View : 1970 Download: 0

백워드 설계모형에 기반한 2015 개정 가정과 교육과정 교수·학습 과정안 개발

Title
백워드 설계모형에 기반한 2015 개정 가정과 교육과정 교수·학습 과정안 개발
Other Titles
Development of The revised 2015 Curriculum Teaching·Learning Plan based on the Backward Design Model : Focused on core concept 'Relationship'
Authors
박지현
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 가정과교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주수언
Abstract
본 연구는 이와 같은 연구결과들을 통하여 백워드 설계 모형이 목표 성취를 위해 평가를 강조하고, 전이 가능성이 높은 주요 아이디어에 초점을 두며, 학습자의 진정한 이해를 강조한 모형이라는 점에서 2015 개정 교육과정의 개정 의의를 살려 교육 현장에 접목시키는데 반드시 고려해야 한다는 결론에 도달하였다. 본 연구는 백워드 설계 모형을 적용한 핵심개념 ‘관계’에 대한 후속 연구자들에게 2015 개정 교육과정이 지향하는 교수·학습 과정안의 개발 방향을 제시하는 역할을 수행할 수 있다. 아울러 현장 교사들은 수업 자료를 제작하는데 도움이 될 수 있고, 현장에서 수업을 진행할 때 교육과정-수업-평가-기록의 일체화를 구현할 수 있게 될 것이라 기대한다. 본 연구가 학생들이 ‘관계’에 대한 영속적 이해를 획득 할 수 있는 자료로 활용될 수 있기를 기대하며 이에 나아가 앞으로 가정교과의 교육 현장에서 백워드 설게 모형을 적용한 단원 설계가 확대되기를 기대하는 바이다. 본 연구는 Wiggins와 McTighe의 백워드 설계 모형과2015 개정 교육과정의 핵심개념 ‘관계’에 대한 분석을 기반으로 교수·학습 과정안의 개발을 목적으로 한다. 기존 Tyler의 교육과정 개발 접근법은 목표 → 내용 → 평가의 일련의 포워드적 접근을 취하고 있다. 포워드적 접근으로는 교육과정의 전체적인 목표에 효율적으로 도달하기 어려운 문제점이 발생한다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 백워드적 접근이 제안되었다. 백워드 설계 모형은 평가를 먼저 제시한 후 학습 경험을 구성하게 되어 목표, 평가, 내용의 일관성 있는 수업의 계획이 가능해지고, 이를 통해 학습의 질을 높일 수 있게 된다. 구체적으로는 평가를 수업설계의 첫 단계로 강조하는 일은 학생 자신이 무엇을 알고, 무엇을 할 수 있어야 하는지 명확하게 인식하도록 돕기 때문에 교육목적을 달성하는데 효과적인 방법이 될 수 있다. 이러한 백워드 설계 모형은 목표 성취를 위해 평가를 강조하고, 전이가능성이 높은 주요아이디어에 초점을 두며, 학습자의 진정한 이해를 강조한 모형이라는 점에서2015 개정 교육과정을 이해하는데 있어 매우 중요한 시사점을 준다. 더불어 최근 사회에서 발생되는 많은 문제들이 왜곡된 ‘관계’에서 비롯된 경우가 다수 발생하고 있기 때문에 해당 교육의 강화 필요성을 인식하여 2015 개정 교육과정의 6가지 핵심개념 중 ‘관계’를 선정하여 교수·학습 과정안을 개발하였다. 성인이 되기 전에 가정과 수업을 통하여 ‘관계’에 대한 긍정적 신념을 갖고, 수업을 통해 다양한 경험을 한다면 성숙한 의식을 가진 사회인으로 성장할 수 있으리란 기대에서 연구를 진행하였다. 연구는 목적을 이루기 위해 분석, 설계 및 개발, 평가의 단계로 수행하였다. 먼저, 분석 단계에서는 연구 목적의 달성을 위해 백워드 설계 모형과 핵심개념 ‘관계’에 대한 분석을 하였다. 또한2015 개정 교육과정의 강조점인 평가와 핵심개념을 수업에서 구현하기 적합한 Wiggins와 McTighe의 백워드 설계 모형을 분석하였다. 이어서 가정과 교육과정에서 다루고 있는 핵심개념 ‘관계’의 변천에 대해 분석하여 가정과 교육에서 ‘관계’의 중요성에 대해 밝혔다,2015 개정 교육과정에 대해 분석하여 수업 목적을 밝히고, 대단원과 중단원, 소단원의 학습목표를 연계하여 각 단원의 학습주제에 따른 목표를 설정하기 위하여 12종의 가정교과서의 내용을 분석하였다. 둘째, 설계 및 개발 단계에서는 핵심개념 ‘관계’의 단원의 평가 계획을 중점으로 하여 학습의 감량화가 이루어 질 수 있도록 백워드 설계 모형을 사용하였다. 뱅글북 만들기, 짝토론, 비주얼 씽킹, 피라미드 토론과 같이 다양한 학습 활동을 선택하여 학생들의 학습 흥미도를 높여 영속적 이해에 도달할 수 있도록 교수·학습 과정안의 목표와 내용 구성, 차시별 활동내용, 학생평가자료, 학생용 활동자료 및 교사용 자료를 설계하였다. 설계한 내용을 바탕으로 ‘가족 문화와 세대 간 관계 단원의 핵심개념 ‘관계’에 대해 학습하기 위하여 백워드 설계 모형의 각 단계와 이를 적용한 7차시의 교수·학습 과정안을 개발하였으며, 수행과제, 서술식 평가 척도, 학습경험과 교수·학습 자료, 모둠활동지, 개인 활동지 등을 개발하였다. 넷째, 평가 단계에서 평가항목은 교수·학습 과정안의 학습목표 진술, 학습내용의 선정, 학습내용의 조직, 관련지식 통합의 적절성, 학습자 수준, 시간구성에 대한 타당성과 기타 교수·학습 과정안에 대한 전문가 의견으로 구성하였다. 설정한 평가항목을 활용하여 타당도 평가를 위해 가정교육학 교수 1인과 박사학위를 소지한 현장교사 3인에게 평가를 수행하여 수정 및 보완 하여 최종 완성하였다. 전문가 의견을 종합하여 백워드 설계 모형의 각 단계와 교수·학습 과정안을 수정하였으며 그에 맞게 학습 활동지를 다시 개발하였고, 학생활동중심으로 조직화되도록 하였다. 본 연구는 이와 같은 연구결과들을 통하여 백워드 설계 모형이 목표 성취를 위해 평가를 강조하고, 전이 가능성이 높은 주요 아이디어에 초점을 두며, 학습자의 진정한 이해를 강조한 모형이라는 점에서2015 개정 교육과정의 개정 의의를 살려 교육 현장에 접목시키는데 반드시 고려해야 한다는 결론에 도달하였다. 본 연구는 백워드 설계 모형을 적용한 핵심개념 ‘관계’에 대한 후속 연구자들에게2015 개정 교육과정이 지향하는 교수·학습 과정안의 개발 방향을 제시하는 역할을 수행할 수 있다. 아울러 현장 교사들은 수업 자료를 제작하는데 도움이 될 수 있고, 현장에서 수업을 진행할 때 교육과정-수업-평가-기록의 일체화를 구현할 수 있게 될 것이라 기대한다. 본 연구가 학생들이 ‘관계’에 대한 영속적 이해를 획득 할 수 있는 자료로 활용될 수 있기를 기대하며 이에 나아가 앞으로 가정교과의 교육 현장에서 백워드 설계 모형을 적용한 단원 설계가 확대되기를 기대하는 바이다. ;This study aims to develop Teaching·Learning Plan based on analysis of the backward design model of Wiggins and McTighe and the core concept 'Relationship' of The revised 2015 Curriculum. The existing Tyler approach to curriculum development takes a series of forward approaches to goal → content → evaluation. Forward approaches pose a challenge that is difficult to effectively reach the overall goals of the curriculum. A backward approach has been proposed to address these issues. The Backward Design Model presents the assessment first and then organizes the learning experience. This will enable the planning of consistent classes of goals, evaluations and content, and improve the quality of learning. Emphasizing evaluations as the first step in class design can be an effective way to achieve educational goals because it helps students clearly recognize what they know and what they can do. These Backward Design Models give a very important insight into The revised 2015 Curriculum in that they highlight assessments to achieve goals, focus on key high-transferability concepts, and emphasize learners' true understanding. In addition, as many of the problems that arise in society recently are caused by distorted 'Relationship', we selected 'Relationship' among the six core concepts of The revised 2015 Curriculum to develop Teaching·Learning Plan. Prior to becoming an adult, we conducted the research with a positive belief in 'relationship' through home engineering education classes, hoping that if we had diverse experiences through classes, we could grow up to be a mature socialist. The study was conducted at the stage of analysis, design, development, and evaluation. First, the analysis phase analyzed the backward design model and core concept 'Relationship' to achieve the purpose of the study. We also analyzed Wiggins and McTighe's Backward Design Model, which are the highlights of The revised 2015 Curriculum, and suitable for implementing core concepts in the class. The change of core concept 'Relationship' covered by Home Economics Education Curriculum was analyzed to explain the importance of 'Relationship' in Home Economics Education. The contents of 12 different textbooks were analyzed to set goals according to the study topics of each unit. Second, in the design and development phases backward design models were used to help reduce learning by focusing on the assessment plans of the members of the core concept 'Relationship'. The objectives and content of the Teaching·Learning Plan, its contents, student evaluation data, student activity data, and teaching materials were designed to enhance students' learning interest by selecting diverse learning activities. Based on the design, to learn about the core concept 'Relationship' of the Relationship between Family Culture and Generation, we developed a 7 session template Teaching·Learning Plan that applies to each stage of the Backward Design Model. Fourth, the assessment items at the assessment stage were composed of expert opinions on Teaching·Learning Plan statements, selection of learning contents, organization of learning contents, relevance of knowledge integration, relevance of learners level, time composition, and other Teaching·Learning Plan. Using the assessment items set up, the assessment was performed on one professor of Home Economics Education and three field teachers with doctor's degree to complete the assessment. We revised the steps of the Backward Design Model and the Teaching·Learning Plan by compiling expert opinions, developed learning sites accordingly, and organized them into student activities. The findings have led to the conclusion that backward design models must be considered in incorporating the revised meaning of The revised 2015 Curriculum into the training site, given that they are models that highlight assessments to achieve goals, focus on key ideas that are likely to be transferred, and emphasize learners' true understanding. This study may serve to present to subsequent researchers in the core concept 'Relationship' the direction for the development of the Teaching·Learning Plan that The revised 2015 Curriculum. In addition, teachers on-site expect to be able to help produce lesson materials, and to implement integration of curriculum, class, assessment and records when conducting classes on-site. This study to be used as a data that will give students a permanent understanding of 'Relationship' and further expand the unit design applying the backward design model at the educational site of the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE