View : 594 Download: 0

초등학교 음악교과전담제 인식 및 운영 실태와 만족도 조사

Title
초등학교 음악교과전담제 인식 및 운영 실태와 만족도 조사
Other Titles
A study on the perception, management and satisfaction of the primary school music specialist system
Authors
김혜원
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구는 초등학교 음악교과전담제의 올바른 시행을 위해 현직 초등학교 음악교과전담교사를 대상으로 초등학교 음악교과전담제에 대한 인식, 운영 실태, 만족도, 개선점을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 전북, 대전 교육청 소속 초등학교에 재직 중인 초등학교 음악교과전담교사 103명을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 103부의 설문지가 사용되었다. 수집된 자료는 연구 문제에 따라 빈도분석, 교차분석, 독립표본 t-test, 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 음악교과전담제 운영 인식에서 과반수의 음악교과전담교사들이 음악교과전담제가 음악교과 전문성 신장과 학생의 다양한 음악적 경험, 교육과정 운영 정상화에 긍정적인 영향을 끼칠 수 있다고 생각하여 음악교과전담제가 필요하다고 인식하였다. 그러나 음악교과전담을 맡은 이유로는 본인 의사와 무관한 학교 측 배정, 담임 기피, 사무·수업 및 생활지도 부담경감이 제일 높게 나타났다. 둘째, 초등학교 음악교과전담제 운영 실태에서 음악교과전담 담당학년 수로 2개 학년, 적용학년으로 5학년과 6학년, 적정시행학년으로 3학년이 가장 많았다. 대부분 음악교과전담교사들은 주당 19~21시간의 수업을 실시하며, 적정 주당수업시수로 16~18시간 의견이 가장 많았다. 과반수의 음악교과전담교사들이 대학, 대학원에서 음악교육심화과정 및 교직연수를 받지 않은 것으로 나타났다. 교육청에서 주관한 연수에서 수강한 연수 과목으로 국악기 실기가 가장 많았다. 셋째, 초등학교 음악교과전담교사 직무만족도에서 음악교과전담교사들은 음악교과지도에 대한 전문성 향상과 소질 발휘에서 만족도가 높게 나타났다. 특히 음악을 전공한 교사는 자신의 소질 발휘에서, 음악교과 담당교사는 전문성 향상에서 만족도가 높게 나타났다. 이는 음악 전공자는 음악적 소질이 있고, 음악을 깊게 체험한 자로써, 소질을 발휘할 때 자아실현을 한다고 생각하고, 음악교과 담당교사는 음악에만 온전히 집중하여 전문성 신장에 노력을 기하고, 음악과 깊게 만나면서 향상된 정도를 민첩하게 파악하고, 능력 발휘 정도가 큼을 알 수 있다. 넷째, 초등학교 음악교과전담제 개선점에서 바람직한 음악교과전담교사 양성방안으로 초등교사들은 교대 음악심화전공을 강화해 음악전공자 채용과 연수대상 확대 의무화, 중등자격소지 교과전담교사는 중등음악교사 자격증 소지자를 음악교과전담배치, 중·초 교사는 교대 음악심화전공을 강화해 음악전공자 채용과 중등음악교사 자격증 소지자를 음악교과전담배치에 응답하였다. 이렇게 초등학교 음악교과전담교사 양성방안에 대해서 자격 즉 초등교사, 중·초 교사, 중등자격소지 교과전담교사 간 입장 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 음악교과전담교사들은 교사 자신에게 그리고 초등학교 음악교육과정상 음악수업에 필요한 연수과목으로 음악교수법, 국악기 실기, 음악교재연구가 높게 나타났다. 여섯째, 초등학교 음악교과전담교사 처우개선에서 교재 교구확보 및 전담·특별교실마련과 학교 내에서 교과전담교사 의견 인정이 높게 나타났는데 이는 직무만족도에서 가장 낮게 나타남으로써 우선적으로 해결해야 될 시급한 항목임을 알 수 있고, 처우개선에서 낮게 나타난 전담수당지급, 인사이동시 혜택, 보결수업배제·사무부담경감, 승진·전출 시 가산점 부여, 승진기회확대는 직무만족도에서 낮은 항목으로 나타나 굉장히 처우개선이 필요한 심각성을 전달하고 있다. 이러한 현 상황에 대해 중·초 교사와 중등자격소지 교과전담교사는 초등교사에 비해 개선 욕구가 높게 나타났다. 이와 같은 연구 결과는 초등학교 음악교과전담교사들의 음악교과전담제에 대한 인식, 운영실태, 만족도를 구체적으로 파악함으로써 실행 가능한 개선점을 강구할 수 있다는 것에 시사점을 가진다. 이를 통해 초등학교 음악교과전담교사들이 음악교과전담제를 본래의 취지대로 운영하는 것에 있어서 어려움을 줄이는 데 도움이 될 것으로 기대한다.;The objective of this study is to examine the perception, management situations, satisfaction levels and improvement points of the music subject specialist teacher system in primary education by surveying the in-service music subject specialist primary school teachers for the purpose of implementing the system properly. To this end, a survey was conducted among 103 in-service music subject specialist teachers in primary schools belonging to the Offices of Education of Daejeon or Jeollabukdo, and a total of 103 questionnaires were used. The collected data were analyzed with frequency analysis, cross analysis, independent sample t-test, and One-way ANOVA. The results of this study are summarized as follows. First, regarding the perception on the management of the music subject specialist teacher system in primary school, the majority of music subject specialist teachers deemed the system necessary because it would exert a positive influence on the development of professionalism of the music subject education, diverse music experience of the students, and normalization of education curriculum. However, the reason why I took charge of the music course was that the school placement, homework avoidance, work / instruction, and instructional guidance reduction were the highest regardless of the physician. Second, it was observed, in terms of the management situations of the music subject specialist teacher system, There were 2 grade in the number of grade in the primary school music subject charge, the fifth grade and the sixth grade were the most applied grade, and the third grade was the most suitable grade. the majority of subject specialist teachers have 19~21 hours of instruction per week, and 16~18 hours of instruction per week. The majority of subject specialist teachers did not complete intensive music education courses or teacher training either in undergraduate or graduate schools. The training classes conducted by the Department of Education were the most common courses of Korean traditional music. Third, as to the satisfaction levels of the music subject specialist teacher system in primary school, music subject specialist teachers showed high satisfaction with developing professionalism and exhibiting ability in instructing the music subject. In particular, music major teachers were highly satisfied with exhibiting ability, and teachers in charge of music subject education displayed high satisfaction in developing professionalism. Music major teachers are considered to have musical ability and deep musical experience, and to achieve self-realization through their ability; teachers in charge of music subject education can fully focus on music, put efforts into developing professionalism and, during deep encounters with music, rapidly ascertain the development degrees and exhibit high ability. Fourth, in terms of improving the music subject specialist teacher system in primary school, the responses on proper methods to nurture music subject specialist teachers were as follows: primary education teachers responded with strengthening the intensive music major in colleges of education, and mandatory recruiting of music major teachers and increasing of training targets; subject specialist teachers qualified in secondary education responded with disposition of teachers qualified in secondary music education into exclusive music subject education; primary and secondary education teachers responded with strengthening the intensive music major in colleges of education, recruiting of music major teachers, and disposition of teachers qualified in secondary music education into exclusive music subject education. Therefore, regarding the issue of disposition of teachers qualified in secondary music education into exclusive music subject education, the majority of primary education teachers were against the matter, while subject specialist teachers qualified in secondary education, and primary and secondary education teachers displayed agreement. This shows that primary education teachers, primary and secondary education teachers, and subject specialist teachers qualified in secondary education had differing standpoints regarding methods to nurture music subject specialist teachers. Fifth, music subject specialist teachers selected music pedagogy, practices of Korean musical instruments, and study of music textbooks, as the training courses most necessary for music classes. Sixth, regarding improving treatment for music subject specialist teachers, the levels were high in securing textbooks, education tools, and exclusive and special classrooms, and for recognizing the opinions of subject specialist teachers in school. They showed low levels in job satisfaction, which tells that it must be solved as a priority. In improving treatment, there were low levels in payments for special charge, benefits in personnel transfer, exemption from supplement classes, reduction of office work, extra points in promotion and transfer, increase of promotion opportunities, which were low in job satisfaction, showing a serious need for improving treatment. Teachers in primary and secondary education, subject specialist teachers qualified in secondary education showed a stronger desire to improve the situation than teachers in primary education. This study examined the perception, management situations, satisfaction levels of music subject specialist teachers regarding the music subject specialist teacher system in primary school. The results of this study are significant in that they could suggest feasible methods for improving. It is expected that this study would serve for music subject specialist teachers in primary school to reduce difficulties in managing the music subject specialist teacher system in accordance with its original purpose.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE