View : 832 Download: 0

엔트리(ENTRY)코딩을 활용한 음악창작 수업이 중학생의 음악 인지능력에 미치는 영향

Title
엔트리(ENTRY)코딩을 활용한 음악창작 수업이 중학생의 음악 인지능력에 미치는 영향
Other Titles
Effect of music creation class using ENTRY coding on the musical cognitive ability of middle school students.
Authors
조수민
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 엔트리(ENTRY)코딩을 활용한 음악창작 수업이 중학생의 음악 인지능력에 미치는 영향을 파악하는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구의 목적을 위해 서울시 성북구 소재의 K남자 중학교 1학년 학생 120명을 대상으로 혼합 연구를 실시하였다. 연구 수업 전·후로 실시한 음악 인지능력 검사자료와 학생들이 작성한 성찰지 및 학생 개별 면담과 현장 음악 교사의 면담 자료들을 연구 도구로 사용하였고 해당 자료들을 분석하여 결론을 도출하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들의 사전·사후 음악 인지능력 검사 결과의 차이를 분석한 결과, 사후의 음악 인지능력 검사 평균 점수가 향상되었음을 확인하였다. 이러한 차이점의 주된 이유는 학생들의 흥미와 학습동기가 엔트리코딩을 활용한 음악창작 수업으로 인해 고취되었기 때문이며 따라서 음악 인지능력에 긍정적인 영향을 미친 것으로 판단된다. 둘째, 음악 인지능력검사의 하위항목인 리듬인지영역에서도 전체 평균 점수가 향상되었지만 큰 차이가 나타나지는 않았고 소수의 문항에서는 평균 점수가 낮아졌다. 학생들의 리듬에 대한 기초지식의 부족, 기존과 다른 창작방법에서 어려움을 느낀 경우, 수업 시간의 제약, 그리고 엔트리코딩에서 표현할 수 있는 리듬의 한계가 원인으로 나타났다. 셋째, 음악 인지능력검사의 하위항목인 선율인지영역에서는 주어진 음악에 해당하는 음악적 요소를 코딩으로 나타내고 엔트리에 그림악보를 그리는 활동을 함으로써 학생들의 선율인지능력에 큰 영향을 미친 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 엔트리코딩을 활용한 음악창작 수업이 중학생의 음악 인지능력에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있다. 본 연구는 음악창작 수업에서의 엔트리코딩 활용 가능성과 음악창작 수업의 발전을 위해 유용한 기초 자료를 제시함에 의의가 있다. 따라서 본 연구의 결과를 토대로 보다 다양한 음악 교육 영역에서 엔트리코딩을 활용한 수업이 개발되고 적용되어서 학생들이 보다 다양한 음악 경험을 누릴 수 있게 되기를 기대한다.;The purpose of this study was to examine the effect of music creation class using ENTRY coding on the musical cognitive ability of middle school students. For this purpose, a mixed-method study was conducted with 120 first-year students of K men’s middle school located in Seongbuk-gu, Seoul. Test results of musical cognitive ability before and after the study class, reflective journals written by the students, individual student interviews and music teacher interviews in the school field were used as the study data. The data were analyzed to draw the study conclusion. The conclusion of this study is as follows. First, according to the analysis of the difference in the musical cognitive ability test scores of the pre- and post-operation, the average post-operation musical cognitive ability test score improved. The main reason for the difference is that the music creation class using entry coding stimulated the students' interest and learning motivation. Therefore, it seemed to have a positive effect on musical cognition ability. Second, in the rhythm recognition category, a subcategory of the musical cognitive ability test, the overall average score improved but not substantially. The average score of a few items even decreased. The reasons included the students’ lack of basic knowledge about rhythms, difficulties in other creative methods, constraints of class time, and limitations of rhythm that could be expressed in entry coding. Third, in the melody recognition area, a subcategory of the musical cognitive ability test, it was shown that the activities of representing the musical elements corresponding to a given music using coding and drawing a picture score on the entry had a great influence on the students' melody cognitive ability. These results confirmed that music creation class using entry coding positively affected middle school students' musical cognitive ability. The significance of this study is to suggest useful basic data for the possibility of using entry coding in music creation class and the development of music creation class. Thus, it is hoped that the study can contribute to the development and application of music class using entry coding in various music education fields so that students can enjoy various musical experiences.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE