View : 1256 Download: 0

학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 교재 분석

Title
학문 목적 한국어 학습자를 위한 읽기 교재 분석
Other Titles
An Analysis of Reading Textbooks for Learners of Korean for Academic Purposes : Focusing on Reading Strategies
Authors
서명신
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 학문 목적 한국어 학습자들의 글을 읽고 이해하는 능력을 신장시키고 의사소통 수단으로 읽기 전략을 중심으로 학습시키기 위함이다. 읽기는 한국어 학습자들에게 듣기, 말하기, 쓰기를 향상시키는 데 읽기 자료를 통해 습득된 능력을 바탕으로 한다. 따라서 읽기 능력 신장을 위해서는 체계적이고 실제적인 전략 중심의 읽기 교육이 실시되어야 하므로 읽기 전략을 포함한 전략 중심 한국어 읽기 교재 개발 방향과 단원 구성을 살펴보았다. 학문 목적 한국어 읽기 교재의 읽기 전, 읽기, 읽기 후 단계의 읽기 전략 활동 유형을 분석하고 학습에서 가장 중요한 읽기 전략을 중심으로 하는 개별 전략을 학습자들이 얼마나 잘 사용하는가에 초점을 두고 학문 목적 읽기 교재에 적합한 읽기 전략 활동을 제시하는 것을 궁극적인 목적으로 하고 있다. 연구 방법으로는 기존의 논의를 바탕으로 학문 목적 학습자들의 전략적인 한국어 읽기를 위해 학문 목적 한국어 교재의 활동 중 읽기 단계에서 읽기 전용 교재를 중심으로 살펴보고자 하였다. 따라서 학문 목적 읽기의 특성과 읽기 활동의 유형 및 구성을 살펴본 후 읽기 교재의 활동 유형을 분석하였다. 제안한 읽기 전략 제시 방법을 기준으로 읽기 전략 활동을 5개의 유형으로 분류한 틀을 가지고 기존의 학문 목적 읽기 전용 교재 4종 7권을 분석하였다. 그 결과, 읽기 과정에 따른 특정 전략만이 반복적으로 나타났으며 다수의 교재가 전략을 암시적으로 학습 활동에서 사용하도록 하였으며 대부분의 교재에서는 전략을 구체적으로 활동할 수 있는 방법이 제시되지 않았다. 읽기 전략을 명시적으로 제시한 교재에서는 전략을 적용 연습하는 기회가 충분하지 않았다. 예측하는 활동이 다른 활동보다 월등히 많았으며, 대부분의 추측 대상이 내용에 치중되어 있었다. 교재별로 보았을 때도 교재의 특성에 따라 읽기는 교재별로 제시되는 읽기 전략 활동의 유형의 차이가 크다. 각 교재마다 읽기의 목적이 다르게 계획되어 있기 때문에 활동의 유형도 차이가 있을 수 있다. 이러한 점을 고려할 때 교재에서 읽기 전략 활동의 사용이 전체 중심 내용을 파악하는 전략 활동 유형을 가장 중요한 읽기 전략 활동으로 다루고 있음을 알 수 있었다. 따라서 한국어 읽기 교재에도 이러한 글의 구조에 따른 전략을 반영할 필요가 있다 하겠다. 학문 목적 학습자들의 읽기 능력 신장을 위해 한국어 읽기 교재를 읽기 전략을 중심으로 분석하고 전략 중심 읽기를 지도하여 그것이 학문 목적 학습자들에게 실제적으로 읽기 자료와 읽기 전략을 제시하는 데 그 의의가 있다. 읽기는 인지과학의 측면에서 보면 읽기 텍스트에 대해 표면적인 이해가 아닌 심층적인 이해라는 것을 알 수 있다. 또한 교재의 분석을 통해 학문 목적 읽기 교재의 읽기 활동은 학습자들에게 필요한 읽기 활동을 대체적으로 다루고 있음을 알 수 있지만 교재 내 읽기 전략 활동이 균형적으로 제시될 필요가 있다는 것을 알 수 있었다.;The purpose of this paper is to expand and develop the reading and understanding abilities of learners of Korean for academic purposes and to study reading strategies as a means of communication. Reading is based on the ability cultivated from reading textbooks to improve listening, speaking and writing for Korean language students. Therefore, systematic and practical strategy-based reading education should be implemented in order to improve reading ability. Therefore, I examined the development direction and unit structure of strategy-oriented Korean reading textbooks including reading strategies. The overall purpose of this study is to analyze the types of reading strategy activities before, during, and after reading Korean language textbooks for academia as well as focus on how well students use individual strategies focusing on the most important reading strategies used in learning. The ultimate goal is to present appropriate reading strategy activities for academic reading textbooks. Based on the existing discussion, I tried to focus on the reading focused textbooks and the activities of Korean language textbooks for academics, which make the students read strategic Korean language. Therefore, I examined the characteristics of reading for academia and organized the types and composition of reading activities first. I then analyzed the activity types of each reading textbook. Based on the suggested reading strategies method, I analyzed four types of several reading focused textbooks from existing academic reading focused textbooks into five types of reading strategy activities. As a result, only specific strategies based on the reading process appeared repeatedly while many textbooks implicitly used the strategies in learning activities. In addition, most textbooks do not provide a way to work out specific strategies. There was not enough opportunity to practice the strategy in the textbooks that explicitly presented the reading strategy. Predictive activities were significantly higher than other activities, and most of the speculation focused on content. There is a great difference in the type of reading strategy activities presented for each textbook depending on the characteristics of the textbook. Because the purpose of reading in each textbook is different, the type of activity may also be different. Considering this point, it can be seen that the use of reading strategy activity found in the textbooks deals with activities that grasp all of the contents of the texts as the most important. Therefore, it is necessary to reflect the strategies according to the structure of these texts in Korean reading textbooks. It is meaningful to analyze the Korean textbook focusing on reading strategies and to also provide the strategy-oriented reading to improve the abilities of the students. Presenting the textbook and the reading strategy practically is essential to academic students. From the perspective of cognitive science, we can see that reading offers an in-depth understanding rather than a superficial understanding of the text. In addition, through the analysis of the textbooks, it can be seen that the activities of the reading textbooks for academia generally deal with the activities required by the students, but the reading strategy activities in the textbooks need to be presented in a balanced manner.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE