View : 1144 Download: 0

베트남인 한국어 학습자의 자기소개서 장르 분석 연구

Title
베트남인 한국어 학습자의 자기소개서 장르 분석 연구
Other Titles
A genre-analysis study on Self-Introduction Letter of Vietnamese Korean Learner
Authors
최보르미
Issue Date
2019
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
이해영
Abstract
장르는 담화공동체의 의사소통 방식으로 장르적 특징을 고려한 글쓰기는 유창성과 전달력 차원에서 중요하다. 사회 공동체가 요구하는 맥락에 맞게 글을 작성함으로써 자신의 이야기를 유창하게 전달할 수 있기 때문이다. 그러나 한국과는 다른 사회 문화적 배경을 지닌 학습자가 한국 사회에 적합한 장르적 특징을 고려하여 글을 작성하는 데에는 어려움이 따른다. 본고에서는 이러한 장르 중심 글쓰기의 중요성과 어려움에 주목하여 베트남인 한국어 학습자의 한국어 자기소개서 쓰기 양상에 대한 논의를 진행하였다. 자기소개서는 한국 사회에서 통용되는 특정한 서류 양식이다. 필자인 지원자는 자기소개서에서 자신의 경험을 제시하고 지원자가 보유한 역량을 강조해야 한다. 이를 통해 궁극적으로 회사와 자신의 적합성을 피력하여 독자인 인사 담당자를 설득해야 한다. 특히, 한국어 자기소개서는 기본 구조와 내용 요소, 언어적 표현에 있어 뚜렷한 장르의 특징을 가지고 있었다. 지금까지 한국어 학습자의 자기소개서에 관한 장르 분석은 다른 장르에 비해 본격화되지 않았으며, 이에 나타나는 형식과 내용, 언어적 표현에 대한 연구도 미비했다. 그러나 자기소개서 서류의 특수성과 중요성을 생각해 볼 때, 모어 화자가 생산한 자기소개서의 장르 분석과 더불어 이와 비교하여 나타나는 한국어 학습자의 특징을 규명하는 것은 필요하다. 이에 본 연구에서는 모어 화자의 자기소개서에 나타나는 장르적 특징을 살펴보고, 이와 비교하여 베트남인 한국어 학습자의 자기소개서에 나타나는 차이점을 고찰하였다. 이를 위해 본고의 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적 및 필요성을 제시하였고, 한국어 학습자 대상의 장르 분석적 연구와 자기소개서에 관한 선행연구를 검토하였다. 이를 통해 구체적인 학습자 집단을 대상으로 진행된 장르 분석적 연구가 부족함을 알 수 있었다. 또한 특정 장르에 국한된 연구가 많이 진행됨에 따라 본 연구의 필요성을 다시 한번 확인할 수 있었다. 이에 본 연구에서는 자기소개서에 나타나는 장르적 특징을 바탕으로 세 가지 연구 문제를 상정하였다. 이는 각각 베트남인 한국어 학습자의 자기소개서에 나타나는 구조적, 내용적, 문체적 특징이 무엇이고, 이는 모어 화자와 어떤 차이를 보이는가를 비교하는 것이었다. Ⅱ장에서는 이론적 배경으로 장르 개념에 대해 알아보고, 장르 중심 접근법과 장르 분석 방법을 소개하였다. 이를 통해 장르가 지닌 사회적 속성을 살펴보았고, 특수한 의사소통 상황에서의 언어 사용 양상을 고찰하기 위해 장르 분석이 필요함을 알 수 있었다. 또한 자기소개서의 장르적 특징을 살펴보고, 본 연구에서 주목한 자기소개서의 ‘성장과정’ 항목의 특징을 확인해 보았다. Ⅲ장에서는 본 연구를 위한 구체적인 연구방법을 제시하였다. 연구 대상은 한국어능력시험(TOPIK) 5급 또는 6급의 숙달도를 지닌 베트남인 한국어 학습자로 선정하였다. 또한 한국어 자기소개서의 장르적 특징을 규명하고 학습자들의 글과 비교하기 위한 모어 화자의 합격 자기소개서 20부를 수집하였다. 이때 한국에서 취업을 가장 많이 하는 연령대인 20대 모어 화자를 대상으로 1개 기업에서 1개의 합격 자기소개서를 수집하였다. 그리고 20대 베트남인 한국어 고급 학습자 20명을 대상으로 자기소개서 쓰기 작문 실험을 실시하였다. 이때 자기소개서 쓰기의 항목은 자기소개서의 특징이 가장 잘 드러나고, 한국어 자기소개서의 기본 항목인 ‘성장과정’으로 선정하였다. 수집한 각 집단의 자료는 관련 선행연구를 통해 설계한 분석틀을 바탕으로 질적 연구 방법으로 분석하였다. 이를 통해 한국어 자기소개서의 장르적 특징을 밝히고, 이와 비교하여 베트남인 한국어 학습자들의 자기소개서에 나타난 차이점을 세밀하게 관찰할 수 있었다. Ⅳ장에서는 연구 결과를 구조적, 내용적, 문체적 측면으로 나누어 제시하고, 교육적 적용과 시사점에 대해 논의하였다. 모국어 화자와 베트남인 한국어 학습자의 자기소개서는 구조적, 내용적, 문체적으로 차이를 보였다. 먼저 구조적 측면에서 모어 화자의 자기소개서에는 모든 상위구조가 분명하게 나타났지만, 학습자의 자기소개서에는 소제목과 주제가 뚜렷하게 나타나지 않았다. 이를 통해 모어 화자는 독자를 효과적으로 설득하기 위해 전략적으로 글을 구성하는 반면에 학습자는 이러한 전략을 사용하지 않는 것을 알 수 있었다. 또한 학습자는 자기소개서의 각 상위구조별 기능과 역할에 대한 인지가 부족하였다. 내용적 측면에서 모어 화자와 학습자의 글에서 강조하는 바가 다르게 나타남을 확인하였다. 자기소개서에서 모어 화자는 협동심과 소통 능력을, 학습자는 자립심을 강조하였다. 또한 가정환경을 통해 전달하고자 하는 내용에도 차이를 보였다. 모어 화자는 가정의 전체적인 분위기를 제시하며 현재의 본인이 어떤 영향을 받게 되었는지를 밝혔다. 반면에 학습자는 가족 구성원과 부모님의 직업, 출생지 등을 구체적으로 밝힘으로써 어려웠던 가정환경을 강조하고자 하였다. 이에 사회 문화적 배경의 차이는 글의 내용 전개 양상에 미치는 영향을 발견할 수 있었다. 문체적 측면에서 베트남인 한국어 학습자는 격식적인 장르의 특징을 문체로 반영하는 데에 어려움을 보였다. 이는 격식체 종결어미와 어휘 사용을 통해 확인할 수 있었다. 학습자는 격식체 종결어미와 1인칭 주어 대명사 사용에 어려움을 보였다. 이와 더불어 모어 화자가 분명하고 명확하게 자신의 능력과 의지를 표현한 것에 비해 학습자는 추측성이 짙은 표현을 사용하여 자신의 역량과 의지를 분명한 어조로 표현하지 못했다. 이를 통해 베트남인 한국어 학습자는 자기소개서에 대한 격식적인 장르의 특징과 문체에 대한 인식이 부족한 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과에 따라 본 연구에서는 베트남인 한국어 학습자의 자기소개서 쓰기 수업을 위한 시사점과 교육적 적용안으로 다음의 세 가지를 제안하였다. 첫 번째로 베트남인 한국어 학습자를 대상으로 자기소개서의 구조와 형식에 대한 명시적인 교수의 필요성이 제기되었다. 이를 위해 자기소개서의 모범 텍스트를 읽기 자료로 제시하고 구조를 파악하는 연습을 포함해 자기소개서의 개요를 보고 글을 완성하는 활동이 수업에서 이루어져야 할 것이다. 두 번째로 사회 문화적 배경의 차이에서 올 수 있는 유의점에 대한 안내가 요구되었다. 세 번째로 자기소개서 장르에 적합한 문체적 특징에 대한 교수 학습의 필요성이 제기되었다. 이를 위해 한국어 자기소개서를 실제 사례로 제시하고 이를 활용한 쓰기 연습 활동이 필요할 것이다. 마지막 Ⅴ장에서는 본 연구를 정리하며 의의와 한계점을 밝혔다. 본 연구는 분석 자료의 수가 많지 않고 1인 연구자라는 한계를 갖는다. 그러나 기존에 주로 학문 목적 학습자나 학술적 텍스트에 국한되었던 한국어 교육 분야에서 자기소개서를 대상으로 진행된 장르 분석적 연구라는 점에서 큰 의미를 갖는다. 이를 통해 한국어 자기소개서가 지닌 장르적 특징을 고찰할 수 있었고 베트남인 고급 학습자의 구체적인 언어 사용 양상을 살펴볼 수 있었다. 이를 직업 목적 베트남인 한국어 학습자 대상의 쓰기 교육을 위한 기초 자료로 활용할 수 있을 것이다.;Genre is a communication method of a discourse community, and writing considering genre characteristics is important in the level of fluency and transmission. This is because we can communicate our stories in a fluent manner by writing according to the context of the social community. However, it is difficult for a learner, who has a socio-cultural background different from Korea, to write a text, considering the genre characteristics suitable for Korean society. In this article, I focused on the importance and difficulty of writing genre - centered writing and discussed ‘style of the writing self-introduction letter by Vietnamese Korean Learner’. Self-introduction letter is a specific form of document used in Korean society. The applicant must present his or her experience in the self-introduction letter and emphasize the competency of the applicant. Ultimately, it is necessary to convince the readers of the HR(Human resource) personnel by expressing their suitability with the company. Especially, the Korean self-introduction letter had a distinct characteristic in basic structure, content element, and linguistic expression. Until now, genre-analysis on self-introduction letter of Korean learners has not been fully performed compared to other genres. However, considering the specificity and importance of the self-introduction letter, it is necessary to do Genre-analysis the characteristics of the self-introduction letter written by Korean native speakers and characteristic of Korean learners by comparing them. In this study, we examined the genre characteristics of the self-introduction letter by Korean native speakers and compared the differences in the self-introduction letter of the Vietnamese Korean Learner. For this purpose, chapter 1 of this study presented the purpose and necessity of this study, and reviewed previous studies on genre-analysis research and self-introduction letter of Korean learners. In this way, in sufficiency of genre-analysis studies conducted on specific learner groups is founded. Thus, the need for this study is confirmed once again as the research on the specific genre is progressed. In this study, three research questions were suggested, based on the genre characteristics of self-introduction letter: the structural, content, and writing style that appear in the Vietnamese Korean Learner's self-introduction letter, and compare how they differ from the Korean native speakers. In chapter Ⅱ, we discuss the concept of genre as a theoretical background, and introduced a genre-based approach and a genre-analysis method. This study present the social features of genres and found that genre-analysis is needed to examine the patterns of language use in specific communication situations. In addition, this examined the genre characteristics of self-introduction letter and confirmed the characteristics of the 'growth process' topic of self-introduction letter. Chapter III presents a detailed study method for this study. The subjects were selected as Vietnamese Korean Learner with TOPIK level 5 or 6. In addition, we collected 20 self-introduction letters of the Korean native speakers in order to clarify the genre characteristic of the Korean self-introduction letter genre and to compare with the self-introduction letter, written by Korean learners. One self-introduction letter, written by person who is in one's twenties and most active for job hunting, is collected from one company. And we conducted essay writing-examination on 20 Vietnamese Korean learners who are in their 20s. At this time, the topic of self-introduction letter is selected as "growth process" which is the basic item of self-introduction letter in Korean, and the feature of self-introduction letter is most revealed. The data of each group were analyzed by qualitative approach which is based on the analysis framework, designed through the related previous research. Through this, we reveal the genre characteristics of the Korean self-introduction letter, and to observe the differences in the self-introduction letter of the Vietnamese Korean Learners. In chapter Ⅳ, the results of research are divided into aspect of structural, contents, and writing style, and educational application and implications are discussed. The self-introduction letter of the native speaker and the Vietnamese Korean Learner showed structural, content, and writing style-differences. First of all, in the structural aspect, all upper structure is clearly shown in the Korean native speaker's self-introduction letter, but the sub topic and theme is not clear in the Vietnamese Korean learner' s self-introduction letter. In this way, Korean native speakers construct letter in strategic way to effectively persuade their readers, while the Korean learners did not use these strategies. In addition, learners lacked awareness of functions of upper structure of self-introduction letter. In the aspect of content, it is confirmed that point of emphasis is different between the Korean native speakers and the Korean learners. In the self-introduction letter, the Korean native speakers emphasize team work and communication ability, Korean learners emphasize sense of independence. Also, there is a difference in contents to be delivered through description of home environment. Korean native speakers describe the overall mood of the family and how the person is affected from it. On the other hand, the Korean learners emphasize how the family environment was difficult, by specifying the family members and parents' occupation and birth place. It is found that the differences in sociocultural backgrounds can affect the development of the text. From a writing style-point of view, the Vietnamese Korean Learner showed difficulty in reflecting the characteristics of formal genres as writing style. This was confirmed by the use of the final endings and vocabulary usage pattern. The learner showed difficulty in using the formal final endings and the first-person subject pronouns. In addition, the Korean learner can not express his or her ability and will in a clear tone, while Korean native speakers clear express them. As a result, It is recognized that the Vietnamese Korean Learner is lack of formal genre characteristics and literary awareness of self-introduction letter. Based on the results of this study, this study suggests the following three suggestions and application for the teaching and writing of the Vietnamese Korean Learner's self-introduction letter writing lesson. First, the need for explicit teaching about the structure and form of self-introduction letter is raised for the Vietnamese Korean Learner. In order to do this, the activity of presenting the standard text of self-introduction letter as reading material, practice of writing the example text of self-introduction letter, including figuring out structure of self-introduction letter should be done in class. Secondly, guidance of the consideration on difference in social and cultural background is needed. Third, the necessity of teaching writing style, which is suitable for self-introduction letter genre, is raised. For this purpose, it is necessary to present the real sample of real Korean self-introduction letter and practice writing by using them. In the last chapter, we summarize this study and point out its significance and limitations. This study has limitation, which is conducted by one researcher and does not have a lot of analysis data. However, it has a great significance in that it is a genre-analysis study conducted in the field of Korean education, while original studies were limited mainly to Korean language learners for academic purposes and academic texts. Through this, it is possible to examine the genre characteristics of Korean self-introduction letter, and to examine the specific language use patterns of Vietnamese advanced Korean learners. This can be used as a basic resource for writing education for Vietnamese Korean Learner.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE