View : 1454 Download: 0

기업의 브랜드 이미지 구축을 위한 색채디자인 프로세스에 관한 연구

Title
기업의 브랜드 이미지 구축을 위한 색채디자인 프로세스에 관한 연구
Other Titles
A study on the Color Design Process to Establish a Corporate Brand Image
Authors
차우진
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
Since the color of the company's identity is displayed more reliably than any other component, companies often use their own corporate color. As color is the first visual element delivered to consumers, it plays an important role in effectively integrating corporate images and enhancing differentiation with competitors. Despite the importance of corporate identity color, there are not many brand development and brand design companies in which the color design process guidelines are structured at present. There are significantly fewer brand designers who recognize the importance of the color design process while recognizing the importance of color. In fact, the use of colors that attract consumers' attention is often interpreted as a product of the designer's discretion or sense. However, the identity color used without understanding and analyzing colors cannot vitalize the brand image. For this reason, a systematic process design such as sequence and method should be established to increase the execution rate of a color design of brand designer. Therefore, this study was conducted to systematize the brand designing of the corporate brand by analyzing the current state of the corporate brand color design and presenting detailed plans for the problems of the existing process. The examination of the brand development case model and the design process type showed a problem that the color design process was limited to the design application process. In this process, analyzing important philosophies that were the foundation of the company such as corporate vision and management philosophy were not reflected in depth. Moreover, the use of color was limited and not systematic because research and analysis were only fragmentary. Therefore, it is necessary to propose a detailed method of choosing a color that can differentiate from other companies while clearly holding the meaning of the existence of the company rather than the designer's subjective sensitivity to color. For this purpose, the brand color design process was classified into four steps: color strategy establishment stage, information collection, and investigation analysis stage, design application stage, information management, and evaluation stage, based on the theory of the brand design development process and survey. The improvements and considerations of each step were summarized. The step of establishing the color strategy is an improvement plan for the problems of the existing color design process, which proposes a methodology for deriving color based on more specific and quantitative data. This methodology makes designers can select colors systematically from the early stages of corporate brand development through the colors that match the image of the company by analyzing corporate vision, management philosophy and reminiscent color of the corporate image. In addition, in the stage of information collection, analysis, and design application, considerations of each step are established, and forms and tools were developed that can be used for color design. At last, evaluation reports are prepared to evaluate the process execution rate and to write things to consider in a long-term color management plan.;기업 아이덴티티의 구성요소 중 색채는 어떠한 요소보다 확실하게 이미지가 전달되기 때문에 기업은 자사만의 기업 색채를 활용하는 경우가 많아졌다. 색채는 소비자에게 제일 처음으로 전달되는 시각적 요소이며 기업의 이미지를 효과적으로 통합시키는 동시에 경쟁사와 차별성을 높이는데 중요한 역할을 담당하고 있는 것이다. 이렇듯 기업의 아이덴티티 색채가 중요하게 자리 매김 하고 있음에도 현재 색채디자인 프로세스 가이드라인이 체계화된 브랜드 개발 및 브랜드 디자인 회사는 많지 않다. 또한 브랜드 디자인에 있어서 색채의 중요성은 인식하지만, 색채 디자인 프로세스의 중요성을 인식하는 브랜드 디자이너는 현저히 적은 편이다. 실제로 많은 사람들이 소비자의 눈길을 사로잡는 색의 사용이 디자이너의 재량 혹은 감각의 산물이라고 치부하는 경우가 많다. 하지만 색에 대한 이해와 분석 없이 사용된 아이덴티티 색채는 브랜드에 생명력을 부여할 수 없다. 따라서 브랜드 디자이너의 색채디자인 실행률을 높일 수 있도록 순서와 방법 등의 체계적인 프로세스 설계가 수반되어야 한다. 이에 본 연구는 기업 브랜드 색채디자인 현황을 조사·분석하고, 기존의 프로세스의 문제점에 대한 구체적인 방안을 제시함으로써 기업 브랜드의 색채디자인 과정을 체계화시키기 위한 목적으로 진행되었다. 브랜드 개발 사례 모델과 브랜드 디자인 프로세스 유형을 조사한 결과 색채디자인 과정이 디자인 적용 과정에 국한되어 있다는 문제가 있었다. 그 과정에서 기업의 비전, 경영이념과 같은 기업의 뿌리가 되는 중요한 철학을 분석하는 단계가 심도 있게 다뤄지지 않는 실정이고, 조사와 분석이 단편적으로만 이루어져 색채의 사용 또한 제한적이며 체계적이지 않다는 점이 문제점으로 제기되었다. 색에 대한 디자이너의 주관적 감성보다는 기업의 존립 의미를 명확하게 담고 있으면서 타사와의 차별성까지 줄 수 있는 색상을 선정하는 구체적인 방법 제시가 필요하다. 이를 위해 브랜드 디자인 개발 프로세스 이론과 현황 조사를 토대로 브랜드 색채디자인 프로세스를 색채 전략 수립 단계, 정보 수집 및 조사 분석 단계, 디자인 적용 단계, 정보 관리 및 평가의 4단계로 분류하고 개선점과 단계별 고려사항을 정리하였다. 색채 전략 수립 단계는 기존 색채디자인 과정의 문제점에 대한 개선방안의 내용으로 보다 구체적이고 정량적인 데이터를 기반으로 색을 도출할 수 있는 방법론을 제시하였다. 기업비전과 경영이념, 그리고 업종별 기업 이미지 연상색 분석을 통해 기업의 이미지에 부합하는 색상을 순위별로 도출하여 디자이너가 기업 브랜드 개발 초기 단계에서부터 체계적으로 색상을 선택할 수 있도록 하였다. 그리고 정보 수집 및 분석, 디자인 적용 단계에서는 단계별 고려사항과 색채디자인시 활용할 수 있는 서식 및 도구를 개발하였다. 마지막으로 정보 관리 및 평가 단계에서는 장기적 색채 관리 계획의 고려 사항을 기재하고, 프로세스 실행률을 진단 평가 할 수 있는 평가서를 제작하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE