View : 430 Download: 0

중국의 한류 왕홍 콘텐츠의 시청동기가 만족도 및 한류 문화 수용성에 미치는 영향

Title
중국의 한류 왕홍 콘텐츠의 시청동기가 만족도 및 한류 문화 수용성에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Viewing Motivation of China's Korean Wave Wang Hong Content on Satisfaction and Acceptance of Korean Wave Culture : Focused on the Moderating Effect of the Viewing Behavior
Authors
TANG, LIN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜은
Abstract
인터넷의 보편화와 1인 미디어의 급속한 발전에 따라, 사람들은 다양한 방식으로 서로 다른 지역이나 국가 간 이해를 위한 문화 교류를 진행하고 있다. 그리고 웹 2.0시대는 사람들이 문화 간의 교류에 있어 주체적인 역할을 맡을 수 있게 한다. 요즘 중국의 SNS나 동영상 사이트는 1인 미디어 형식으로 한류와 관련된 내용을 포함한 영상 콘텐츠를 제작하는 한국 크리에이터들의 인기가 점점 높아지고 있다. 본 논문은 이러한 크리에이터들을 한류 왕홍 미디어로 지칭하고, 그들은 제작하는 한류 왕홍 콘텐츠는 한류 문화가 중국에 수용되는 과정에서 어떠한 영향을 미치는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 그래서 본 연구는 중국 시청자의 한류 왕홍 콘텐츠의 시청동기, 시청행위, 만족도와 한류 문화 수용성 간의 관계를 알아보기 위해 이용과 충족이론을 기반으로 한다. 이를 바탕으로 한류 왕홍 콘텐츠의 시청동기를 살펴보며 시청동기와 시청행위가 만족도에 미치는 영향을 확인하고 한류문화 수용성에 영향을 미치는 요인과 시청행위가 시청동기와 만족, 한류 문화 수용성에 미치는 조절효과를 연구하고자 하였다. 중국 삐리삐리((BILIBILI) 동영상 사이트에서 한류 왕홍 콘텐츠를 시청한 240명 응답자를 대상으로 설문 조사를 실시하여 모집된 데이터를 빈도분석, 상관분석, 위계적 회귀 분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 연구 결과, 중국 시청자의 한국 왕홍 콘텐츠 시청동기로는 정보추구, 재미추구, 사회적 상호작용, 공감과 문화적 호기심으로 나타났고 재미추구, 공감과 문화적 호기심이 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 검증하였다. 시청지속성, 시청빈도, 주간 시청시간, 공유와 참여를 포함한 시청행위는 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 문화적 호기심 추구, 만족도와 시청행위는 한류문화 수용성에 긍정적인 영향을 미쳤지만 시청동기가 만족도, 한류 문화 수용성에 영향을 미치는 데 반해, 시청행위의 조절효과가 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 종합해 보면 한류 왕홍 크리에이터들은 중국 시청자의 문화적 호기심을 영합하고 중·한 양국이 공감할 수 있고 쉽게 이해할 수 있는, 재미있는 내용의 영상콘텐츠를 제작하는 데 의의가 있다. 또한 만족도를 높이기 위해 영상콘텐츠를 빈번하게 올리고 공유와 참여를 유도하는 내용이나 상호작용 방식도 다양하게 전개할 필요가 있다. 본 연구는 중국 시청자의 한류 왕홍 콘텐츠 시청동기, 시청동기와 시청행위가 만족도에 영향을 미치는 요인, 한류 문화 수용성에 영향을 미치는 요인과 시청동기와 만족도, 한류 문화 수용성 간, 시청행위의 조절효과를 탐색하는 데에서 실증적인 의미가 있다. 또한 본 연구의 결과는 한류 왕홍 미디어 콘텐츠의 발전과 제작에 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 보인다. 더불어, 정보추구와 사회적 상호작용 동기가 만족도에 유의미한 영향을 미치지 않았다는 점과 시청행위의 조절효과에 대한 부분은 후속 연구에서 더 깊게 고려되어야 하고 더 다양한 변인을 추가하여 연구를 보완할 필요가 있다.;With the universalization of the Internet and the rapid development of one-person media, people are conducting cultural exchanges for understanding between different regions or countries in various ways. And the Web 2.0 era allows people to take a central role in cultural exchanges. These days, social networking sites and video sites in China are increasingly popular among Korean creators who produce video content related to Korean wave in the form of one-person media. This paper refers to these creators as Korean wave Wang Hong media, and the Korean wave Wang Hong content they produce is aimed at revealing how Korean wave culture affects the process of being accepted in China. This study is based on the uses and gratifications theory to find out the relationship between viewing motivation, viewing behavior, satisfaction and acceptance of Korean wave culture of Chinese viewers' Korean wave Wang hong content. Based on this, we looked at the viewing motivation of the contents of Korean wave Wang Hong to check the impact of the viewing motivation and the audience action on the satisfaction level, and to study thefactors that influence th acceptance of Korean wave culture and the moderating effect of the viewing behavior on the viewing motivation, satisfaction and acceptance of Korean wave culture. The results of a survey conducted on 240 respondents who watched Korean wave Wang Hong content on China's bilibili video site and conducted frequency analysis, correlation analysis, and hierarchical regression of the collected data are as follows. According to the research, Chinese viewers' viewing motivation for Korean wave Wang Hong content was shown by information pursuit, fun pursuit, social interaction, empathy and cultural curiosity, and it was verified that the fun pursuit, empathy and cultural curiosity had a positive effect on satisfaction. Viewing behavior, including viewing continuity, frequency, weekly viewing time, sharing and participation, had a positive effect on satisfaction. In addition, while the pursuit of cultural curiosity, satisfaction and viewing behavior had a positive effect on the acceptability of Korean wave culture, It has been shown that the moderating effect of viewer behavior is not statistically significant, with the motivation to influence satisfaction and acceptance of Korean wave culture. So, Korean wave Wang Hong creators are meaningful in catering to the cultural curiosity of Chinese viewers and producing interesting content that China and South Korea can relate to and easily understand. In addition, there is a need to develop various contents and interaction styles that increase image content frequently and induce sharing and participation. This study has empirical significance in exploring the causes of Chinese viewers' viewing of Korean wave Wang Hong content, the factors influencing the audience's satisfaction, the factors affecting the acceptance of Korean wave culture, and the effects of viewing motivation and satisfaction, Korean wave culture acceptance, and the moderating effect of viewing behavior. In addition, the results of this study are expected to provide basic data on the development and production of Korean wave Wang Hong media content. The information pursuit and social interaction motivations did not have a significant impact on satisfaction, and the portion of the moderating effects of viewing behavior should be considered more deeply in subsequent studies and supplemented by adding more diverse variables.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE