View : 985 Download: 0

Franz Peter Schubert의 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 분석 연구

Title
Franz Peter Schubert의 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 분석 연구
Authors
한민아
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배일환
Abstract
본 연구는 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797~1828)의 비올라와 피아노를 위한 작품 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano, 1824 〉에 관한 분석 연구이다. 낭만파 음악의 대표적인 작곡가로 낭만주의 음악의 선구자 역할을 한 F. P. Schubert는 고전주의 형식을 바탕으로 한 초기 낭만파 음악들을 작곡하였다. 낭만주의 시대에는 산업혁명에 의하여 자유주의와 사회주의가 만들어졌으며, 대중들은 이 시기에 왕궁 중심의 음악에서 벗어난 개인주의 사상과 자유주의 이상을 위한 새로운 형식의 음악을 선택하였다. F. P. Schubert는 낭만주의 시대에 맞게 기존 고전주의 특징에 그 만의 서정적이고 감미로운 느낌을 더한 선율의 곡을 작곡하여 낭만파 음악의 기틀을 마련하였다. 그는 교향곡을 비롯하여 소나타에서도 풍부한 선율과 아름다운 화음에 의하여 고전적인 단정함과 낭만적인 서정성이 느껴지는 작품을 많이 만들어 냈다. 현재는 존재하지 않는 악기인 Arpeggione를 위한 유일한 소나타곡인 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 〉에서도 이러한 특징인 서정적인 선율과 화성이 나타난다. 본 연구를 통하여 F. P. Schubert의 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 〉에서 보여지는 음악적인 요소들을 연구함에 있어서 F. P. Schubert의 곡의 특징인 낭만주의적이고 회화적인 음악적 특징과 작품이 만들어진 계기를 살펴본 후, 그 내용을 바탕으로 곡을 분석하였다. 총 680마디로 이루어진 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 〉의 음악 구성은 전체 3악장으로 구성되어 있다. 제 1악장은 고전주의 소나타 형식으로 서로 상반된 두 개의 주제가 절묘하게 조화를 이루면서 우아함과 경쾌함을 주는 악장이다. 제 1악장은 제시부-발전부-재현부-종결구의 4가지 구조로 구성되어 있으며, 두 가지의 대비되는 주제가 등장한다. 제 1주제는 우아하고 서정적인 선율을 보이며, 제2주제는 밝고 경쾌한 분위기를 보이고 있다. 또한 4/4의 빠른 소나타 형식으로 순차와 도약의 등장으로 독주 악기의 서정적이고 아름다운 선율을 표현하고 있다. 제 2악장은 아다지오(Adagio)로 F. P. Schubert 가곡의 시작을 연상시키는 아름다움과 기품을 지닌 악장으로, 복합 2부 형식으로 되어 있다. 제 2악장의 주제는 전반적인 내용이 동일한 성격을 보이다가 주제의 후반부에는 변형된 형태를 보이고 있다. 또한 2악장에서의 비올라는 선율 중심으로, 피아노 반주는 화성을 중심으로 연주된다. 제 3악장은 제시부-발전부-재현부로 구성되어 있으며, 알레그레토(Allegretto)로 변형된 론도 소나타형식이다. 3악장은 2악장에 이어 쉼 없이 이어지는 A장조의 경쾌하고 자유분방한 느낌의 악장으로 다양한 장식음과 리듬의 변화가 나타난다. 본 논문은 Franz Peter Schubert의 생애와 그의 작품 경향, 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 〉의 이론적 배경이 되는 낭만주의 시대에 대해 알아보고, 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 〉 악보를 사용하여 곡의 전반적인 음악적 특징과 각 악장의 구성을 분석 연구하여 연주에 도움이 되고자 한다.;This thesis is an analysis of the work 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano, 1824 〉 by Franz Peter Schubert (1797 ~ 1828). F. P. Schubert, was a representative composer and a pioneer of Romantic music. He composed early Romantic music based on the classicalism format. In the romantic era, the industrial revolution created liberalism and socialism, the masses deviated from the music in the center of the royal palace at this time and selected a new form of music for individualism more than liberalism. F. P. Schubert prepared the basis of Romantic music by composing melodic songs that added his unique lyrical and sweet taste to existing classical features from the romantic times. He also produced many works that can feel classic trims and romantic lyrics by rich melody and beautiful chords in symphonies and even in Sonata. The only sonata song for Arpeggione which is not present at the moment is 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 〉 which displays characteristic lyrical melodies and harmonies. Through this study, I will introduce the musical elements displayed by F. P. Schubert's works for viola and piano 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 〉 to the characteristic, romantic and painting musical of F. P. Schubert's song. After examining the characteristics and the motivation for making the work, I analysed the songs based on the contents. The music composition of 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 〉 consists of a total of 680 bars across the whole 3 movements. The first movement is a classic sonata form. A movement that gives elegance and lightness while exquisitely harmonizing two mutually contradictory subject songs. The first movement is composed of four structures; Presentation - Development - Recapitulation – Close. Two types of contrasted topics are present in this composition. The first topic shows an elegant and lyrical melody and the second topic shows a bright and light atmosphere. Also expressing lyrical and beautiful melody of monopoly instrument with sequential and leaping in 4/4 quick sonata form. The second movement is a complex two-part format in the movement with beauty and elegance that reminds Adagio to start the F. P. Schubert song. The theme of the second move shows the same form as the whole composition, and shows the modified form in the second half of the theme. In addition, viola in the second movement is centered on melody, piano accompaniment is played mainly on harmony. The third movement is composed of Presentation - Development - Recapitulation and is a Rondo Sonata form transformed into Allegretto. In the 3 movements, various movement of ornamentation and rhythm changes appearing with a light and free-headed movement that is followed by A major without continuing to the second movement. In this thesis I studied the romantic era that is the theoretical background of Franz Peter Schubert's life and his work trend, 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 〉 and analysed the sheet music of 〈 Sonata in A minor “Arpeggione” D.821 for Viola and Piano 〉 to study the overall musical characteristics of the song and the composition of each movement and try to use it for the performance.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE