View : 421 Download: 0

다중지능 발달을 위한 프로젝트 스펙트럼 적용 유아 통합 무용프로그램 개발 연구

Title
다중지능 발달을 위한 프로젝트 스펙트럼 적용 유아 통합 무용프로그램 개발 연구
Other Titles
Project Spectrum applied to the integrated dance program for developing children's multiple Intelligence A study on understanding about fictiveness of modem novel and reconstruction of time in modern novel
Authors
홍서연
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구의 목적은 다중지능이론(Multiple Intelligence)에 기초한 유아의 교육과정이자 평가 방법인 프로젝트 스펙트럼(Project spectrum)의 형식을 유아 무용 수업과 적용하여 유아의 신체·운동적 지능을 강화하고, 다른 영역의 학습에 연계시켜 다중지능을 증진할 수 있는 통합 무용 프로그램을 개발하는 것이다. 프로그램의 개발을 위해 문헌연구와 선행연구 조사를 실시하였고, 이를 분석하여 프로그램을 개발하였으며 전문가 6인의 내용 타당도 검토를 통해 수정·보완하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘프로젝트 스펙트럼’의 ‘동작영역’에 무용 요소를 추가하여, 동작영역 활동이 유아의 강점 또는 선호하는 영역이 될 수 있도록 수정·개발하였다. 둘째, 동작영역을‘프로젝트 스펙트럼’속 다른 영역(과학, 수학, 언어, 음악, 시각예술, 사회적)의 활동들과 연계하여 통합적으로 학습할 수 있는 교육내용을 개발하였다. 셋째, 교육내용은 ‘1단계: 동작영역 강화하기’, ‘2단계: 동작영역 연계하기’를 기준으로 2단계로 나뉘며 ‘1단계: 동작영역 강화하기’는 9가지 영역/ 33개 하위 영역/ 총 56개의 활동, ‘2단계: 동작영역 연계하기’는 6가지영역/ 18가지 하위 영역/ 총 93개 활동으로 총 149개 활동 개발이 이루어졌다. 넷째, 교수·학습 방법은 ‘1단계: 동작영역 강화하기’는 ‘소개하기-탐구하기-강화하기-경험하기-감상 및 평가하기’의 5단계, ‘2단계: 동작영역 연계하기’는 ‘연계하기-탐구하기-강화하기-통합하기-감상 및 평가하기’의 5단계로 구성되었다. 다섯째, 평가는 매 시간 활동에 대한 서술 및 체크리스트를 통해 이루어지며 단계별 활동이 끝난 후에는 평가 내용을 종합하여 유아의 포트폴리오와 지능 프로파일을 완성하는 방식으로 구성되었다. 마지막으로 본 연구는 통합 무용 프로그램의 교육과정을 개발하는데 주력하였으며 실험은 이루어지지 않았다. 이상의 연구 결과를 종합하면 본 연구 프로그램은 프로젝트 스펙트럼의 형식에 무용을 적용하여 유아의 신체·운동적 지능을 강화하고 강화한 신체·운동지능을 통해 다른 영역의 학습을 연계하여 통합적인 학습이 이루어질 수 있도록 교육내용이 구성되어 있음을 알 수 있다. 또한 활동과 동시에 이루어지는 평가를 통해 유아의 강점을 확인하고, 계발할 수 있음을 알 수 있다. 본 연구 프로그램은 유아의 흥미와 발달 특성, 신체·운동적 지능의 강화, 이를 통한 강점 연계, 다중지능 발달을 모두 고려하여 개발한 프로그램으로써 유아의 운동능력 및 창의력의 발달, 학습이해력 향상과 자아존중감, 다중지능의 발달에 효과가 있을 것임을 예상할 수 있다. 따라서 후속 연구로써 본 연구를 다양한 교육현장에 활용해보는 것을 제안하며 본 연구 프로그램이 지금까지 이뤄지지 않았던 유아 무용 수업에 프로젝트 스펙트럼을 적용함으로써 후속 연구의 방향설정에 긍정적인 영향을 미칠 수 있기를 기대한다. ;The purpose of this study is to apply Project Spectrum, a curriculum and assessment method for young children based on the theory of multiple intelligences, to young children’s dance class. By doing so, it seeks to reinforce their bodily-knesthetic intelligence, and develop an integrated program that combines dance with the learning of other modalities to enhance multiple intelligences. To develop the program, the author examined previous studies by conducting a literature review. By analyzing them, a program was developed; it was revised and updated after a content validity review by six experts. The following are this study’s main results. First, this study added dance elements to the “kinesthetic modality” in Project Spectrum,; further, it revised and developed the modality so that it either enhances young children’s strengths or emerges as the preferred option of young children. Second, this study developed educational content by which young children learn about the kinesthetic modality through activities for other modalities (science, mathematics, language, music, visual art, and social science) under Project Spectrum. Third, education content was divided into two phases. The first was Reinforce Kinesthetic Modality and the second was Connect Kinesthetic Modality. A total of 149 activities were developed. The first phase had nine areas, 33 sub-areas, and 56 activities, whereas the second had six areas, 18 sub-areas, and 93 activities. Fourth, the teaching and learning methods consisted of five stages (introduction, exploring, reinforcing, experiencing, and appreciation and assessment) in the first phase and five (connecting, exploring, reinforcing, integrating, and appreciation and assessment) in the second. Fifth, an assessment was carried out with descriptions and checklists for each activity, and assessments were conducted at the end of each phase to complete young children’s portfolio and intelligence profile. Last, this study focused on developing a curriculum for an integrated dance program; however, no experiment was conducted. The results show that this study’s program can be applied to Project Spectrum to reinforce young children’s bodily-kinesthetic intelligence; further, the study created educational content that ensures integrated learning among children by connecting their reinforced bodily-kinesthetic intelligence with the learning of other modalities. In addition, the program was able to identify and develop young children’s strengths through assessments that were conducted in conjunction with each activity. This study’s program was developed by: considering young children’s interests and developmental traits; reinforcing bodily-kinesthetic intelligence; connecting strengths; and developing multiple intelligences. It is expected to be effective in developing young children’s kinesthetic skill and creativity, enhancing their learning comprehension, and boosting their self-esteem and multiple intelligences. The author recommends a follow-up study that can apply the results of this study to other educational settings. Further, the study is expected to provide guidance to follow-up studies that apply Project Spectrum to young children’s dance class, a topic that has not been examined before.
Fulltext
Show the fulltextShow the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE