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중국 소비자의 모바일결제 사용 특성과 모바일결제에 대한 지각

Title
중국 소비자의 모바일결제 사용 특성과 모바일결제에 대한 지각
Other Titles
The Characteristic and The Perception of the Mobile Payment Technology of Chinese Consumers
Authors
JIANG, WEIWEI
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
현재 중국에서 모바일 결제 기술은 새롭게 나타난 신기술로서, 편리성∙ 실시성∙ 안전성 때문에 몇 년 동안 빠르게 성장을 했다. 지금은 중국의 제 1선과 제 2선 도시에서는 모바일 결제가 현금과 카드를 대신할 수 있는 존재가 되었다. 본 연구에서는 중국 소비자 모바일 결제를 사용 특성을 밝히고 모바일 결제의 상용 특성에 따라 모바일 결제에 대한 지각이 어떻게 되는지 미래 사용에 대한 영향이 미치는지를 알아보고자 한다. 이를 위해서 중국 모바일 결제를 사용하는 소비자를 연구대상으로 하여 중국 소비자 모바일 결제 특성은 무엇인지, 모바일 결제의 상용 특성에 따라 모바일 결제에 대한 지각과 미래 사용에 대한 영향을 미치는지를 분석하고자 한다. 본 연구는 중국 온라인 설문 홈페이지를 이용하여 모바일 결제 사용 경험이 있는 20세-59세 사람을 연구대상으로 2018년 11월8일부터 11월22일 까지 2주간 온라인 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서 최종 회수한 설문지는 447개로, 유효하지 않은 설문지는 7 부의 설문지를 제외시킨 최종 유효 샘플은 440개이다. 통계프로그램인 SPSS20.0를 이용하여 자료를 분석하였다. 연구문제를 중심으로 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 중국 소비자 모바일 결제를 사용하는 소비자의 사용 근거하여 탐색적 요인 분석과 군집분석을 실시하여다. 분석 결과 사용확산에 영향을 미치는 4개 요인인 상호교류과 매체 관람도, 기술의 성숙도와 상호보완 기술, 사용자 혁신성, 기술에 대한 좌절감을 분류했다. 그리고 사용확산 결과 부분 3개 요인인 기술에 대한 감지과 개인생활에 대한 영향, 부정 소비, 미래에 대한 흥미를 구분하였다. 둘째, 중국 소비자의 모바일 결제 사용 특성과 인구학적특성에 따라 모바일 결제 특성이 어떤 차이가 있는지 알아보기 위해 모바일 결제의 사용시간, 사용 빈도와 사용다양성, 그리고 모바일 결제를 통해 관리하는 금액 등을 살펴보았다. 사회인구학적 특성에 따른 모바일 결제 특성을 보면 인구학적 특성 중 연령대가 소비자들의 모바일 결제 사용시간, 사용빈도에 미치는 영향이 가장 큰 것으로 나타났다. 그리고 월 평균 수입은 모바일결제를 통해 관리하는 금액에 대한 영향력 있었다. 셋째, 사회인구학적 특성에 다른 모바일 결제상황에 대한 지각 차이를 알아보기 위해 모바일 결제 사용자의 성별, 학력, 연령대, 월 평균 소득과 모바일 결제의 영향요인이 상호교류과 매체 관람도, 기술적 차원 (기술의 성숙도와 상호보완 기술), 개인적 차원 (사용자 혁신성, 기술에 대한 좌절감, 기술에 대한 감지)와 개인생활에 대한 영향, 부정 소비, 미래에 대한 흥미 등 7개 요인간의 차이를 살펴보았다. 연령대에 따라서 상호교류과 매체관람도에 차이가 나타났고, 기술의 성숙도와 상호보완 기술은 서로 의미 있는 영향요인이라고 나타났다. 그리고 모바일 결제를 사용할 때 겪는 좌절은 모바일 결제의 확산에 대한 영향이 없는 것으로 나타났다. 넷째, 모바일 결제에 대한 지각이 현재와 미래 관심에 미치는 영향을 알아보기 위해 회귀 분석한 결과, 개인적 차원은 사용자 혁신성 높을수록 미래에 대한 흥미에 긍정적인 영향을 미치는 것으로파악되었으며 개인적 차원은 사용자 혁신성이 기술에 대한 감지와 개인생활에 대한 영향보다 미래에 대한 흥미에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 혁신성이 높은 사람이 미래에 대한 더큰 기대를 가지고 있다고 설명할 수 있다. ;In China, mobile payment technology is a new technology emerging in recent years. Because of its convenience, versatility and security, it has developed rapidly in these years. Now it has already become a substitute for cash and bank cards in the first-tier cities. This paper studies the factors effecting the diffusion process of mobile payment technology in China based on the UseDiffusion Model, and gives some feasible suggestions for operators based on the survey results In this paper, the questionnaire was designed based on the Use-Diffusion Model and the sociological statistical variables were included in the influencing factors. In order to ensure the reliability of this study, the respondents in this study were selected in Beijing, Tianjin and Hebei, where China's economic development is relatively fast. And the age of the respondents was in the range of 20 to 59, whose experiences in mobile phone use are more rich. The survey lasted for two weeks, from November 8 to November 22, 2018, and 440 valid questionnaires were collected. The data distribution of the collected questionnaires conformed to local characteristics after frequency analysis. The data were all calculated and analyzed through the software SPSS Statistic 22.0. The main results of this paper are as follows: Firstly, according to the sample's experience of mobile payment, validity analysis was carried out, and the main factors were summarized. Four main factors were proposed in terms of the determinants of use diffusion, namely, 1) the communication with others and the media; 2) technological Sophistication;3) the use innovativeness of individuals; 4) the setbacks in the process of use. Three main factors were proposed in terms of the outcomes of use diffusion: 1) the impact on people's lives; 2) excessive consumption; 3) expectations for the future development of this technology. These 7 main factors were consistent with the traditional Use-Diffusion Model. Secondly, through the correlation analysis of the main factors and use diffusion patterns, it was found that the main factors of the communication with others and the media, technological Sophistication and the use innovativeness of individuals has a positive relationship with the variety and the rate of use. On the issue of mobile payment, setbacks encountered in the use process had little impact on the use diffusion of mobile payment technology, which showed that the setbacks encountered in the use of mobile payment were relatively small, and it was not enough to make people feel disappointed with the mobile payment technology. On the other hand, for the outcomes of use diffusion, the technologies with high rate and variety of use would have a better impact on people's lives, obtain higher satisfaction, and arouse people's concern and expectations about the technology. In particular, this paper innovatively put forward the main factor of excessive consumption, which was positively related to the rate and the variety of use. This further proved that technology with high rate and variety of use was more likely to have an impact on people's lives and related technologies. Thirdly, this paper also analyzed the influence of sociological statistical variables, such as gender, age, educational background and income, on the main factors and the patterns of use diffusion. The results showed that among the sociological statistical variables, age had the deepest impact on the main factors and the patterns of use diffusion. Among the main factors, the scores of users in the lower age group were generally higher than those in the older age group. That is to say, mobile payment technology was easier to be accepted and used by users in the lower age group. This was because users in the lower age group had higher innovation willingness, more communication with others, and more high-tech contacts. Additionally, gender and income had impacts on some factors. For example, women's excessive consumption was more serious than men's. High-income users used mobile payment to carry out activities far more abundant than low-income users, and have a higher variety of use. However, the influence of educational background on main factors was relatively weak. Finally, in view of the current use of mobile payment in China, the feasible advices of further use diffusion of mobile payment were proposed. The data in this paper will provide theoretical and data basis for further research on mobile payment technology.
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