View : 580 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
함지혜
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
본 연구는 석사과정 졸업연주 프로그램인 L. v. Beethoven 『Piano Sonata in D Major, Op. 10 No. 3』, R. Schumann 『Humoreske, Op. 20』, C. Debussy 『Estampes, L. 100』의 작품해설이다. 실제 졸업 연주에서는 L. v. Beethoven 『Piano Sonata in D Major, Op. 10 No. 3』, C. Debussy『Estampes L. 100』, R. Schumann『Humoreske, Op. 20』순으로 연주하였으나 본 논문에서는 작곡가의 시대 순으로 기술하였다. 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)의『Piano Sonata in D Major, Op. 10 No. 3』은 베토벤의 전 생애에 걸쳐 쓰여진 32개 피아노 소나타 중의 초기 작품으로 선배 작곡가들의 작곡 기법을 따르고 있으나 음악적 규모로서는 더욱 확장되고 실험적인 면모를 볼 수 있는 작품이다. 하나의 아이디어가 작품 전 악장에서 쓰이는 순환형식의 특징도 가지고 있다. 19세기 낭만주의 시대는 형식미와 질서, 균형을 중요시하는 고전주의 시대의 특징에 반하여 보다 자유롭고 환상적이며 개인적인 사상과 감정들을 음악에 싣는 경향이 나타났다. 이와 더불어 여러 예술가와 문학가들의 교류가 활발해져 문학에 음악을 접목시킨 새로운 시도들이 일어났고, 이러한 시도들을 담기에 적합한 성격소품(character piece)이 많이 작곡되어 낭만주의 피아노 음악에 있어 중요한 장르로 자리잡았다. 19세기 전반에 걸쳐 활동한 낭만주의 대표적 작곡가인 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 그만의 특징적인 어법을 성격소품 안에서 잘 녹여냈다. 1839년에 작곡된『Humoreske, Op. 20』은 그의 작품들 중 모음곡이 아닌 독립적인 유형의 성격소품으로서 그의 독창적인 음악적 어법이 잘 드러난 곡이다. 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)는 프랑스 출신의 인상주의 음악을 대표하는 작곡가로 인상주의 회화와 상징주의 문학의 영향을 받은 작곡가이다. 그는 회화적인 표제를 지닌 작품을 많이 남겼으며 동양적 요소에도 큰 관심을 보였다. 1903년 작곡된『Estampes, L. 100(판화)』는 제목에서부터 동양적 요소에 영향을 받은 것을 알 수 있다. 이 작품은 1889년 파리 만국박람회에서 접한 동양의 음악과 예술 전시에 영향을 받아서 작곡하였는데, 특히 인도네시아 자바지역의 가믈란 음악에서 강한 인상을 받아 이를 작품에 반영하였다. 첫 번째 곡인「Pagodes(탑)」은 동양적 요소와 선법, 5음음계에 기반하여 작곡하였다. 두 번째 곡인 「Soirée dans Grenade (그라나다의 저녁)」은 스페인의 하바네라 리듬을 사용하고, 해가 지는 자연의 정취에 영감을 얻어 작곡하였다. 세 번째 곡인 「Jardins sous la pluie(비 내리는 정원)」은 두 개의 민요 선율을 차용하였다.;This program annotaion presents a study on L. v. Beethoven’s 『Piano Sonata in D Major, Op. 10 No. 3』, R. Schumann’s 『Humoreske, Op. 20』, and C. Debussy’s 『Estampes, L. 100』performed in the author’s graduation recital for a master’s degree. Ludwig van Beethoven(1770-1827) composed 『Piano Sonata in D Major, Op. 10 No. 3』 which is an early period work among 32 Piano Sonatas. Beethoven followed the compositional technique of the composers of earlier time, but the scale of the music was further expanded and experimental techniques such as cyclic form were used in this sonata. The 19th century Romanticism shows a tendency to put more free, fantastic, and personal thought and emotions into music, in contrast to the characteristics of Classicism that emphasizes form, order, and balance. A genre suitable for this trend is the character piece. This is a composition usually in a small form with descriptive contents. Robert Schumann(1810-1856) who is representative composer of Romanticism worked on many Character pieces.『Humoreske, Op. 20』 is one of them, and highlights his mastery of unique rhythm and beautiful melody. Claude Debussy(1862-1918) is a composer of French Impressionist music influenced by Impressionist paintings and Symbolist writings. He composed many works with descriptive titles and was interested in exotic elements. 『Estampes, L.100』 composed in 1903 was influenced by his experience at the Paris International Exhibition of 1889. Debussy was impressed by Javanese gamelan music. Like the title of 『Estampes(Engraving), L.100』all of his works using the art terminology have pictorial titles such as 「Pagodas(Pagodes)」, 「Dusk at Granada(Soirée de Granade)」, and 「A Raining Garden(Jadins sous la Pluie)」. The first work,「Pagodes」 is in oriental mood based on the pentatonic scales. The Second work,「Soirée de Granade」 brings Spanish atmosphere with Habanera rhythms. The last one, 「Jadins sous la Pluie」 quotes two French folk songs which are 「Do do I’ enfant do」 and 「Nousn’s irons plus au Bois.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE