View : 891 Download: 0

PBL을 적용한 국악 감상 수업이 중학생의 국악 학습에 대한 자기 효능감에 미치는 영향

Title
PBL을 적용한 국악 감상 수업이 중학생의 국악 학습에 대한 자기 효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of the Middle School Students’Korean Traditional Music Classes Based on PBL Model on the Self-efficacy in Korean Traditional Music.
Authors
김예나
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 연구는 PBL(Problem Based Learning: 문제중심학습)을 적용한 국악 감상수업이 중학생들의 국악 학습에 대한 자기 효능감에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이를 위하여 PBL과 국악 감상 교육에 대한 이론적 연구를 고찰한 후, 조연순(2008)이 제시한 PBL 학습 과정에 따라 구체적인 문제 시나리오를 작성하였다. 문제 시나리오가 작성된 후에는 문제에 따른 7 차시의 교수·학습 지도안과 그에 따른 적절한 학습 자료를 개발하였다. 또한, 학생들의 국악에 대한 자기 효능감 영역을 측정하기 위하여 김아영과 박민영(2001)이 개발한‘학업적 자기 효능감 검사지’를 국악 수업의 특성에 맞게 수정 및 보완하여 연구에 사용하였다. PBL을 적용한 국악 감상 수업을 진행하기 이전에 국악에 대한 자기 효능감 측정 설문지를 배부하여 사전 검사를 시행하였고, 7 차시의 수업을 마친 후, 사후 검사 결과를 측정하였다. 연구 대상은 중학교 2학년 2개 학급, 총 61명이었으나 설문지 회수 과정에서 전출을 가거나 불성실하게 응답한 설문지 14부를 제외한 47부의 설문지로만 결과를 도출하였다. 회수한 설문지는 SPSS 프로그램의 t -test 검증을 통해 결과를 양적으로 분석하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 문제중심학습(PBL)을 적용한 국악 감상 수업은 중학교 2학년 학생들의 국악 학습에 대한 자기 효능감을 향상시켰다. 이는 학생들이 국악을 직접 찾아서 감상해보고, 문제를 해결해 나가는 과정이 학생들의 국악 학습에 대한 자기 효능감 상승에 영향을 미쳤음을 나타낸다. 따라서 PBL을 활용한 다양한 국악 수업이 학교 현장에서 활성화되어야할 필요성이 있다. 둘째, 성별에 따른 변화를 측정한 결과 문제중심학습(PBL)을 적용한 국악 감상 수업이 여학생보다 남학생에게 더 효과적이었다. 일반적으로 청소년 시기의 여학생은 남학생보다 낮은 자기 효능감을 가지는데, 이는 국악 학습에 있어서도 동일한 결과를 보여주었다. 그러므로 여학생들의 국악 학습에 대한 효능감을 높일 수 있는 다양한 교수·학습 방안이 개발되어야할 필요성이 있다. 셋째, 국악에 대한 자기 효능감의 사전점수를 기준으로 상위 집단 10명과 하위 집단 10명의 자기 효능감 점수를 분석한 결과, 문제중심학습(PBL)을 적용한 국악 감상수업이 하위 집단의 학생들에게 더 효과적인 것으로 확인되었다. 학습에 대한 구체적인 목표를 설정하고, 이에 대한 문제를 학생들 스스로 해결해 나가는 과정은 국악 학습에 대한 자기 효능감이 낮은 학생들에게 더욱 효과적임을 나타낸다. 따라서 PBL을 활용한 다양한 국악 수업을 통해 국악 학습에 대한 자기 효능감이 낮은 학생들의 자기 효능감을 높일 수 있는 다양한 교수·학습 방법에 대한 필요성이 있다. 본 연구는 PBL을 활용한 국악 감상 수업을 직접 설계하여 이를 실제 학교 현장에서 실시하고, 학생들의 국악 학습에 대한 자기 효능감을 측정하였다는 점에서 의의를 갖는다. PBL과 같이 학습자 중심의 능동적이고 교육적 효과가 높은 수업이 국악뿐만 아니라 모든 음악 영역에서 실행될 수 있도록 이에 대한 지속적인 연구가 활성화되기를 바란다.;The purpose of this research is to examine the effects PBL (Problem Based Learning) applied Korean traditional music classes have on the self-efficacy of Korean traditional music for middle school students. In order to examine the effects, theoretical research on PBL and Korean traditional music classes were contemplated, and specific problem scenario was written based on the PBL learning process suggested by Yeonsoon Cho (2008). After writing the problem scenario, 7 classes of teaching and learning plans and learning materials were developed. In addition, in order to measure the self-efficacy of Korean traditional music of students,‘Learning Self-efficacy Check List’ developed by Ayoung Kim and Minyoung Park (2001) was modified according to the characteristics of Korean traditional classes and utilized in this research. The problem scenario, teaching plans and survey utilized in the research was prepared under the verification of 1 incumbent teacher and 2 pedagogy specialist. The research was conducted from 13th March 2019 to 6th April 2019, where self-efficacy of Korean traditional music was pretested via survey before Korean traditional music classes were held, and followed by a posttest after a total of 7 classes. The research subject was 61 second grade middle school students from 2classes, however, 13 surveys were exempted due to untrust worthy answers or transfer of students to other schools. Thus, conclusions were deducted from 47 survey results. Returned surveys were analyzed quantitatively under t-test verification, and the results are as below. First, Problem Based Learning (PBL) applied Korean traditional music classes increased the self-efficacy of Korean traditional music of middle school second grade students. In addition, comparison between pretest and posttest results showed that 3 sub-areas of self-efficacy – level preference of various activities within Korean traditional music class, self-efficacy of Korean traditional music and confidence of Korean traditional music – all increased. Second, measuring the changes among gender, Problem Based Learning (PBL) applied Korean traditional music classes had bigger effect to male students than to female students. Analysis on sub-areas indicated that the effects were bigger to male students in the area of level preference of various activities within Korean traditional music class and self-efficacy. On the other hand, no significant differences among gender were found in the area of self-efficacy of Korean traditional music. Third, observing the 10 high level students and 10 low level students in the pretest survey results, Problem Based Learning (PBL) applied Korean traditional music classes had bigger effect on the lower students. In other words, Problem Based Learning (PBL) applied Korean traditional music classes had bigger impact on students who had low self-efficacy of Korean traditional music. Moreover, analyzing the 3 sub-areas, Problem Based Learning (PBL) applied Korean traditional music classes were more effective to lower self-efficacy students in all of the 3 sub-areas. Accordingly, this research suggests the below in order to further develop what has been concluded by the research results. First, various plans for PBL applied Korean traditional music classes are required. As mentioned above, the number of researches on PBL model applied music curriculum is increasing, however, research on PBL model applied Korean traditional music classes are yet inadequate. Thus, PBL model applied Korean traditional classes need to be more actively utilized in the area of singing, playing instrumental music, composing, music listening etc. Second, this research was consisted of 7 classes, which however, is longer than regular music curriculum. Carrying out 7 classes has a positive effect that it can provide a high level of intensive Korean traditional music class, but has a downside effect that less diverse classes can be provided to students. Thus, the classes need to be reconstructed considering the circumstances of the school. This research holds high significance in that it structured PBL applied Korean traditional music classes and actually carried them out in a school, and that it measured the self-efficacy students have on Korean traditional music. Learner based active and educationally effective classes like PBL should be applied to not only Korean traditional music but all music sector.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE