View : 1705 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor한종임-
dc.contributor.author민윤희-
dc.creator민윤희-
dc.date.accessioned2019-02-18T16:31:53Z-
dc.date.available2019-02-18T16:31:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000154388-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000154388en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/248940-
dc.description.abstract새로운 시대의 변화에 발맞추어, 우리 교육현장에서도 교수자 중심의 지식 전달과 암기 위주의 일방적인 강의식 수업이 창의성을 발휘하고 타인과 공감하고 협동하는 학습자 중심 수업으로 변화하고 있다(서미옥, 2015). 학습자 중심의 수업을 실현하기 위한 방안으로 협동 학습에 대한 필요성이 꾸준히 제기되고 있는데 공교육 현장에서는 다양한 수준의 학습자들이 모이고, 걱정·불안 등과 같은 정의적 요인으로 인한 참여도 문제, 소집단 구성원 간의 기여도 차이 문제, 수업 집중도 관련 문제 등 실질적인 운영 과정상의 문제점이 있다(김수정, 2017). 공교육 현장의 협동 학습에서 발생할 수 있는 문제점을 해결하기 위한 방안은 거꾸로 교실이다. 거꾸로 교실은 교사의 수업을 교실이 아닌 집이나 다른 공간에서 선행학습을 한 후에, 오프라인 수업에서는 학습한 내용을 바탕으로 과제 및 능동적인 수업을 실현하는 새로운 수업 접근법으로 최근 교육계에서 주목받고 있다(Bergman & Sams, 2012). 이러한 거꾸로 교실을 활용한 연구가 많이 시행되고 있지만 다른 분야에 비해 영어교육에 대한 거꾸로 교실 활용 연구는 적으며, 협동학습과 거꾸로 교실 모형을 함께 활용하여 초등 학습자들의 영어 읽기 및 어휘 능력의 변화에 초점을 맞춘 연구가 없다는 점에서 본 연구의 필요성이 있다. 본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 거꾸로 교실을 활용하여 협동학습을 기반으로 한 영어 수업을 실시한 후 읽기 및 어휘 능력 향상과 정의적 태도에 미치는 효과를 분석하고, 거꾸로 교실이 학생들이 협동학습에 더욱 활발하게 참여하도록 하는 디딤돌이 될 수 있을지 확인하는 데 있다. 연구를 위해 인천 부평구 소재의 초등학교 6학년 30명을 대상으로 읽기 및 어휘 능력 평가를 실시하여 동질성이 확보된 두 개의 집단을 선정하였다. 실험 집단에서는 거꾸로 학습을 통한 읽기 및 어휘 지도를 실시하고 통제 집단에서는 교사 주도의 읽기 및 어휘 지도를 실시하였다. 실험연구는 4주 동안 8차시에 걸쳐 1시간씩 실시되었다. 지도할 읽기 및 어휘 내용으로 교과서에 나와 있는 초등학생들의 실생활과 관련된 내용을 추출하였으며, 보통 한 주제 당 2차시를 배당하여 수업을 시행하였다. 실험 집단과 통제 집단의 영어수업은 모두 협동학습을 기반으로 하여 이루어졌다. 실험 후에 통제집단과 실험집단을 대상으로 사전 평가와 비슷한 유형으로 구성된 사후 읽기 및 어휘 능력 평가를 실시하였으며 그 결과를 통계적으로 분석하였다. 또한 사전·사후 정의적 영역 설문을 실시하여 그 결과를 비교 분석하였다. 이에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어 학습자의 영어 읽기 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과, 거꾸로 학습을 사용한 실험 집단이 전체적 읽기 학습과 하향식 읽기 능력에서 통제 집단보다 통계적으로 유의미한 점수 향상을 가져온 것으로 검증되었다. 이를 통해, 거꾸로 학습이 강의식 수업보다 학습자들의 전반적 읽기 능력과 그 중에서도 하향식 읽기 능력에 긍정적인 영향을 줄 수 있음을 시사한다. 둘째, 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어 학습자의 영어 어휘 학습에 미치는 영향을 살펴본 결과, 전반적 어휘 학습에서 실험 집단만이 사후 평가에서 점수의 유의미한 향상을 보였고, 어휘 습득을 수용적 지식과 생산적 지식으로 나누어 보았을 때도, 실험 집단만이 수용적 지식 영역에서 점수의 유의미한 향상을 보였다. 이를 통해, 거꾸로 학습이 강의식 수업보다 학습자들의 전반적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 줄 수 있고, 그 중에서도 수용적 지식 습득에 있어서 효과적임을 알 수 있다. 셋째, 거꾸로 학습 및 강의식 수업이 초등 영어 학습자의 영어 학습 태도에 미치는 정의적 태도를 살펴보기 위하여 실험 이후의 영향을 보는 사전·사후 설문지와 실험 과정 중의 변화를 보는 자기 성찰일지를 분석하였다. 먼저, 사전·사후 설문지의 거꾸로 학습을 통한 영어 읽기 학습, 영어 어휘 학습, 전반적 수업태도로 구성된 ‘학습 태도’의 변화를 비교한 결과, 거꾸로 학습을 사용한 실험 집단이 영어 어휘 학습과 전반적인 수업 태도 영역에서 통제 집단보다 유의미한 향상을 보였다. 이는 위의 어휘 영역 평가 분석에서 실험 집단 학습자들이 어휘 영역 습득에서 긍정적인 성취도를 보인 것과 연관된다고 볼 수 있다. 다음으로 웹 기반 영어 학습에 대한 태도를 묻는 ‘학습 도구’의 변화를 비교한 결과, 두 집단 모두 사전 설문과 사후 설문 간의 평균 차이가 통계적으로 유의미하지 않았다. 이는 초등 학습자들이 거꾸로 학습의 시행 여부에 관계없이 웹 기반 영어 학습에 대해 긍정적인 태도를 가지고 있음을 나타낸다. 협동 학습, 자기주도 학습, 거꾸로 교실의 효과와 인식에 대하여 묻는 ‘수업 방식 영역’의 변화를 비교한 결과, 실험 집단 학생들이 협동 학습과 자기주도 학습 영역에서 통제 집단 학생들보다 유의미한 향상을 보였다. 이는 거꾸로 학습이 협동 학습과 자기주도 학습을 하는 데 긍정적인 영향을 주고 있음을 시사한다. 실험 처치 후 ‘수업 모형에 따른 학습효과’의 변화를 비교한 결과, 두 집단 간 평균 차이가 있는 항목은 어휘 학습과 협동 학습이었으며, 실험 집단의 평균이 유의미하게 높았다. 이를 통하여, 거꾸로 학습으로 인해 학습자들이 어휘 학습에 긍정적인 영향을 받고, 협동학습에 좀 더 적극적으로 참여하였음이 나타났다. 영어 읽기 및 어휘 학습에 대한 사후 개방형 설문 결과를 분석한 결과는 다음과 같다. 우선, 통제 집단의 학생들은 교사의 자세한 설명으로 수업 이해가 수월하였으며 교수·학습 시 다양한 영상자료를 제시하여 흥미로웠다는 의견을 보였다. 하지만 교사가 설명할 때 집중하지 않는 아이들이 있고, 읽기 및 어휘 활동에 선행하는 지식의 설명으로 인해 학습 활동에 참여할 시간이 충분하지 않았다는 단점이 제시되었다. 실험 집단의 경우, 학생들은 자기 수준에 맞추어 학습량과 속도가 조절 가능하고, 자기 주도 학습 능력이 증가한다는 점을 장점으로 들었으며 사전 학습으로 인하여 수업 이해가 수월하다는 의견을 제시하였다. 반면, 수업시간에 배우지 않고 스스로 학습해 오는 것이 부담스럽고, 모르거나 자세히 배우고 싶은 사항을 교사에게 바로 질문하지 못하여 불편함을 느낀다는 응답도 있었으며, 학습 절차가 복잡하여 불편하다는 단점이 제시되었다. 위의 개방형 설문 결과의 응답에 의하면 실험 집단 학생들은 영어 읽기 및 어휘 학습 모두에서 거꾸로 학습에 대한 효과는 인지하고 있지만, 미리 학습해야 한다는 부담감과 학습 과정의 복잡함, 교사에게 바로 질문 할 수 없는 점 등을 단점으로 언급하였다. 웹에 접속하여 학습하여야 하는 과정의 복잡함은 박태정과 차현진(2015)의 연구와 이주은(2018)의 연구와 일치한다. 이를 해결하기 위해서는 학습자들이 미리 학습하는 것에 대하여 부담을 느끼지 않을 만큼 쉬운 학습 플랫폼을 개발하고 그 안에서 교사와의 상호작용도 원활하게 이루어 질 수 있는 물리적 환경 구축의 노력이 필요할 것으로 보인다. 이상의 연구 결과를 토대로 도출 할 수 있는 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 거꾸로 교실을 통해 협동 학습에 자신감 있게 참여하거나, 더 효율적으로 학습 활동에 참여할 수 있었다는 학생들의 의견들이 많았다. 따라서 거꾸로 교실을 활용한 협동 학습의 진행은 학교 현장의 학습자 중심 분위기 형성에 직접적인 도움이 될 것으로 보인다. 둘째, 선행 연구에서는 거꾸로 교실에 기반을 둔 어휘 학습의 효과를 많이 다루었는데, 본 연구에서는 실험 집단의 학습자들이 어휘 학습뿐만 아니라 읽기 학습에서도 거꾸로 교실의 긍정적 효과를 보여주었다. 이를 통하여 거꾸로 교실 모형은 어휘 학습의 차원을 넘어 읽기 학습에서도 확대 적용할 수 있을 것으로 보인다. 셋째, 본 연구에서는 4주간 6차시의 실험 기간 동안 거꾸로 교실을 활용한 영어 학습의 읽기와 어휘 영역에서의 유의미한 향상이 나타났지만, 학습 성취도의 지속성은 짧은 실험 기간으로 인하여 검증하기 어려웠다. 본 연구에서 학습자들이 웹 기반 영어 학습과 거꾸로 학습에 대하여 긍정적인 인식을 하고 있다는 결과를 참고하였을 때, 거꾸로 학습이 지속적이고 장기적으로 이루어진다면 읽기와 어휘의 학습 성취 향상의 지속성을 볼 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구의 결과를 통하여 거꾸로 교실이 학생들의 읽기 및 어휘 능력과 영어 학습에의 정의적 태도에 긍정적인 영향을 주었음이 입증되었다. 따라서 거꾸로 교실을 향후 영어 교과뿐만 아니라 다른 교과의 다양한 영역에서 폭넓게 적용하여 학습자 중심의 교육 분위기 형성에 기여 하도록 함이 바람직 할 것으로 생각된다.;The purpose of this study is to investigate the effects of cooperative flipped learning on reading and vocabulary acquisition and attitudes of Korean primary school students. To perform this purpose, 30 elementary school students in Incheon, Korea were divided into an experimental group, which used flipped classroom model, and a control group, which used the traditional classroom model. Both pre- and post- reading and vocabulary tests and questionnaires were conducted. They were examined for 4 weeks from the first week to fourth week of August, 2018. In the experimental group, reading and vocabulary instruction were conducted through flipped learning. In the control group, teacher-centered reading and vocabulary instruction were conducted. In order to select the reading and vocabulary contents to be taught, the contents related to the real life of the elementary school students in the textbooks were selected. The experimental group and the control group were all based on cooperative learning. Before and after the experiment, pre - and post English reading and vocabulary proficiency test were conducted in both groups. The results were analyzed statistically. In addition, pre - and post affective domain questionnaires were conducted and the results were compared and analyzed. The results of this study are as follows. First, significant differences were found between the two groups in overall and top-down reading ability. Statistical analysis showed that there was significant improvement in overall and top-down reading ability in the experimental group. This suggests that flipped learning can have a positive impact on student’s overall and top-down reading ability, compared to traditional instruction. Second, the students of flipped classroom showed a significant improvement in the post test scores in overall vocabulary learning and receptive knowledge. It was examined that flipped learning can have a positive effect on the student’s vocabulary learning and acquisition of receptive knowledge, compared to traditional instruction. Third, in order to examine the affective domain toward the English learning attitude of the elementary school English students, pre- and post questionnaires were analyzed. The results of this analysis were as follows: First, according to the comparison between pre and post questionnaires, the two groups showed increase in learning attitude composed of reading and vocabulary learning, and overall learning attitude for class. Especially, in the vocabulary area, there was a significant improvement in the average score of the experimental group. Based on the vocabulary learning analysis above, it can be seen that experimental group learners’s positive affective attitude to the vocabulary learning are associated with positive achievement in vocabulary acquisition. Next, as a result of comparing the awareness in 'learning instrument' that ask about attitudes toward web-based English learning, the average difference between pre- and post-questionnaires in both groups was not statistically significant. This indicates that elementary learners have a positive attitude toward Web-based English learning, regardless of whether they are students of a flipped classroom. On the other hand, as a result of comparing the changes of 'teaching method area' about cooperative learning and self-directed learning, experimental group students showed significant improvement in cooperative learning and self-directed learning areas. This implies that flipped learning has a positive effect on cooperative learning and self-directed learning. As a result of comparing the changes of learning effect according to the teaching model after the experimental treatment, significant differences were found between the two groups in overall vocabulary learning and collaborative learning with the experimental group having a higher average. Through this study, it was confirmed that flipped learning has a positive effect on vocabulary learning and active participation in cooperative learning. The results of the post-open questionnaire survey on English reading and vocabulary learning were as follows. First, according to the post-open questionnaire response to the reading lesson, the control group reported that it was helpful for the students to understand the lesson because the teacher explained the reading materials line by line and taught the difficult words and sentence structure which they did not know. Also, there were some opinions that it was interesting by presenting various images related to the lesson topic. However, there were students who did not concentrate when the teacher explained, and they stated that there was insufficient time to think about the reading activity because of the grammar or sentence structure lesson that preceded the reading activity. On the other hand, the students in the experimental group reported that they were able to adjust the amount and speed of learning according to their level, and that increased their self-directed learning ability. There were also many opinions that it was easier to understand the lesson through flipped learning. On the contrary, there was a response that they felt uncomfortable because they were not able to directly ask about the things they did not know or wanted to learn in detail during flipped learning. In addition, there was a disadvantage that the flipped learning procedure was complicated and inconvenient. According to the post-open questionnaire response to vocabulary learning, the students in the control group reported advantages as follows. Through instruction, English reading learning became easier through the learning meaning and form of new words, and interest in learning was improved because of cooperative learning. On the other hand, some learners had difficulty in learning words because of the teacher who did not explain all of the words concretely and this resulted in difficulty of retaining vocabulary. Also, some learners reported that cooperative learning was troublesome. In contrast, the students in the experimental group mentioned the advantage that they could adjust the amount of learning according to their level to increase their self-directed learning ability. In addition, they mentioned that it was possible to learn correct form, definition and pronunciation by learning vocabulary through flipped learning materials at home. On the other hand, disadvantages are similar to reading procedure. The students stated that the fact that they had to study and do self-reflective journals and quizzes in advance was burdensome and they were uncomfortable because they could not immediately ask the teacher what they wanted to know or learn more. According to the results of the open questionnaire survey, the students in the experimental group perceived the effect of flipped learning in both English reading and vocabulary learning and they also recognized the drawback in the burden of learning in advance and complexity of the learning process. The complexity of the process of web-based learning corresponds to the research of Park and Cha(2015) and Lee(2018). In order to solve this problem, it is necessary to develop a learning platform that is accessible enough for the learners to feel comfortable with learning in advance, and to build an learning environment in which the interaction with the teacher can be smoothly performed. The followings are the educational implications that can be derived from the above results. First, there were many opinions of students who were able to participate in cooperative learning more confidently and efficiently through the flipped learning. Therefore, flipped classroom model would be appropriate as a way to more effectively create a learner-centered atmosphere in many schools that currently run cooperative learning. Second, during the short experimental period of 4 weeks, the learners of the experimental group showed a positive change in the vocabulary learning compared with the reading learning through the flipped learning. Based on the positive result of the students, it would lead to sufficiently tangible results in reading area through flipped learning through longer periods. Therefore, it is necessary to actively analyze various variables of flipped classroom model and develop it as an effective education model for reading learning. Third, it can be recommended that flipped learning should be continuous and long-term. In this study, it was difficult to observe the tangible results in the improvement of reading and vocabulary abilities because the experiment was conducted for 4 weeks. However, in this study, through positive response about web-based English learning and flipped learning, if the learning were continuous and long-term, meaningful improvement would be achieved not only in reading and vocabulary areas but also in other areas. Given the positive results of this study, there is an essential need for further research on flipped classroom in order to form a learner-centered educational environment, which is widely applied not only in English but also in various fields of other subjects.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 영어 읽기 교수 및 학습 4 1. 영어 읽기 교수 학습 접근법 4 2. 영어 읽기 학습의 중요성 8 B. 영어 어휘 교수 및 학습 9 1. 영어 어휘 지식 9 2. 영어 어휘 학습의 중요성 12 C. 협동학습 13 1. 협동학습의 개념 및 특징 14 2. 협동학습의 유형과 교사의 역할 15 D. 블렌디드 러닝과 거꾸로 교실 16 1. 블렌디드 러닝 16 2. 거꾸로 교실 18 E. 선행연구 22 1. 영어 읽기 및 어휘 학습에서의 협동학습에 관한 연구 22 2. 영어 읽기 및 어휘 학습에서의 거꾸로 교실에 관한 연구 26 Ⅲ. 연구방법 30 A. 연구 질문 30 B. 연구 대상 31 C. 연구 자료 33 1. 실험 읽기 자료 33 2. 실험 어휘 목록 34 3. 사전·사후 읽기 및 어휘 평가지 34 4. 읽기 및 어휘 학습 자료 37 5. 자기 성찰일지 41 6. 읽기 및 어휘 활동자료 43 7. 사전·사후 읽기 및 어휘학습 태도 설문지 44 D. 연구 절차 및 자료 분석 46 1. 실험 이전 절차 47 2. 실험 주요 활동 48 3. 실험 이후 절차 50 4. 자료 분석 50 E. 연구의 제한점 51 Ⅳ. 연구결과 및 논의 52 A. 거꾸로 학습이 읽기 학습에 미치는 영향 52 1. 전반적 읽기 학습에 미치는 영향 52 2. 상향식·하향식 읽기 능력에 미치는 영향 53 B. 거꾸로 학습이 어휘 학습에 미치는 영향 55 1. 전반적 어휘 학습에 미치는 영향 55 2. 수용적·생산적 어휘 학습에 미치는 영향 56 C. 거꾸로 학습이 영어 학습에 대한 정의적 태도에 미치는 영향 58 1. 학습 태도 영역 58 2. 학습 도구 영역 60 3. 수업 방식 영역 60 4. 학습 효과 영역 63 5. 읽기 및 어휘 학습에 대한 사후 개방형 설문 결과 66 6. 거꾸로 학습에 대한 태도 변화 69 Ⅴ. 결론 및 제언 74 참고문헌 78 부록 86 ABSTRACT 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1647137 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title거꾸로 교실을 활용한 협동학습 기반 영어수업이 초등학교 학습자의 영어 읽기 및 어휘 능력과 정의적 태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of Cooperative Flipped Learning on Korean Primary School Students’ English Reading, Vocabulary Acquisition and Affective Aspects-
dc.creator.othernameMin, Youn Hee-
dc.format.pagexi, 108 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2019. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE