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중국 파링후어 및 주링후어 세대의 라이프스타일에 따른 소비지출 연구

Title
중국 파링후어 및 주링후어 세대의 라이프스타일에 따른 소비지출 연구
Other Titles
A Study on Consumption Expenditure: Examining the Lifestyle of Chinese Millenials
Authors
SU, YI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주소현
Abstract
본 연구의 목적은 파링후어 및 주링후어 세대 소비자의 라이프스타일 특성을 파악하며 신세대 소비자 라이프스타일은 어떤 하위 범주로 구성되는지 알아보기로 한다. 또한 파링후어 및 주링후어 신세대 라이프스타일의 유형화를 살펴보도록 한다. 따라서 본 연구는 중국 사회 소비 주력 집단인 파링후어 및 주링후어 세대의 라이프스타일에 따른 소비지출 연구를 진행한다. 파링후어 및 주링후어 세대의 라이프스타일 특징을 조사하고 그에 따른 구체적인 소비지출을 분석하는 것이다. 이를 통하여 파링후어 및 주링후어 신세대 소비집단의 특성을 파악해서 기업들의 타겟 소비자에 대한 전략수립 및 내수 소비 확대에 도움을 주고자 한다. 연구를 통해 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 파링후어 및 주링후어 세대의 일반적인 인구통계학 특성을 보면 두 세대의 학력, 결혼 여부, 직업, 월평균소득 등에 대해 차이가 유의하게 보였다. 따라서 두 세대의 인구통계학적 차이가 있다는 것을 알 수 있다. 중국 파링후어 및 주링후어 소비자의 라이프스타일에 영향을 주는 요인은 건강·가정 추구, 광고·민감 추구, 개성·자유 추구, 매체·정보 추구, 새로운 생활 추구, 안전·현실 추구 총 6개로 구성되었다. 중국 파링후어 및 주링후어 신세대 소비자는 새로운 변화를 좋아하고, 자유로운 라이프를 추구한다. 건강도 추구하며, 가정도 중요하다고 생각한다. 둘째, 중국 파링후어 및 주링후어 소비자의 라이프스타일은 변화선호형 및 안전현실형의 2개 유형으로 분류된다. 파링후어 및 주링후어 세대 모두 비슷한 시대배경에서 태어나기 때문에 라이프스타일 영향요인의 차이가 유의하게 보이지 않았기 때문에 큰 차이가 없다는 것을 알 수 있다. 파링후어 세대 중에는 변화선호형이 가장 높은 비율을 차지하였고, 안전현실형은 그 다음 순으로 나타났다. 반면에 주링후어 세대 소비자는 변화선호형 및 안전현실형과 비슷하게 나타나기 때문에 큰 차이가 없다는 것을 보여주었다. 셋째, 중국 파링후어 및 주링후어 세대 소비자들은 글로벌 환경에서 다양한 영향을 받아서 그 전의 세대들에 비하면 전통적인 관념이 많이 약해졌다는 것을 알 수 있다. 중국 신세대 소비자들은 새로운 삶, 변화가 있는 삶, 자유로운 생활을 추구하는 경향이 가장 높다. 또한 주링허우 세대는 파링후어 세대보다 더 풍요로운 성장 환경에서 성장했기 때문에 파링후어 세대보다 최신 유행 트렌드를 더 많이 추구하고, 브랜드를 추구하는 소비 추세를 보였다.;The purpose of the study is to investigate the lifestyle characteristics of Chinese millennial generations (born in 1980 to 1999) and to find out which subcategories of the new generation consumer lifestyle are composed. In Chinese "balinghou" refers born in 1980 to 1989, and "jiulinghou" refers born in 1990 to 1999. We will also look at the typification of the new generation lifestyle. Therefore, this study will study the consumption expenditure according to the lifestyle of Chinese millennials, the main groups of Chinese social consumption. And to analyze the lifestyle characteristics of the future Chinese millennials generations and analyze the specific consumption expenditure accordingly. Through this study, it is aimed to identify the characteristics of the new generation consumer groups of Chinese millennials, and to help companies establish strategy for the target consumers and increase domestic consumption. The following results were obtained from the study. First, general demographic characteristics of the new Chinese millennial generations showed significant differences in education, marital status, occupation, and monthly income of the two generations. Thus, there is a demographic difference between the two generations. Factors influencing the lifestyle of Chinese Balinghu and Jiulinghu consumers are six categories: health and family pursuits, advertising / sensitivity seeking, individuality / freedom seeking, media / information seeking, new life pursuits, and safety / reality pursuits. Chinese new generation consumers are adaptable for new changes and pursue freedom. They also pursue health and think that family is important. Second, the lifestyles of the new Chinese millennial generations are classified into two types: change preference type and safety reality type. It can be seen that there is no big difference because the difference between lifestyle factors is not significant because the Balinghu and Jiulinghu generations are born in the same age background. Among the Balinghu, the change preference type occupied the highest percentage, and the safety reality type was the next. On the other hand, it shows that there is no big difference because the Jiulinghu generation consumers are similar to the change preference type and the safety realization type. Third, Chinese Faring Hooker and Jingling Hooker consumers are influenced by various influences in the global environment, so that traditional ideas are much weaker than the previous generations. Chinese new generation consumers tend to pursue new life, changed life, and free life. In addition, since the Jingling Hougen generation has grown in a richer growth environment than the Faring Hounger generation, it has pursued more trendy trends than the Parsing Hounger generation and has pursued a brand-seeking consumption trend.
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