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예술고등학교 음악과 학생들의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 관계

Title
예술고등학교 음악과 학생들의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 관계
Authors
류수미
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
본 연구의 목적은 예술고등학교 음악과 학생들의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 각각의 수준을 알아보고 정서지능과 진로결정 자기효능감과의 관계를 분석하는 것이다. 이를 위해 경기, 인천, 전남 지역에 소재한 3개의 공립 예술고등학교 음악과 학생 248명을 선정하여 정서지능과 진로결정 자기효능감의 수준, 정서 지능과 진로결정 자기효능감의 관계를 알아보기 위한 설문조사를 실시하였다. 수집된 설문 자료는 연구 문제에 따라 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-test, 일원분산분석, 상관분석을 통해 결과를 도출하였고, 분석결과를 요약한 것은 다음과 같다. 첫째, 예술고등학교 음악과 학생들의 정서 지능과 진로결정 자기효능감의 수준은 모두 평균보다 높은 것으로 나타났다. 이는 예술고등학교 음악과 학생들은 자신의 다양하고 복잡한 정서를 인식할 수 있다는 의미로 볼 수 있으며, 정서 간의 미묘한 차이를 알고 정서를 활용할 수 있는 능력을 가진 것으로 보인다. 또한 일찍이 진로를 선택한 예술고등학교 음악과 학생들은 자신의 진로에 대한 미래에 대한 계획을 정확하게 설정하여 수행할 수 있는 자신감이 높다는 것으로 해석할 수 있다. 둘째, 예술고등학교 음악과 학생들의 학년에 따른 정서지능과 진로결정 자기효능감의 차이를 알아본 결과 2학년이 3학년에 비해 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 정서지능에서는 정서 인식과 표현, 감정 이입, 정서 조절 요인에서 높은 수준으로 유의하게 나타났으며 진로결정 자기효능감은 목표선택 측면에서 2학년이 3학년에 비해 유의하게 높게 나타났음을 볼 수 있다. 이는 선행연구와는 다른 연구결과로 나타났는데 이는 예술고등학교 음악과 학생들이 느끼는 입시 위주의 교육적 분위기나 상급학교로의 진학에 대한 압박과 부담과 같은 두 변인의 관계에서 매개하는 요인이 무엇인지 연구해 볼 필요성을 시사하고 있다. 예술고등학교 음악과 학생들의 성별에 따른 정서지능과 진로결정 자기효능감의 차이는 유의미하게 나타나지 않았다. 하지만 남학생이 더 높은 수준을 보여준다. 정서지능의 정서조절 요인, 진로결정 자기효능감의 미래계획 요인에서 남학생이 여학생보다 높은 수준을 나타낸다. 그 다음으로 예술고등학교 학생들의 전공에 따른 정서지능과 진로결정 자기효능감의 차이는 피아노와 작곡 전공 학생들이 정서지능에서 가장 높은 수준을 보였다. 반면 진로결정 자기효능감의 경우 관악기 학생이 가장 높은 수준을 보였다. 하지만 이 결과는 유의미한 수준으로 차이가 나지 않는 것으로 나타났다. 전공을 시작한 시기에 따른 예술고등학교 음악과 학생들의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 차이는 중학교 이전에 음악 전공을 시작한 학생들이 더 높은 수준으로 나타났다. 셋째, 예술고등학교 음악과 학생들의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 관계를 분석해본 결과 두 변인은 높은 정적 상관관계를 보였다. 특히 정서지능의 사고 촉진 요인이 진로결정 자기효능감과 가장 높은 수준의 상관 관계를 보이는 것으로 나타났다. 넷째, 정서지능의 상. 하위 그룹에 따른 진로결정 자기효능감의 차이는 정서지능의 상위 집단의 학생들이 진로결정 자기효능감의 모든 하위요인에서 높은 진로결정 자기효능감을 보였으며, 미래계획 하위요인에서 가장 높은 수준을 나타났고, 문제 해결 요인에서 가장 낮은 수준으로 측정되었다. 정서지능이 높은 학생일수록 자신의 정서를 긍정적인 방향으로 조절할 수 있고, 자신의 감정을 올바르게 표현함으로 진로 결정에 있어 목표한 것을 하고자 하는 동기 부여와 용기, 이러한 목표 행동을 하게 하는 행동력에 영향을 주는 것으로 해석할 수 있다. 반면 진로결정 자기효능감의 상. 하위 그룹에 따른 정서지능 수준의 차이는 진로결정 자기효능감의 상위 그룹이 정서지능의 모든 하위요인에서 높은 수준을 보였지만 이 차이는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과는 예술고등학교 음악과 학생들의 정서지능과 진로결정 자기효능감의 수준을 알아보고 정서지능과 진로결정 자기효능감의 관계를 분석함으로 진로결정 과정에 있어서 정서의 중요한 역할을 살펴본 것에 의의가 있다. 이를 통해 일찍이 진로를 선택한 예술고등학교 음악과 학생들을 위한 다양하고 실질적인 진로교육이 이루어질 것을 기대하는 바이다. ;The purpose of the study is to investigate the level of emotional intelligence and career decision self-efficacy of art high school music students and to analyze the relationship between emotional intelligence and career decision self-efficacy. For this purpose, a questionnaire survey was conducted to investigate the relationship between emotional intelligence and career decision self - efficacy level, emotional intelligence, and career decision - making self - efficacy by selecting 248 music from three arts high schools in Gyeonggi, Incheon and Jeonnam. The collected questionnaires were analyzed by frequency analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA and correlation analysis according to research problems. The results are summarized as follows. First, the level of emotional intelligence and career decision self - efficacy of art high school music students was higher than average. This indicates that music and emotion are closely related to each other. Especially, musical aptitude of art high school music students who have chosen music as a career has a static influence of emotional intelligence, and the level of high career decision self- It can be understood as a result of the same context as the previous research on the first half. Second, as a result of examining the difference of emotional intelligence and career decision self - efficacy according to the grade of art high school music students, the second grade was significantly higher than the third grade. In emotional intelligence, emotional recognition, expression, empathy, and emotional regulation factors were significantly higher. Second, the career decision - making self - efficacy was significantly higher in second - year students than third - year students. The results of this study are different from those of previous researches. This study investigates what factors mediate the relationship between the two variables, such as the educational atmosphere of the entrance exam and the pressure and burden of going to the upper secondary school. It suggests the need to see. there was no significant difference between emotional intelligence and career decision self - efficacy according to gender of music high school students. But boys are at a higher level. Emotional adjustment factors of emotional intelligence, and future planning factors of career decision self - efficacy, male students are higher than female students. The difference between emotional intelligence and career decision self-efficacy according to major of art high school students showed the highest level of emotional intelligence among students of piano and composition. On the other hand, wind music students showed the highest level of career decision self - efficacy. However, the results were not significantly different. The difference of emotional intelligence and career decision self-efficacy of art high school music students according to the time of major began to be higher in students who started music major before middle school. Third, analyzing the relationship between emotional intelligence and career decision self - efficacy of music high school music students, two variables showed high static correlation. Especially, it was found that the factor of thinking promotion of emotional intelligence showed the highest level of correlation with career decision self - efficacy. Fourth, an image of emotional intelligence. The difference in career decision self-efficacy according to subgroups showed that students in the upper group of emotional intelligence showed higher career decision self-efficacy in all sub-factors of career decision self-efficacy, highest in sub-factors of future planning, The lowest level in the solution factor was measured. In addition, career decision self-efficacy. The differences in the level of emotional intelligence according to the subgroups showed that the higher group of career decision self - efficacy was higher in all sub - factors of emotional intelligence. In addition, career decision self-efficacy. On the other hand, The differences in the level of emotional intelligence according to the subgroups showed that the higher group of career decision self - efficacy was higher in all sub - factors of emotional intelligence, but the difference did not show any significant difference. The results of this study are as follows: it is important to examine the relationship between emotional intelligence and career decision - making self - efficacy and emotional intelligence. Through this, I hope that various and practical career education for arts high school music students who chose the course early will be realized.
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