View : 1191 Download: 0

자가음성 모니터링을 응용한 가창 프로그램이 인공와우이식 아동의 억양과 음고 변화에 미치는 영향

Title
자가음성 모니터링을 응용한 가창 프로그램이 인공와우이식 아동의 억양과 음고 변화에 미치는 영향
Other Titles
Effects of a Singing Program Using Self-voice Monitoring on the Intonation and Pitch Production Change for Children with Cochlear Implants
Authors
김성경
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김수지
Abstract
본 연구의 목적은 인공와우아동을 대상으로 자가음성 모니터링(self-voice monitoring)을 응용한 가창 프로그램을 시행하여 억양의 개선과 음고 산출의 변화에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 연구대상자는 모집된 19명의 아동 중 참여 기준을 충족하고 본인 및 보호자가 자발적인 참여 의사를 표현한 7명이 최종으로 선정되었다. 연구자는 실험집단과 비교하기 위하여 같은 연령의 건청 아동 6명을 모집하였다. 중재는 사전검사와 사후검사 2회기와 중재 6회기를 포함하여 총 8회기로 제공되었고, 8주 간 주 1-3회 진행되었다. 사전검사에서는 ‘생일축하’ 노래 부르기와 세 문장을 각각 의문문과 평서문으로 말하기를 녹음하였다. 자가음성 모니터링을 응용한 가창은 노래를 녹음하여 들어보고(listen), 자신의 음성의 음고 진행방향과 숨쉬기 구간 및 음질을 확인한(explore) 다음, 마지막으로 목소리를 수정하여 의도한대로 재산출하는(reproduce) 세 단계로 구성되어 있으며, 모든 노래부르기 활동에서 LER 단계를 진행한다. 중재 내용은 매 회기 소리내기, 선율윤곽 가창, 문형(의문문, 평서문)에 맞추어 가창하는 활동으로 구성되며 난이도에 따라 단계적으로 제공되었다. 사후검사는 사전검사와 같은 방법으로 데이터를 측정하였다. 결과 분석은 문장의 경우 발화시간과 억양 기울기 및 산출 음고의 주파수 변화를 측정하였다. 억양 기울기는 f0 기울기, Q-tone기울기, mA 기울기의 세 가지 척도를 활용하였다. 노래의 경우에는 노래의 프레이즈(phrase)에 따라 구간을 나누어 총 4구간의 음절 당 평균 음고의 주파수의 데이터를 수집하여 선율윤곽과 산출 주파수 범위를 측정한 후 건청집단과 비교하였다. 그 결과 문장 분석에서 인공와우 아동 집단의 사후검사 시 의문문의 문미 2음절의 억양 기울기 및 패턴이 건청 아동과 같이 상행하는 윤곽으로 변화되었으며, 평서문에서도 평행하거나 하행하는 윤곽으로 나타났다. 노래 데이터에서는 음고의 도약이 눈에 띄게 나타나고 산출 음고의 주파수 범위가 증가하였다. 이러한 결과는 자가음성 모니터링을 응용한 가창 프로그램이 문형에 따른 억양 변화에 효과적으로 적용될 수 있는 가능성을 의미하는 것이며, 음고 산출에서도 선율윤곽 정확도가 향상했다는 것을 의미한다. 즉, 인공와우 아동을 대상으로 한 자가음성 모니터링을 응용한 가창 프로그램이 억양의 개선과 음고 산출 정확도의 효과적인 중재 방안이 될 수 있으며 이를 위한 지속적인 연구가 필요하다는 것을 시사한다.;The purpose of this study is to examine how a singing program using self-voice monitoring for children with cochlear implants(CI) influences on the intonation and the accuracy of pitch production. To verify and estimate the effectiveness, a program is conducted with participants of 7 prelingual CI users, whose age ranges from 4 to 7. The program adopts three stages from the self-voice monitoring: Listen, Explore, and Reproduce (LER stage). First, participants listen to their recorded singing. Second, they explore the melody contour, breathing interval, and timbre of their voice. And, third, they reproduce the intended sound with self-correction. For every activity of singing programmes, these LER stage is conducted. The program includes 4 main activities: sound production, contour discrimination, singing-songs based on melodic contour, and translation of melodic pattern to the sentences. All participants are treated 8 singing sessions over 8 weeks including pre-test, intervention and post-test. For the pre and post-test, participants' singing of an excerpt of a song "happy birthday" and speaking of each three of assertive sentences and interrogative sentences are recorded and analyzed in terms of the intonation slopes of the end of the sentences, speaking rate and the melodic contour. From the sentence speeches, we find the intonation slopes of the interrogative sentences significantly improved that they show similar patterns with those of average normal hearing group. Also, from the singing, we observe that the melody contour is progressed, as well as the range of pitch production is extended. The positive result from the intervention indicates that the singing program is effective for children with CI to develop the intonation skill and accuracy of pitch production. Furthermore, this study will be used to illuminates the potential effectiveness of the music therapy intervention to the children with CI.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE