View : 1024 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김수정-
dc.contributor.author원정옥-
dc.creator원정옥-
dc.date.accessioned2019-02-18T16:32:30Z-
dc.date.available2019-02-18T16:32:30Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000153681-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000153681en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/249148-
dc.description.abstractThe value of publishing contents, which are creative and express freely through thoughts and emotions and convey information and knowledge in various fields, is gradually expanding beyond simple knowledge. Even within the content industry, the contents of picture books by publishers for children are special and provide a framework for children to think differently. The contents of picture books are not rigid and fixed, but they are filled with warm literary elements and artistic expressions that help children to imagine and think creatively, to experience diverse emotions, to overcome their worries and conflicts, and to find new solutions. Second-hand experience of events and lives that the child has never experienced helps foster emotions and fosters positive self-confidence and communication skills with others. Also, picture books contain stories so that literary and artistic elements can be used in a variety of ways and their value can be increased when expanded to other media. Companies can use content to make it easier for them to expand into the media, but for children, it is important to switch to an environment where five senses are stimulated, imagination is expressed differently, and their thoughts and intentions are freely expressed. As one of these environments, art galleries can be valuable and used as an extension medium for picture books as well as for cultural life with families, as well as for children to learn and communicate with each other. In this paper, we propose a brand of the children's book art museum using the contents assets of Hansol education, which is rich in picture book publishing contents, as an educational publishing company for children. Prior to the proposal, the study was conducted in the following steps: We looked at the company's concept of publishing contents and the history and business overview of Hansol education, philosophy and value, and scalability of published content, as well as existing research, literature and examples of picture books. For the purpose of branding the Children's Art Museum, the identity of the museum of children's book art, which is a corporate form and uses published contents, was investigated and analyzed in a case-by-case analysis. In addition, to find out the brand identity of Hansol education, we wanted to find out about the value of corporate brand assets after looking at the representative brand and dedicated forms, and put a positive corporate image of Hansol education in the museum of children's book art. Based on this, the museum presented a philosophy and vision for children, and based on research on brand concept, color expression, and typography, proposed a four concepts design of the museum with meaningful relationship to the visual representation method. It also proposes brand identity that can communicate with parents and children based on established initiatives, and selects five picture books of Hansol education for design strategies of flexible identity systems that incorporate brand consistency and diversity, and proposes applications for designing flexible identity systems and for communication with the public.In addition, with the proposal of the museum of children's book art, which utilizes picture books, the company's publishing contents, children should be able to understand the artistic and literary elements of the picture books by familiarizing them with cultural art in various fields through the story of the picture books, and to create their own stories and become confident and creative children. We also hope that the proposed museum of children's book art will become an educational and cultural space with the image value of the company, the value of trust, and the value of expanding the brand.;사상과 감정등을 통해 창의적이고 자유롭게 표현되며 다양한 분야의 정보와 지식을 전달해주는 출판콘텐츠의 가치는 점차 단순한 지식을 넘어 그 이상의 것으로 의미가 확장되고 있다. 특히 콘텐츠 산업내에서도 아이들을 위한 출판 기업의 그림책 콘텐츠는 그 의미가 특별하며 아이들에게 다양한 사고를 할 수 있는 기초의 틀을 마련해 주기도 한다. 아이들에게 그림책 콘텐츠는 딱딱하고 고정된 틀이 아닌 따뜻한 문학적 요소와 예술적 표현이 담겨져 다양한 상상을 하고 창의적인 사고를 할 수 있도록 도와주며 다양한 정서를 경험하게 해주고 고민과 갈등을 극복하며 새로운 해결책을 모색할 수 있도록 도와주기도 한다. 아이가 경험하지 못한 사건과 삶을 간접 경험하게 되어 정서 함양에도 도움이 되며 긍정적인 자신감과 타인에 대한 의사소통 능력을 기르게 된다. 또한 그림책은 스토리를 담고 있어 문학적 요소와 예술적 요소가 다양하게 활용되어 질 수 있고 다른 매체로 확장 되어질 때 그 가치가 높아질수 있다. 기업들은 콘텐츠를 활용하여 미디어로의 확장을 제일 용이하게 할 수 있지만 아이들에게는 미디어의 노출보다는 오감이 자극되고 상상력을 다양하게 발현하며 자신의 생각과 의도를 자유롭게 표현할 수 있는 환경의 매체로 전환되는것이 중요하다. 이러한 환경의 하나로 미술관은 가족과의 문화생활 뿐만 아니라 아이에게 다양한 자극이 되는 체험 학습 및 상호 소통을 일으키는 장소로서 가치가 있고 그림책의 확장매체로서 활용되어질 수 있다. 본 논문에서는 어린이를 위한 교육 출판 기업으로써 그림책 출판콘텐츠가 풍부한 ㈜한솔교육의 콘텐츠 자산을 활용한 어린이책미술관 브랜드를 제안하고자 한다. 제안에 앞서 다음과 같은 과정으로 연구가 진행되었다. 기업의 출판콘텐츠 개념과 ㈜한솔교육의 역사와 기업개요, 철학과 가치, 출판콘텐츠의 확장성에 대해 살펴보고, 그림책의 기존 연구와 문헌 및 사례를 살펴보았다. 어린이미술관 브랜딩을 위하여 기업의 형태이자 출판콘텐츠를 활용한 어린이미술관의 브랜드 아이덴티티를 사례 조사 분석하였다. 또한 한솔교육의 브랜드아이덴티티 현황 파악을 위해 대표 브랜드와 전용서체를 살펴본 후 기업의 브랜드 자산 가치 활용성에 대해 알아보고 한솔교육의 긍정적인 기업 이미지를 어린이책미술관에 담고자 하였다. 이를 바탕으로 아이들을 위한 미술관의 철학과 비전을 제시하고 브랜드 컨셉과 색상 표현, 서체 등의 연구를 바탕으로 시각적 표현 방법과 의미적 연관성이 담겨진 네 가지 방향의 미술관 아이덴티티 디자인 시안을 제안하였다. 또한 확정된 시안을 바탕으로 부모‧아이와 함께 소통할 수 있는 브랜드 아이덴티티를 제안하며 브랜드의 일관성과 다양성이 내재된 플렉서블 아이덴티티 시스템 디자인 전략을 위해 ㈜한솔교육의 그림책 5권을 선정하여 플렉서블 아이덴티티 시스템 디자인과 대중과의 일관된 커뮤니케이션을 위한 어플리케이션을 제안한다. 더불어 기업 출판콘텐츠 자산인 그림책을 활용한 어린이책미술관의 브랜드의 제안으로 아이들은 그림책의 스토리를 통해 다양한 분야의 문화예술을 친숙하게 접할 수 있도록 하여 그 안의 예술적 요소와 문학적 요소들을 잘 이해하길 바라며, 자신만의 스토리를 만들어 낼 수 있으며 자신감 있고 창의적인 아이가 되길 바란다. 또한 제안하게 되는 어린이책미술관이 기업의 이미지 가치, 신뢰 가치, 브랜드 확장으로서의 가치로 교육‧문화 공간이 되길 바란다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경과 목적 1 B. 연구의 방법과 범위 2 Ⅱ. 기업의 출판콘텐츠 자산과 한솔교육 4 A. 기업의 출판콘텐츠 4 1. 기업의 출판콘텐츠 개념 4 2. 기업의 출판콘텐츠 확장 5 B. 한솔교육 7 1. 한솔교육의 역사 및 기업개요 7 2. 한솔교육의 교육철학과 가치 10 3. 한솔교육의 출판콘텐츠 확장 10 Ⅲ. 어린이그림책과 어린이미술관 브랜드 아이덴티티 분석 12 A. 어린이그림책의 이해 및 가치 12 1. 어린이그림책의 이해 12 2. 어린이그림책의 교육적예술적 가치 13 B. 어린이미술관 브랜드 아이덴티티 분석 15 1. 에릭칼어린이책미술관(The Eric Carle Museum of Picture Book Art) 15 2. 현대어린이책미술관(MOCA) 18 3. THINKTHINK 어린이미술관 22 4. 사례 종합분석 24 Ⅳ. 어린이책미술관 브랜드 아이덴티티(MI) 개발 전략 27 A. 한솔교육의 브랜드 아이덴티티 현황 27 1. 한솔교육, 신기한 나라, 핀덴(FINDEN) 아이덴티티 27 2. 한솔교육 전용서체 32 3. 브랜드 아이덴티티 자산의 활용 35 B. 제안 배경 및 의도 35 C. 브랜드 아이덴티티 컨셉 방향 수립 36 1. 브랜드 네임 설정 36 2. 브랜드 비전과 핵심가치 37 3. 브랜드 표현 전략 및 컨셉 38 4. 어린이책미술관 브랜드 아이덴티티 디자인 시안 39 D. 어린이책미술관 브랜드 디자인 아이덴티티 개발 45 1. Basic System 45 2. Flexible Identity System 49 3. Aplication System 53 Ⅴ. 결론 및 제언 59 참고문헌 61 부록. 설문지 63 ABSTRACT 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6352329 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title기업의 출판콘텐츠 자산을 활용한 어린이책미술관 브랜드 아이덴티티 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle한솔교육을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Brand Identity Design for Museum of Children's Book Art Utilising Corporate Publishing Contents Property : Focused on Hansol Education-
dc.creator.othernameWon, Jeongok-
dc.format.pageviii, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 광고·브랜드디자인전공-
dc.date.awarded2019. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE