View : 861 Download: 0

중도입국 청소년을 위한 중학교 가정 교과와 한국어 통합 교수·학습 방안

Title
중도입국 청소년을 위한 중학교 가정 교과와 한국어 통합 교수·학습 방안
Other Titles
“The Integrated Teaching and Learning Method of Home Economics and Korean in the Middle School for Immigrant Youths”
Authors
박숙성
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구는 중도입국 청소년 학습자들의 한국어 능력을 고취시키고, 가정 교과 성취도 이룰 수 있는 교수·학습 방안을 제안하는 데 목적이 있다. 이를 위해 가정과 교육과정과 한국어 교육과정을 통합한 교수·학습 방안을 구성·계발하였다. 통합 방법은 중학교 1학년 가정과 영역의 핵심 주제와 어휘를 추출하였고, 한국어 능력을 향상시키고 교과 내용을 효과적으로 습득할 수 있는 내용 중심 교수법을 활용하였으며, 가정 교과와 한국어 학습을 이원적 체계로 통합시켜 교수·학습 과정을 구성하였다. 통합 교수·학습 과정의 구체적 적용을 위해, 수업 목표를 효과적으로 달성시킬 수 있는 교수-학습 방법 적용, 수업 참여도를 높이기 위한 시청각 매체의 활용, 그리고 개별 및 모둠 학습 활동을 적용한 교수·학습 지도안을 개발하였다. 본 지도안은 교수·학습 단계별로 교수·학습 내용과 교수·학습 활동, 교수·학습 자료로 구성되어 있다. 그리고 내용 중심 접근법 유형 중 내용 보호 학습에 관련된 수업을 진행함으로써, 가정 교과에 나오는 다소 어려운 어휘들 중 언어 학습을 할 수 있는 핵심 어휘를 선택하여 중도입국 청소년 학습자들이 교과 내용을 쉽게 이해할 수 있도록 단어 카드를 사용하였다. 중도입국 청소년들의 국적은 다양하다. 하지만 또래 청소년기의 학습자들이 갖는 관심사는 공통적이며, 특히 자신의 외모나 의복, 유행에 민감하다. 이들 청소년기의 학습자들이 옷차림을 통하여 자기표현을 하고, 이것이 ‘과장된 미의 표현’이 아닌 ‘주체적이고 건강한 미의 표현’으로 추구할 수 있도록 이끌어주는 것이 이 수업 지도안의 목표이다. 본 수업 지도안은 동·서양 및 한국에서 여성들이 미를 표현해 왔던 과정을 살펴보며 학습자들이 언어가 다른 국적일지라도 미의 추구 방식은 비슷하다는 것을 깨닫게 하고, 건강한 미의 표현 및 올바른 의복 가치관을 형성할 수 있도록 구성하였다. 또한 중도입국 청소년들이 다양한 미의 표현 양식에 대해 호기심을 갖게 하고, 실제 경험을 통해 미의 표현 방식에 대해서도 주체적으로 발표하고, 의견을 공유하게 하는 등 적극적인 수업 활동을 하도록 구성하였다. 특히 한국어 소통에 어려움이 있으나 공통된 관심사인 ‘미의 표현’을 한국어로 익히고 친구들과 모둠활동을 하게 함으로 능동적이고 창의적인 수업이 가능하도록 구성하였다. 수업 지도안 개발 과정을 통해, 중도입국 청소년 학습자들이 일반 교육과정에 잘 적응하기 위한 한국어 수업에서는, 교육과정에 있는 다양한 학습 내용 중 호기심과 관심을 유도할 수 있는 내용(content) 또는 주제(theme)를 선정하는 것이 가장 중요한 것임을 알게 되었다. 특히 가정 교과는 입시 위주의 교과가 아니라 일상생활과 밀접한 관계가 있어 주제 접근성이 높은 교과이며, 학습자들이 수업에 임하는 태도 역시 매우 적극적이라는 점에서 한국어 과정을 통합할 수 있는 장점이 큰 교과임을 알 수 있었다. 본 연구의 제한점은 수업 지도안을 실제 수업에 적용하지 못했다는 점, 언어 숙달도가 낮은 학습자에게는 난이도가 커서 적용하기에 적합하지 않다는 점 등을 들 수 있다. 이에 따라 수업 지도안의 현장 연구, 언어 능력의 수준별 자료 개발, 중도입국 청소년 학습자 특성에 따른 다양한 교수·학습 자료의 개발 등이 절실히 요구된다고 할 수 있다. ;The purpose of this study is both to inspire Korean language skills of immigrant youths and to propose teaching and learning methods that can also achieve the class goal of home economics. To do this, I constructed and developed the teaching and learning methods integrated home economics and Korean language curriculum. The integration method extracts the main topic and vocabularies in the home economics of the first grade of middle school and utilizes the content-based teaching method that can develop Korean language skills and acquires the content effectively. The teaching and learning method has consisted of the two-way system of home economics and Korean language. For the specific application of the integrated teaching and learning method, I apply the teaching and learning method which can achieve the goal of the lesson effectively, utilize the audio-visual media to make students participate in class and develop the teaching and learning method that applies to the individual and group activities. This lesson plan consists of teaching-learning contents, teaching-learning activities, and teaching-learning materials by steps. By conducting the class related the shelter model learning among a type of content learning method, I select key words that are somewhat difficult in home economics and the flash word cards are used for immigrants youth to understand better. Immigrant youths have various nationalities. But they have common concerns like the same age group. The purpose of this study elicits not ‘An expression of exaggerated beauty’ but ‘An expression of independent and healthy beauty’ from immigrant youths who are very sensitive to appearance, clothes, and the trend. This lesson plan examines the process which women who have expressed beauty in East and West as well as Korea through the class. Also, it constructed for students to realize the way of pursuing beauty is similar even though the language is different and to form healthy beauty and the right clothes value. In addition, It makes immigrant youths have a big curiosity about the expressing ways of various beauties and give a presentation in the class activities positively through real experiences and sharing opinions. In addition, It consists of making immigrant youths have a big curiosity about the expressing ways of various beauties and involve in the class actively by giving a presentation about the way of expressing beauty with their real experiences and sharing opinions. Through the process of developing a lesson plan, I realize that the most important thing in Korean language lesson to adapt well to the regular curriculum is choosing ‘Content’ or ‘Theme’, which elicits their curiosities and concerns. In particular, home economics is not a subject for the university entrance examination but a usefulness of subject for real life. Given that students have deep involvement in class, home economics has a strong advantage on Korean language curriculum integration. Limitations of the research are the failure to apply in the actual lesson, and the unsuitable application to students with low language proficiency because of big difficulties. As a result, it needs that on-site research of lesson plan, development of materials based on different levels of language ability and development of teaching-learning method according to the characteristics of immigrant youths.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE