View : 1098 Download: 0

기악을 전공하는 시각장애학생의 음악경험에 대한 사례연구

Title
기악을 전공하는 시각장애학생의 음악경험에 대한 사례연구
Other Titles
A Case Study on Musical Experience of Blind Students Majoring in Instrumental Music
Authors
김덕주
Issue Date
2019
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구는 시각장애학생의 음악경험을 탐색하고 그 경험이 시각장애학생의 삶에 어떠한 영향을 주었는지 심층적으로 파악하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 기악을 전공하는 시각장애학생 4명과 이들의 어머니를 연구 참여자로 선정하였으며, 개별 심층 면담을 진행하고 학생들의 음악활동을 참여관찰하여 자료를 수집하였다. 연구 문제에 따라 도출한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각장애학생들은 대부분 어머니의 권유로 음악교육을 받기 시작하였으나 음악을 경험하면서 점차 음악에 대한 흥미가 증가하였고, 다양한 악기를 경험하며 음악경험의 폭을 확장하였다. 둘째, 시각장애인은 처음 음악을 접할 때 듣고 외우는 방법으로 시작하였으나 점차 점자악보를 통하여 음악에 접근하게 되었다. 그러나 점자악보의 복잡성과 음악점자를 제대로 가르칠 수 있는 교사가 부족하다는 것, 악보를 읽는 데에 많은 시간이 소요된다는 한계점이 있었으며, 점역 과정에서도 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 연구 참여자들은 시각을 제외한 청각이나 촉각 등의 대체 감각만을 사용하여 정보를 수용해야 하기 때문에 정안인과는 다른 방법과 종류의 음악경험을 보였다. 시각장애학생은 정안학생이 감상하는 것보다 훨씬 더 다양한 연주를 청각과 촉각을 활용한 다양한 방법으로 감상하는 과정에서 음악성을 향상시킬 수 있었다. 그러나 시행착오 과정에서 보조적 도움과 대체 감각으로 경험을 통역하는 과정이 필요하였다. 또한, 장애로 인하여 많은 한계에 부딪혔으나, 연주 경험이 축적됨에 따라 성취감을 느끼고 연주에 대한 자신감이 증가되었다. 넷째, 시각장애학생들에게 음악은 소통 창구로서의 역할을 하였으며, 그 자체로 새로운 경험과 기회였을 뿐 아니라 합주를 통하여 타인과 소통하는 경험을 할 수 있었다. 또한, 합주 경험이 학생들의 음악성 향상뿐 아니라 자기 발전적 측면과 사회성 발달의 측면에서도 긍정적인 영향을 미쳤다. 다섯째, 연구에 참여한 시각장애학생들은 음악경험을 통하여 음악가로서의 꿈과 교육자로서의 꿈을 갖게 되었다. 진학하는 과정에서는 어려움을 겪었으나, 음악은 직업 선택의 폭이 제한적인 시각장애인에게 새로운 선택지를 제공하였으며, 새로운 꿈을 가질 수 있다는 것은 이들에게 큰 의미를 부여하였다. 본 연구를 통해 시각장애학생의 음악경험을 이해하고, 시각장애학생들이 보다 다양하고 수준 높은 음악경험을 할 수 있게 되기를 기대한다.;This qualitative research study was conducted to explore blind students’ musical experience and to understand what impact the experience has on their lives. Participants were four blind students majoring in instrumental music and their mothers, and the in-depth interview and participant observation were used as the methods to collect data. In the end, the study arrived at the following five findings. First, the research found that musical experience helped the participant students to become interested in music and ultimately led them to a deeper and broader experience in music. Most of the blind students began taking music lessons at their mother’s suggestion, but they have grown to like music and expanded their musical experience by learning to play several different instruments. Second, the study found that Braille scores have limitations for blind students to play instruments. At the beginning of learning music, the participants listened to the music they were going to play and memorized all the notes, but at some point, they began to use Braille scores. But it took too much time to read music on Braille scores because of their complexity, and there were other problems such as the lack of instructors who can teach Braille music and the difficulty in translating musical notes into Braille. Third, the four blind students had a different kind of musical experience than sighted students, as they had to take information through compensatory abilities such as senses of hearing and touch. While learning to play instruments, they have faced numerous challenges due to their blindness, but overcame them with the help of auxiliary aids. Also, to help the participants to understand the music they were learning to play, their instructor or mother translated visual descriptions about the music into the students’ past sensory experiences other than the visual. The blind students could improve their musical skills by appreciating music through hearing and touch. And as they became more experienced, they could develop self-confidence and a sense of achievement. Fourth, results showed that music is a way of communication for blind students. For the four students, playing a musical instrument was not only a new experience but an opportunity to interact with others. Playing in ensembles, they socialized with others who have a similar interest in music and improved their musical skills. Above all, they could develop themselves and build social skills. Fifth, the study found that musical experience allowed the participants to look forward to a future career as a musician or a music instructor. Though it was not easy for them to specialize in instrumental music, their music major offered them a broader choice for their future, which gave them a new meaning of life. The findings indicated that musical experience has a positive impact on the lives of blind students. Hopefully, this research will provide an insightful understanding of their musical experience and allow more blind students to have high-quality musical experience.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE