View : 1052 Download: 0

로버트 어윈(Robert Irwin)의 작업에 나타난 공간 개념의 변용

Title
로버트 어윈(Robert Irwin)의 작업에 나타난 공간 개념의 변용
Other Titles
Transformation of the concept of space in the works of Robert Irwin
Authors
이수연
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 로버트 어윈(Robert Irwin, 1928~)의 작업에서 나타나는 다양한 공간 개념을 살펴본 연구이다. 어윈은 1960년대 형식주의 모더니즘의 시각중심주의에서 벗어나려는 미술계의 정황 속에서 회화와 조각을 매개로 한 관람자의 신체적 경험을 탐구해왔다. 그는 관념을 배제한 순수한 시지각적 경험을 추구하는 자신의 예술관을 작품을 통해 발현하였다. 이러한 예술관은 그가 회화와 조각의 제작을 중단하고 실제 공간 속의 설치로 나아간 1970년 이후 더욱 명확히 드러나게 되었다. 그는 미술관뿐만 아니라 자연환경, 건축, 공공장소를 아우르는 폭넓은 작업을 통해 관람자의 예술적 경험을 공간과 장소의 관계 속에서 탐구하고자 하였다. 그러나 어윈의 작업에 대한 기존의 연구는 그의 1960년대 중·후반의 작업을 이 시기 등장한 캘리포니아 미니멀리즘의 맥락에서 논의하거나 특정 매체를 활용한 작업에 국한된 경우가 대부분이었다. 이에 본 논문에서는 어윈이 전(全) 시기에 걸쳐 작업의 배경을 미술관 내부에서 외부로 확장해 나가는 과정을 짚어보고 그 속에서 각 공간에 새로운 의미가 부여되는 양상을 조명하고자 하였다. 먼저 어윈은 미술관 내부 공간 자체를 작품으로 제시했다. 그는 공간의 건축적 요소들을 작품화하고 관람자가 직접 신체를 움직이면서 이를 발견하도록 했다. 그는 전시장 일부를 감추거나 변형함으로써 관람자가 익숙한 공간을 새롭게 바라보도록 하였다. 이러한 작업을 통해 어윈은 미술관이라는 관념적 공간을 관람자의 신체를 매개로 한 감각적 경험의 장으로 치환하고자 하였다. 이후 어윈은 미술관 외부로 작업의 범위를 확장하여 자연환경을 전시장 내부로 끌어들이는 작업을 시도했다. 그는 공간의 건축적 요소뿐만 아니라 다양한 물리적 장치들을 활용하여 자연환경을 조형적으로 재해석 하였다. 이를 통해 어윈은 미술관을 자연환경과의 연속선 상에 있는 공간으로 조성하고 관람자들이 그 속에서 자연에 대한 성찰의 기회를 가질 수 있도록 하였다. 마지막으로 어윈은 미술관을 완전히 벗어나 공공장소로 나아갔다. 이 과정에서 그는 특정 장소의 물리적, 사회적 조건뿐만 아니라 장소에 속한 구성원들의 심리적 상황까지 고려하는 설치작업을 전개하였다. 그는 도심 곳곳에 설치한 작품을 통해 공공장소가 지니는 기존의 맥락에 시지각적 경험이라는 감각적인 기능을 부여함으로써 장소의 의미를 확장하였다. 이처럼 제도적 공간, 물리적 공간, 사회적 공간과 같이 우리의 주변에 존재하는 다양한 공간을 다루는 어윈의 작업이 지니는 궁극적인 목표는 일상에 내재한 아름다움을 재발견하는 것에 있다. 이는 곧 삶과 예술이 동일한 가치를 지니고 있음을 보여주는 것이기도 하다. 이러한 측면에서 본 논문은 어윈의 전 시기에 걸친 작업을 공간의 변용과 이에 따른 공간 개념의 확장이라는 일관된 관점으로 살펴봄으로써 그간 단편적으로 이루어졌던 연구의 범위를 넓혔다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of this thesis is to explore the various spatial concepts in the works of Robert Irwin (1928~ present). In the art trends to escape from the visual centrality of formalist modernism in the 1960s, Irwin has focused on audience’s physical experiences meditated by paintings and sculptures. He expressed his artistic view through his works in pursuit of pure visual and cognitive experiences excluding notions, which became more prominent since 1970 when he stopped creating paintings and sculptures and expanding his works to installations in actual space. He has aimed to emphasize the audience’s artistic experiences in relation to spaces and places through a wide range of works not only including museums but also natural environments, architecture, and public spaces. However, the previous studies on Irwin's works have been limited to his works mainly in the mid and late 1960s in the context of California minimalism at the time, or his works using a specific media. In this regards, this study examined how Irwin has extended the background of his works from inside to outside of museums throughout all of his artistic periods, thereby shedding light on the new meanings given to each space in the process. First, Irwin presented the interior spaces of museums themselves as artworks. Setting the architectural elements of the spaces as artworks allowed the audience to move their bodies and found each of works. By concealing or transforming parts of exhibit halls, he encouraged the audience to re-understand the once-familiar spaces. Based on these works, Irwin tried to replace the abstract spaces of museums with the fields of the sensory experiences mediated by the audience’s bodies. Irwin then extended the scope of his works outside museums to bring natural environments inside exhibit halls. He reinterpreted the natural environments in a formative sense by using various physical materials as well as the architectural elements of spaces. In doing so, he created museums as spaces on a continuous line with the natural environments so that the audience could have an opportunity to reflect on nature in these spaces. Finally, Irwin completely went forward from museums to public places; he developed installation works that took into account not only the physical and social conditions of a specific place but also the psychological situations of the members of the places. Along with the installation works scattered in a city, Irwin imposed a sensory function of visual and cognitive experiences in the context of the existing public spaces to expand the meanings of the places. As such, the ultimate goal of Irwin's works dealing with the various spaces around us, such as institutional spaces, physical spaces, and social spaces, was to rediscover the beauty inherent in everyday life. That is, it showed that life and art had the same values. By closely looking at Irwin's overall works in a coherent view of the transformation of spaces and consequently the expansion of the concept of spaces, this study has significance for broadening the scope of the research that has been fragmentally conducted.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE