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VR 레저 스포츠 이용자의 여가동기와 여가만족의 관계

Title
VR 레저 스포츠 이용자의 여가동기와 여가만족의 관계
Other Titles
A study on the relationship between Leisure motivation, Leisure attitudes and Leisure satisfaction of VR Leisure sports participants : Mediating effect of Leisure attitudes
Authors
현재민
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 체육과학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 서울지역 및 경기지역의 남·여 20대를 연구대상자로 설정하여 VR 레저 스포츠이용자의 여가 동기, 여가 태도와 여가 만족의 관계를 규명하고 이를 바탕으로 미래 여가 및 여가 산업에 대안점을 제시하고 레저 스포츠의 새로운 유형으로써 디지털 레저 스포츠의 자리매김에 대한 가능성을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 본 연구를 분석하기 위해 VR 레저 스포츠 이용자를 대상으로 총 300부의 설문지를 배포하여 최종적으로 분석에 총 233부를 분석하였다. 수집된 자료는 인구통계학적 특성을 바탕으로 VR 레저 스포츠 활동 유형, VR 레저 스포츠 활동 횟수에 따른 여가 동기, 여가태도, 여가만족에 대한 관계를 알아보기 위하여 다변량분산분석(MANOVA)과 변인간 상관관계분석(correlation analysis)을 실시하였으며, 앞서 제시한 가설을 검증하기 위해 구조방정식 모형분석(structual equation model: SEM)을 실시하였다. 다음의 과정을 통하여 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, VR 레저 스포츠 이용자의 활동유형과 활동 횟수에 따라 여가동기, 여가태도, 여가만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 추후 연구에서는 이에 대한 고려를 통해 VR 레저 스포츠의 참여를 촉진시켜야 한다. 둘째, VR 레저 스포츠 이용자의 여가동기가 높을수록 여가태도에 영향을 주고, 여가태도가 긍정적일수록 여가만족에 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 여가동기, 여가만족의 관계에 있어서 여가태도가 중요한 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 여가 참여에 있어 원인과 결과라 할 수 있는 여가동기, 여가만족에 여가태도가 밀접한 영향이 있음을 보여주는 중요한 연구결과이며 추후 연구에서는 이를 기반으로 심도있는 여가태도의 매개효과를 연구할 필요가 있음을 보여준다. 이러한 연구결과를 통해 VR 레저 스포츠 이용자의 여가동기, 여가태도, 여가만족의 관계 및 여가태도의 매개효과에 대해 연구할 수 있었다. 이를 바탕으로 기존의 아날로그적인 레저스포츠에만 국한되어 이루어졌던 연구에 VR 레저 스포츠에 대한 기초 연구로서 디지털화된 레저 스포츠로의 새로운 논의점이 될 수 있을 것이다.;The purpose of the study was to examine the relationship among leisure activities, leisure attitudes, and leisure satisfaction of VR leisure sports users-males and females in their 20s-in Seoul and Gyeonggi Province. In addition, to explore the possibility of digitalizing future leisure hours and proposing a new type of digital leisure program. To analyze this study, a total of 300 questionnaires were distributed to VR leisure sports users and 233 questionnaires were used after eliminating 67 incomplete samples. Based on the characteristics of demographics, the collected data was analyzed by Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and a correlation analysis between variables to find out the relationship between leisure motivation, leisure attitude, and leisure satisfaction according to the types of VR leisure sports activities and the numbers of VR leisure sports activities. And to verify the previously proposed hypothesis, a structural equation model analysis was conducted. The results were as follows. First, activity types of VR leisure sports users were found to have a significant influence on leisure activities and satisfaction. Therefore, consideration should be given to these in depth research by groups based on the type of activities of VR leisure sports. Second, the number of activities of VR leisure sports users had a significant influence on leisure motivation, leisure attitude, and leisure satisfaction. Therefore, consideration of this should be given to facilitate participation in VR leisure sports in future studies. Third, higher motivation of VR leisure sports users give more influence to the leisure attitude. Fourth, the more positive the leisure attitude of VR leisure sports users are the more likely it is to affect the satisfaction of their leisure time. Through these results, it was able to analyze the relationship among leisure motivation, leisure attitude, and leisure satisfaction of VR leisure sports users. This could present new points of discussion as a digitalized leisure sport in study that had previously been limited to analog leisure sports.
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일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
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