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How Framed Messages Persuade Depression Detection Behaviors

Title
How Framed Messages Persuade Depression Detection Behaviors
Authors
GAO, QUAN
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이혜은
Abstract
In order to examine persuasiveness of message framing, interactivity of social media, and the interaction effect of framed messages as well as interactivity on depression detection promotion, a 2 (Framed messages: gain- versus loss- ) by 2 (Interactivity: low versus high) factorial experiment was conducted among 269 participants (M = 30.70, SD = 7.34). The results indicated that, consistent with prior researches, loss-framed messages could enhance individuals’ intention to take a depression examination to a greater degree compared to gain- framed ones. Additionally, the interaction effect of framed messages and interactivity was demonstrated to influence individuals’ intention to take a depression test. Specifically, in the high interactivity group, participants who read the message framed in a loss way reported that they had stronger intention to take a depression examination than those who read the message framed in a gain way. On the other hand, messages framed in a loss way were demonstrated to be more effective delivered through highly interactive social network sites than those through normal websites.;본 연구는 메시지 프레이밍, 소셜미디어의 인터랙티브티, 또는 양자의 상호작용이 어떻게 우울증 검진 행위를 설득하는지를 연구하기 위하여 269 명 참여자를 대상으로 2 (메시지 프레이밍: 손실적 메시지, 획득적 메시지) x 2 (인터랙티브티: 높은 인터랙티브티, 낮은 인터랙티브티) 요인 실험을 실시하였다. 연구 결과 손실적 메시지와 높은 인터랙티브티는 우울증 검진 행위를 설득하는 데 더 효과적이고 메시지 프레이밍과 인터랙티브티의 상호작용도 존재한다. 즉, 인터랙티브티가 높을 때 손실적 메시지를 읽는 사람은 우울증 검진을 받는 의도가 더 강할 것이며 인터랙티브티가 높을 때 획득적 메시지보다 손실적 메시지는 우울증 검증에 있어 더 효과적이다. 본 연구 결과는 소셜미디어 시대에 메시지 프레이밍이 어떻게 정신 질환 검진 행위를 설득하는 지를 시사한다. 높은 인터랙티브티 특징을 가지는 소셜 네트워크 사이트를 이용해 손실적 메시지를 전달하는 것이다.
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