리치료는 북한이탈청소년의 적응유연성의 내적 하위요인인 ‘강인성’과 ‘목표의식’강화를 목적으로 구성되었다. 중재는 노래 토의, 노래 가창, 노래만들기의 활동으로, 그룹 형태의 세션으로 시행되었다. 결과 분석에는 김현아, 조영아, 김영희(2012)의 북한이탈청소년 적응유연성 척도 중 2개의 하위요인 항목을 사용하여 사전·사후검사를 통해 참여자의 적응유연성 점수 변화를 평가했으며, 적응유연성 척도 검사 결과 참여자들의 적응유연성 점수는 모두 증가하였다. 또한 적응유연성에 있어 경험된 내용을 분석하기 위해 중재 동안 나타난 참여자들의 음악적·비음악적 반응을 기록하고 탐색하였다. 이에 북한이탈청소년은 노래 심리치료를 통해 그동안 지각하지 못했던 자신의 내적 지지자원을 인식함으로써 자기에 대한 긍정적 평가로의 변화를 나타내며 자기 인식에 대한 긍정적 변화를 보였다. 이러한 결과는 지지적 접근의 심리치료를 접목한 노래 심리치료가 북한이탈청소년의 내적자원 개발을 통해 심리적 역량을 강화시키는 데에 긍정적으로 작용하였음을 의미하며, 궁극적으로 남한 적응을 위한 적응유연성 향상에 도움이 되었다고 사료된다.;This is a case study for exploring changes in adjustment resilience of North Korean adolescent refugees who have experienced song psychotherapy centered around supportive psychotherapy. Research subjects consisted of three North Korean refugees aged 19-22 years old in high school seniors of H-alternative school located in A-city. This study, including pretest, arbitration, and posttest was conducted for four weeks, and a total of seven sessions of 60-minute arbitration were conducted twice a week. Supportive song sychotherapy was composed of adjustment resilience of North Korean adolescent defectors as 'tenacity' and 'sense of purpose'. Activities as song discussion, singing, and writing songs were conducted for arbitration in a group session according to the objectives of each session. Changes in scores of adjustment resilience of participants were assessed through pre·posttest using two subfactors among adjustment flexibility scale of North Korean adolescent refugees of Hyeon-Ah Kim, Young-Ah Cho, and Young-Hee Kim (2012), and this study recorded and analyzed verbal·nonverbal feedback of participants that appeared during the arbitration to analyze the content of adjustment resilience experiences. According to the test result of adjustment resilience scale of North Korean adolescent refugees, adjustment resilience score of all participants have increased and this study observed positive verbal·nonverbal changes of participants related to the adjustment resilience within the arbitration. These results signify that song psychotherapy that combined supportive psychotherapy worked positively for strengthening psychological competence by assisting the perception of support resources that North Korean adolescent refugees were not aware of, and it is considered that song psychotherapy that combined supportive psychotherapy helped to improve adjustment resilience for the adaptation to life in South Korea.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 5 C. 용어 정의 5 D. 연구의 범위 6 Ⅱ. 이론적 배경 7 A. 북한이탈청소년 7 1. 북한이탈청소년의 정의 7 2. 북한이탈청소년의 심리사회적 특징 8 B. 북한이탈청소년의 적응유연성 11 1. 적응유연성 11 2. 청소년의 적응유연성 13 3. 북한이탈청소년의 적응유연성 14 4. 북한이탈청소년을 위한 음악치료 선행연구 15 C. 지지적 노래심리치료 16 1. 지지적 심리치료 16 2. 노래심리치료 17 3. 지지적 노래심리치료 19 Ⅲ. 연구방법 20 A. 연구대상 20 1. 참여자 A 21 2. 참여자 B 21 3. 참여자 C 22 B. 연구도구 23 1. 기본정보 설문지 23 2. 북한이탈청소년 적응유연성 척도 23 3. 태블릿 PC 24 4. 자료수집 24 C. 연구절차 25 D. 지지적 노래심리치료 프로그램 26 1. 프로그램에 대한 타당도 검증 26 2. 적응유연성을 위한 지지적 노래심리치료 프로그램 구성 27 3. 지지적 노래심리치료 프로그램 활동 내용 29 F. 윤리적 고려사항 31 Ⅳ. 결과 및 논의 32 A. 결과 32 1. 북한이탈청소년 적응유연성 척도 점수 결과 32 2. 북한이탈청소년 적응유연성 척도의 하위 요인별 점수 결과 33 3. 세션 내 참여자의 적응유연성 관련 음악적비음악적 반응 36 B. 논의 51 Ⅴ. 결론 및 제언 54 A. 결론 54 B. 제한점과 제언 57 참고문헌 58 부록 1. 연구참여동의서 70 부록 2. 기본정보 설문지 71 부록 3. 프로그램 타당도 평가지 72 부록 4. 북한이탈청소년 적응유연성 척도 73 부록 5. 1회기 내담자 선택 가사 74 부록 6. 2회기 개별 가사 75 부록 7. 3회기 개별 가사 76 부록 8. 4회기 개별 가사 77 부록 9. 5~6회기 노래만들기 결과물 78 ABSTRACT 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1236978 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc615.85154-
dc.title북한이탈청소년의 적응유연성 향상을 위한 지지적 노래심리치료 적용 사례-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Case Study on Supportive Song Psychotherapy to Improve Resilience of North Korean Adolescent Refugees-
dc.creator.othernameLee, Ji Min-
dc.format.pagevi, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악치료교육전공-
dc.date.awarded2019. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE