View : 1650 Download: 0

중년 여성의 취향 소비의 의미

Title
중년 여성의 취향 소비의 의미
Other Titles
The Meaning of‘taste consumption’among middle-aged women : Psychological structure analysis of‘taste consumption’
Authors
이훈지
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최혜경
Abstract
본 연구는 경제적 문화적 자원의 풍요로움을 바탕으로 자녀에게로의 문화적 자원 이전에 관한 욕구가 나타났다는 데 주목하여 중년 여성의 취향 소비의 의미를 탐구하였다. 중년 여성의 취향 소비 행위의 의미와 심리 구조를 알아보고자 하였다. 이를 위해 네트워크 분석, 정신분석학적 해석 두 가지 연구 방법을 융합하여 단계적 분석 및 해석을 실시하였다. 먼저, 성인 자녀를 둔 중년 여성의 심층 인터뷰 자료를 토대로 빈도분석을 실시하여 취향 소비 행태를 살펴보았다. 분석 결과 뷰티/패션, 문화, 레져, 경험 영역에서의 소비가 나타났고 고가 제품의 소비와 고급 성향의 활동이 많았다. 중년 여성의 취향 소비는 선행 연구에서 언급한 바와 같이 고급 예술 문화 영역에서의 소비이면서 계층 분류 도구인 것으로 드러났다. 다음으로 토픽 모델링 분석을 통해 취향 소비에서 나타나는 주요 이슈를 찾아보았다. 다섯 개의 토픽을 통해 취향 소비에 나타난 중년 여성의 욕구가 드러났다. 1번과 2번의 토픽에서는 자기 실현의 욕구와 자기 회복의 욕구가 나타났으며 스스로를 위한 시간과 비용에 투자를 하면서도 가정 안에서 아내, 엄마로서의 역할에서 자유롭지 못한 중년 여성의 모습이 그려졌다. 3번, 4번, 5번의 토픽에서는 가족 지위에 관한 내용이 중점적으로 나타났고 구체적으로 가족 지위의 향상과 유지 그리고 자녀 세대로 가족 지위를 이전하고자 하는 욕구에 관한 내용들이었다. 앞선 분석을 통해 중년 여성의 취향 소비가 가족적 지위, 자녀에게로의 자원 이전과 관련됨을 확인한 후, 자원 이전의 욕구와 관련된 구체적 소비 행동을 포착하고자 의미 네트워크 분석을 실시하였다. 클러스터 분석 방법을 통해 최종적으로 세 개의 취향 소비 유형을 도출하였다. 첫 번째 유형인‘모델링 소비’는 자녀에게 취향 소비를 통해 삶의 방식을 본보기로 보여주고자 하는 목적을 갖는 소비 행동이다. 자녀가 일정 수준 이상의 삶을 영위하길 바라는 욕망과 관련되었고 삶의 가치관 등을 자녀에게 강요하거나 교육하고자 하였다.‘헤리티지 소비’는 자녀와의 소비 경험을 통해 자녀에게 유산처럼 기억을 남기고자 하는 욕망과 관련이 있었다. 취향을 반영한 소비를 통해 자녀에게 때로는 엄마로서의 이미지, 때로는 여자로서의 이미지를 남기고 싶어 했고 결국은 자녀에게 좋은 기억과 추억을 유산처럼 남김으로써 자기 회복을 하고자 함이 보여졌다. 마지막으로‘투영 소비’에서는 이상적인 삶의 모습을 자녀에게 투영하여 자녀가 그대로 되길 바라는 마음이 나타났다. 아들보다 딸에 대한 관심이 더 높았고 더 구체적인 기대가 나타났다. 이에 따라, 네트워크 분석에서는 중년 여성의 취향 소비가 자녀를 위한 소비이며 자원을 이전하는 데 취향 소비가 활용이 됨이 드러났다. 문화적 취향과 스타일(taste and style)을 통해‘구분 짓기’하고 나아가 자녀에게‘아비투스’를 전달함으로써 지위를 공고히 하고자 하는 자원 이전의 욕구가 드러난 것이다. 네트워크 분석에서 드러난 취향 소비 유형을 토대로 이러한 소비를 추동하는 욕망을 찾아 그 의미와 심리 구조를 발견하고자 정신분석학적 해석을 실시하였다. 정신분석학적 해석을 통해서 투영소비와 모델링 소비는‘자기애’와 관련되며 헤리티지 소비는 강박적 태도로 읽힐 수 있음을 확인하였다. ‘투영 소비’에서는 상상계적‘이상적 자아’와 원하는 이상적 상이 타자로부터 오는‘자아 이상’이 모두 나타나며 파괴적 정동의 자기애적 어머니 모습도 드러난다. 자신이 꿈꾸는 삶 혹은 자신이 이루지 못한 삶을 자녀에게 투사하여 동일시했으며 자녀가 나보다 나은 삶을 살기를 바란다는 이유로 취향 소비를 통해 자녀가 걸어가야 할 길을 직접 정하여 걷도록 강요하기도 하였다.‘헤리티지 소비’는 압박과 불안 속에서의 강박적 소비 행동이다. 긍정적 자기 이미지를 자녀에게 유산처럼 남기고자 했고 이를 위한 고가 영역의 취향 소비는 투사물로 드러난다. 또한, 이들은 자녀를 끝까지 뒷바라지 해주고 성공시켜야 한다는 압박 속에서 살아가고 있었다.‘모델링 소비’는 증상적으로 헤리티지 소비와 투영 소비를 모두 포함하였고 뚜렷한 투사적 동일시가 드러난다. 투영 소비와 달리, 취향 소비를 통해 일정 수준 이상의 삶을 영위하는 방식을 본보기로 보여주고 이를 자녀에게 교육하고자 하는 실천적 행위가 보여진다. 이에 따라, 취향 소비 욕망의 원인은 자녀가 아닌 중년 여성 스스로의 문제라고 볼 수 있다. 중년 여성의 결여는 스스로 인지하지 못하지만 자녀에게 투사적 동일시되어 욕망으로 드러나고 구별 짓기 하는 사회 속(대타자)에서 이상적 모습(자아 이상)을 쫓는 향락으로 나타나고 있는 것이다. 중년 여성의 취향 소비는 스스로의 결여에서 비롯된 자녀에게 투사된 욕망이며 소비 환상의 문제라고 볼 수 있다. 자녀의 성공에 대한 환상이 소비와 결합되어 나타난 소비 행위이며 이들은 소비 행동을 통해 자녀 양육에 대한 책임과 의무를 다한 후 보상 받을 수 있다는 환상에 빠져 있는 것이다. 이에 따라, 중년 여성의 심리 구조는 성인 자녀를 향한 사랑, 욕망의 양가적 동일시와 자기애로 설명된다. 취향 소비를 하는 중년 여성의 심리 속에는 불안, 압박, 강박이 있고 결여로 인해 욕망과 쾌락을 쫓는 소비 환상의 문제라고 볼 수 있다. 본 연구는 중년 여성의 취향 소비를 문화적 자원 이전의 관점에서 살펴봤다는 점에서 연구의 지평을 확대했다고 볼 수 있다. 취향 소비를 통한 개인의 정체성과 지위, 아비투스의 발현을 넘어 자원 이전의 경로를 탐색하고 중년 여성들의 복잡한 심리에 접근하여 사회 정책적 함의를 밝히고자 하였다. 또한, 네트워크 분석과 정신분석학적 해석의 융합 연구 방법을 통해 보다 풍성한 결과 해석을 이끌어낼 수 있었다. 통합적 연구 방법을 통해 그동안 네트워크 분석만으로 찾기 어려웠던 소비 행동의 근원적 동기와 소비자의 욕구, 욕망에 접근하였고 정신분석학적 측면에서도 질적 자료의 네트워크 분석을 통해 나타난 소비의 유형을 증상화시킨 후 해석해봄으로써 정신분석학의 활용과 기여점을 확인하였다. 이에 따라, 새로운 의미 해석 방안을 제시하여 추후 다양한 활용을 기대할 수 있게 되었다. 마지막으로 소비자의 욕망을 깊이 있게 탐색한 본 연구의 내용이 보다 효과적인 마케팅 전략 정보가 될 수 있다는 점에서 의의를 갖는다. 본 연구의 제한점은 데이터 자료인 인터뷰의 표본이 갖는 대표성에 대한 문제이다. 사회 경제적 수준이 평균 이상의 취향 소비를 하고 있는 소비자를 의도적으로 모집하였기에 중년 여성 모두를 대표한다고 보기는 어렵다. 또한, 연구 참여자의 수 및 인터뷰 자료가 충분하지 않았고 보다 심층적 정신분석학적 해석에 관한 아쉬움이 남는다. 추후, 다양한 계층을 대상으로 문화적 자원 이전과 관련한 소비 행동을 검증하는 연구나 중년 여성과 자녀 간 깊이 있는 심리 구조 분석에 관한 연구가 요구될 것이다. ;This study remarked the taste consumption of parents' generation focusing on that the desire for cultural resource transfer toward their children appeared based on their affluent economic and cultural resource. It was willing to investigate the meaning and psychological structure of middle-aged women's taste consumption behavior as well. For that, stepwise analysis and interpretation were carried out by merging two research methods such as network analysis and Psychoanalytic interpretation. First, the behavior of taste consumption was checked by frequency analysis based on the in-depth interview with middle-aged women who had the adult children. As the results of analysis, the consumption appeared in the fields of beauty/fashion, culture, leisure and experience and there were large scale of consuming high-priced products and high-end trend. It also turned out that the taste consumption of middle-aged women was the discussion in the advanced research and the consumption in cultural field of high-end art and the tool of layer classification. After that, the main issues shown in taste consumption were searched through topic modeling analysis. The desire of middle-aged women appeared in the taste consumption was revealed through five topics. The desire of self-realization and self-recovering appeared in topic No 1 and 2 and the image of middle-aged women who were not free from the role of wife and mother in home though they invested time and cost for themselves was described. The contents of family status was stated in topic 3, 4 and 5 intensively and they were about the improvement and reservation of family status and the desire of transferring family status to their children generation. After recognizing that the taste consumption of middle-aged women is related with family status and resource transfer toward the children based on previous analysis, semantic network analysis was conducted to catch the specific consumption behavior related with the desire of transferring the resource. Three types of taste consumption were drawn finally by cluster analysis method. ‘Modeling consumption’ that is the first type is the consumption behavior that aimed to show their children it as the model of life style through taste consumption. It was related with the desire of enabling their children to enjoy high-end life style and was willing to enforce or educate them the value of life. ‘Heritage consumption’ was related with the desire to leave the memory as heritage by the consumption with their children. They were willing to leave the image of mother or that of woman in some cases to their children through taste consumption and the desire of self-recovering was shown by leaving good memory to their children after all. Lastly, the desire of enabling their children to realize the ideal life by reflecting it them in ‘projection consumption’. They showed the higher interest in son than daughter and more specific desire was shown. Thus, it was recognized that the taste consumption of middle-aged women was for their children in network analysis and it was used to transfer the resource. Psychoanalytic interpretation was carried out to search the meaning and psychological structure by searching the desire such consumption based on the type of taste consumption shown in network analysis. It was recognized that projection consumption and modeling consumption were related with narcissism by psychoanalytic interpretation and heritage consumption could be interpreted as the compulsive attitude. In projective consumption, ideal self and self ideal all appear, and the narcissistic mother figure of destructive affection is revealed. They projected their desires to their children and forced them through consumption of tastes. Heritage consumption is the compulsive consumption behavior under pressure and anxiety. They wanted to leave their positive images to their children as legacy and the taste consumption of high-end came out as the projectile. And, they were living in the pressure that they had to take care of their children till the end and make them succeed. Modeling consumption included heritage consumption and projection consumption symptomatically and the clear projective identification was revealed. Not like projection consumption, it showed the way of managing the life that exceeds high level through taste consumption as the example and the practical behavior to educate the children that appeared. The lack of middle-aged women could not be recognized by themselves but it came out as the desire identified projectively and it was shown as jouissance that chased the ideal shape (ego ideal) in the community (other) that executed the distinction. The taste consumption of middle-aged women can be regarded as the desire projected to the children caused by thier lack and the matter of consumptive fantasy. It was the consumption behavior appeared by the combination of fantasy about the success of the children and the consumption and they fell into the fantasy they could be compensated through the consumption behavior after fulfilling the responsibility and duty on raising the children. Thus, psychological structure of middle-aged women was described as the love toward the adult children, double-faced identification of desire and narcissism. There were anxiety, pressure and compulsion in the mentality of middle-aged women. This study can be regarded as the one that enlarge the width of the study in respect that taste consumption of middle-aged women was investigated from the view point of cultural resource transfer. It was willing to search the individual identity and status through taste consumption beyond expression of habitus and investigate the social policy by approaching the complicated mentality of middle-aged women. And, the rich interpretation of results could be produced by research method emerging network analysis and psychoanalytic interpretation. According to that, it could be expected to be used for various applications further by suggesting new plan of interpretation. Lastly, it has the meaning that the contents of this research that investigated the cause of desire that generated the consumption behavior of consumers could be the more effective marketing strategy information The limit of this study is the matter of representation that the sample of interview has as the data. As the consumers whose social and economic position was higher than the average and had the taste consumption were collected intentionally, it is difficult to say it represents all middle-aged female. And, the number of participants in research and data of interview were not efficient and it left something to be desired about in-depth psychoanalytic interpretation. It is further required to verify the consumption behavior related with cultural resource transfer targeting various classes and research the psychoanalytic interpretation on middle-aged female and their children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE