View : 1042 Download: 0

앙리 뒤티외(Henri Dutilleux)의 후기 피아노 음악 양식에 관한 연구

Title
앙리 뒤티외(Henri Dutilleux)의 후기 피아노 음악 양식에 관한 연구
Other Titles
A Style Analysis of Henri Dutilleux’s Late Period Piano Works
Authors
신지혜
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
함영림

송윤정
Abstract
본 논문은 프랑스의 작곡가 앙리 뒤티외(Henri Dutilleux, 1916-2013)의 생애 및 시기별 작품의 음악적 특징을 살펴보고, 뒤티외의 피아노 작품 《Résonances》(공명), 《Figures de résonances》(공명의 동기), 《Prélude pour piano》(피아노 프렐류드)의 분석을 통해 후기 피아노 음악에 나타난 그의 음악 어법을 이해하는데 그 목적을 둔다. 뒤티외는 작곡 초기에 음색을 중시하는 프랑스 선배 작곡가들의 인상주의 음악에 영향을 받았고 중기에 이르러 대규모 절대 형식의 작품에 자신의 음악언어를 담고자 했다. 그는 중기 작품인 《Sonate pour piano Op. 1》에서 새로운 기보법, 밀집화음, 부채꼴 모양의 짜임새 등의 작곡기법들을 사용하여 음과 그 울림을 탐구하기 시작하였고, 1964년 이후로 구분되는 후기 작품에서 음향의 표현 방식을 발전시켜 그의 독자적인 어법을 구축하였다. 뒤티외의 후기 피아노 음악 양식을 잘 보여주는 작품인 《Résonances》, 《Figures de résonances》, 《Prélude pour piano》는 다양한 음악적 요소와 기법을 통한 독창적인 음향적 접근으로 풍부한 음색을 나타낸다. 《Résonances》는 울림과 그 확장을 나타내는 ‘공명’의 현상을 피아노에서 처음으로 다룬 작품으로 음가의 대조, 앞꾸밈음, 복조성의 사용, 짜임새의 대조 등의 음악 요소를 사용하여 다양한 울림을 표현한다. 《Figures de résonances》는 두 대의 피아노를 사용하여 하모닉스, 아티큘레이션, 리듬 등의 요소를 가지고 다채로운 음향을 구사한 작품으로 네 개의 곡으로 이루어져 있으며, 각 곡에서는 하나 또는 두 개의 음악 소재를 활용하여 음향에 변화를 준다. 특히 무질서한 숨표와 스트레토의 표현에 연주자의 자유를 허락한 우연성을 주목해야 한다. 표제를 지니는 《Prélude pour piano》는 (그림자와 고요), (동일화음), (대조의 유희)의 세 곡으로 구성된다. 는 반영기법과 공명을 포함한 여린 울림을 바탕으로 그림자와 고요를 묘사하고, 은 하나의 화음을 중심으로 곡을 전개하고 있으며, 는 대비되는 음악요소들을 함께 배치하여 다양한 울림의 유희를 보여준다. 이 세 곡의 프렐류드는 페달의 사용을 통한 배음으로 다양한 음색을 탐구한 것이 특징이다. 뒤티외의 후기 피아노 음악은 그가 사용한 음정 관계, 극도로 세밀한 대위적 짜임새, 자유롭게 펼쳐지는 리듬의 구조 등과 함께 피아노 악기를 활용한 소리와 음향, 그 표현 방식의 무한한 가능성을 나타내며, 소리와 음향을 다루는 방식이 시간이 지날수록 더욱 섬세해지는 것을 알 수 있다.;This dissertation aims to study the lifetime of French composer, Henri Dutilleux(1916-2013) and his musical characteristics of each period’s works in order to understand his musical language shown in late period works: Résonances, Figures de résonances, and Prélude pour piano. Dutilleux was influenced by other French Impressionist composers in the early years of his career. He tried his own musical language in large scale of absolute music form in the middle period of his career. He began to explore the sound and its resonance through using various compositional methods such as new musical notations, tone clusters, fan-shaped phrases of texture, and so on. In the works of the later years after 1964, he developed the ways to express the sounds, which builded his own musical language. Résonances, Figures de résonances, and Prélude pour piano that show Dutilleux’s musical style of his later years, express an abundant timbre through his unique acoustic approach that uses diverse musical elements and techniques. Résonances is the first piece that deals with the resonating phenomenon that describes resonance and its expansion. It expresses the diverse resonances through using contrasting note values, appoggiatura, bitonality, and contrasting textures. Figures de résonances is the piece for two pianos, which makes a good command of colorful sounds with the elements such as harmonics, articulations, rhythms and so on. It consists of four movements, and each movement makes a use of one or two musical materials in order to vary the sound. Specifically, the aleatoric operation that performer freely chooses and expresses the disordered rest and stretto, needs to be paid attention. Prélude pour piano is the program music consisted of three movements: D'ombre et de silence (In shadow and silence), Sur un même accord (On one chord), and Le jeu des contraires (The amusement of opposites). D'ombre et de silence describes shadow and slience based on mirror writing and soft echo including resonance. In Sur un même accord, the piece develops from a single chord. Le jeu des contraires shows the amusement of various resonances with placing contrasting musical elements. It is important to note that these three movements of prelude explore a wide range of timbre with overtones through using pedals. In this study, Dutilleux’s piano works of the later years show that he focuses on sounds through using the relationships of intervals, extremely detailed contrapuntal textures, and free rhythmic structure as well as trying all possibilities of sounds that piano can express. Also, it shows that Dutilleux’s ways to deal with sounds gets delicate more and more as times goes by.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE