View : 548 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원형중-
dc.contributor.author장연주-
dc.creator장연주-
dc.date.accessioned2019-02-18T16:31:49Z-
dc.date.available2019-02-18T16:31:49Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.otherOAK-000000154258-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000154258en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/248924-
dc.description.abstract본 연구는 중학생의 자유학기제 만족이 여가활동만족도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위한 목적으로 서울지역 14~16세 중학생들을 대상으로 설문지를 배포하여 최종 284부의 설문지를 분석대상으로 하였다. 자료의 통계처리는 SPSS for Windows 22.0 version 프로그램을 이용하여 최종적으로 분석하였다. 연구대상의 일반적 특성은 빈도분석(Frequency analysis)을 이용하였다. 구성개념의 신뢰성과 타당성 분석을 위해 Cronbach's α 계수를 이용하여 신뢰도 분석(reliability analysis)과 탐색적 요인분석(factor analysis)을 실시하였다. 여가활동 특성에 따른 여가활동만족도 차이분석을 위하여 일원분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 자유학기제 만족도와 여가활동만족도의 영향관계 분석을 위하여 회귀분석(regression analysis)을 실시하였다. 이 때, 통계적 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 중학생의 자유학기제 만족이 여가활동만족도에 미치는 영향의 연구결과를 종합해보면 다음과 같다. 첫째, 여가활동 참여 횟수에 따른 여가활동만족도의 5개 하위 요인 중 사회적 만족과 사교적 만족만 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 여가활동 참여시간에 따른 여가활동만족도는 5개 하위 요인 중 사회적 만족과 사교적 만족만 유의한 차이를 나타냈다. 셋째, 여가활동 참여 이유에 따른 여가활동만족도의 5개 하위 요인 중 사회적 만족과 휴식적 만족만 유의한 차이를 나타냈다. 넷째, 여가활동을 함께 하는 사람에 따른 여가활동만족도의 차이는 여가활동만족도의 5개 하위 요인 중 사회적 만족과 사교적 만족만 유의한 차이를 나타냈다. 다섯째, 자유학기제에 대한 만족이 여가활동만족도(사회적 만족)에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 자유학기제에 대한 만족이 여가활동만족도(신체적 만족)에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 자유학기제에 대한 만족이 여가활동만족도(시설적 만족)에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 자유학기제에 대한 만족이 여가활동만족도(사교적 만족)에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 자유학기제에 대한 만족이 여가활동만족도(휴식적 만족)에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결론을 종합하면, 여가활동 특성에 따른 여가활동만족도에 유의한 차이가 있으며, 자유학기제에 대한 만족이 여가활동만족도에 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있다.;The purpose of this study was to analyze the effect of the free school system satisfaction on leisure activities satisfaction of middle school students. This study was conducted for middle school students in Seoul. The questionnaire regarding the youth was conducted under the guidance of the homeroom teachers. A total of 298 questionnaires were distributed and 284 final questionnaires were used for the survey analysis, except for the unsuitable questionnaires. Statistical processing of data was finally analyzed by using SPSS for Windows 22.0 version program. The general characteristics of the subjects were frequency analysis. In order to analyze the reliability and validity of constructs, Cronbach's alpha coefficients were used to perform reliability analysis and one-way ANOVA were used to analyze the difference in leisure activities with and without free term experience. Regression analysis was used to analyze the relationship between free term and middle school students, and the relationship between leisure activity and satisfaction through free school system. The statistical significance level was set at p<.05. The results of the study on the effect of the liberal school system on the satisfaction of leisure activities of junior high school students were summarized as follows. First, among the five sub factors of leisure activity satisfaction according to the number of leisure activity participation, only social satisfaction and social satisfaction showed significant difference. Second, satisfaction of leisure activities according to leisure participation time showed significant difference only in social satisfaction and social satisfaction and social satisfaction among five sub-factors. Third, among the five sub-factors of leisure activity participation, only social satisfaction and resting satisfaction showed significant differences. Fourth, the difference of satisfaction of leisure activities according to the person who participated in leisure activity showed significant difference only in social satisfaction and social satisfaction among five sub-factors of leisure activity satisfaction. Fifth, Satisfaction with leisure activity satisfaction (social satisfaction) was found to have a significant effect on satisfaction with free semester system. Sixth, Satisfaction with leisure activity satisfaction (physical satisfaction) was found to have significant effect on satisfaction with free school term. Seventh, Satisfaction with leisure activity satisfaction (facility satisfaction) was found to have a significant effect on satisfaction with free term. Eighth, Satisfaction with leisure activity satisfaction (social satisfaction) was found to have a significant effect on satisfaction with free semester system. Ninth, Satisfaction with leisure effect on leisure satisfaction (leisure satisfaction). The results of this study suggest that there is a significant difference in satisfaction with leisure activity according to leisure activity characteristics and that satisfaction with free time system affects leisure activity satisfaction.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 4 C. 연구가설 5 D. 연구제한점 6 E. 용어정의 7 Ⅱ. 이론적 배경 8 A. 자유학기제의 개념 및 특성 8 B. 여가의 개념 및 특성 16 C. 선행연구 고찰 22 Ⅲ. 연구방법 25 A. 연구대상 및 자료수집 25 B. 조사도구 25 C. 측정도구 27 Ⅳ. 연구결과 33 A. 연구대상자의 일반적 특성 33 B. 여가활동특성에 따른 여가활동만족도의 차이 37 C. 자유학기제 만족이 여가활동만족도에 미치는 영향 45 Ⅴ. 논의 50 A. 여가활동특성에 따른 여가활동만족도의 차이 50 B. 자유학기제 만족이 여가활동만족도에 미치는 영향 54 Ⅵ. 결론 및 제언 55 A. 결론 55 B. 제언 56 참고문헌 57 부록1. 설문지 61 ABSTRACT 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent597739 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title중학생의 자유학기제 만족이 여가활동만족도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effect of the Free Semester System Satisfaction on Middle School Students' Leisure Activities Satisfaction-
dc.creator.othernameJang, Yeonjoo-
dc.format.pagev, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2019. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE