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베스트 댓글이 이용자 자기 의견표명에 미치는 영향

Title
베스트 댓글이 이용자 자기 의견표명에 미치는 영향
Other Titles
How Weibo’s Best Comment Influence Chinese Users’ Opinion Expression : on the Spiral of Silence
Authors
WANG, NING
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 커뮤니케이션·미디어학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영욱
Abstract
본 연구의 목적은 SNS 트윗 밑에 베스트 댓글이 이용자 의견 표명에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 침묵의 나선 이론을 바탕으로, 개인의 의견이 베스트 댓글과 일치성 요인, 또 이용자의 효능감 정도, 체면 중시 정도의 요인을 투입하여 베스트 댓글의 영향력을 분석한다. 실험을 통해서 본 연구를 진행하였다. 실험 참여자의 효능감 수준, 체면에 중시 수준에 따라 집단을 구분하여 똑같은 트윗을 보여주고 형성된 의견 및 의견표명 경향과 혹은 반대된 베스트 댓글을 제시하고 나서 가진 의견 및 의견표명 경향을 비교함으로써 베스트 댓글의 영향력을 분석한다. 연구한 결과, 중국 SNS 이용자의 의견 표현 행위는 성별에 영향을 받지 않으며 30대 집단이 문화 이슈에 대한 가장 많이 의견을 표현하여 학력이 높을수록 사회 및 문화 이슈에 대한 침묵을 더욱 유지할 경향이 있다. 가설의 검증 결과, 지각한 다수의견과 일치한 경우, 중국 SNS 이용자들은 침묵을 유지할 경향이 높을 것이며 오히려 불일치한 경우, 의견 표현할 경향이 높을 것이다. 또 중국 SNS 이용자들은 리트윗, 댓글 남기기, ‘좋아요’ 버튼 누르기를 할 경향이 큰 차이가 없으며 효능감 수준이 낮을수록, 체면을 중시한 수준이 낮을수록 SNS에서 침묵을 유지할 경향이 높을 것이다. 중국 SNS에서 가장 침묵한 집단은 바로 효능감이 낮으며 체면 중시 수준이 낮은 집단이다.;The purpose of the study is to find how Weibo’s best comments influence Chinese users’ online opinion expression. Influencing factors are composed of demostatistical factor (gender, age, level of education), the degree of selfefficacy and the degree of face. An experiment was conducted with the participation of 604 Chinese Weibo users. The present study conducted descriptive statistics, student’s t-test, analysis of variance, multivariate analysis using SPSS25.0. The results of this study are in the following: Firstly, the opinion expression of Chinese Weibo users are not influenced by gender. And 30s group showed the highest tendency to express their opinion about cultural issue. Also the group with higher academic level, the more tendency to keep silence about both social and culture issue. Secondly, the results of the first research hypothesis, consistency with the best comment influence the behavior of opinion expression. Differ from the hypothesis of the spiral of silence theory, Chinese Weibo users trend to express their opinion when they realize their opinion are contrary to majority opinion rather than express their opinion when they have the same opinion with majority opinion. Thirdly, the difference of retweet, write comments, and ‘give a like’ was not found. Fourthly, the degree of self-efficacy and face is factor which can influence Chinese Weibo users opinion expression. People who have higher degree of self-efficacy or face, are more likely to express their opinion. Overall, this study proved Chinses Weibo users’ characteristics of opinion expression. It helps us understand how best comment influence their behavior and how to manage chinese public opinion through best comments in Weibo.
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일반대학원 > 커뮤니케이션·미디어학과 > Theses_Master
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