View : 1299 Download: 0

근대 아동잡지와 주일학교 노래집을 통한 한국 동요 재조명

Title
근대 아동잡지와 주일학교 노래집을 통한 한국 동요 재조명
Other Titles
Reexamination of Korean Children's Songs through Children's Modern Magazines and Sunday School Songbooks
Authors
최윤실
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김은하
Abstract
본 논문은 근대 아동잡지와 주일학교 노래집에 나타난 동요에 관한 연구이다. 1920년대 시작된 동요운동은 다양한 배경의 아동잡지들을 발판으로 확장되었고, 동요의 암흑기라 여겨지는 일제 통치 말기에도 우리말과 노래가 보급되었던 주일학교 현장에서 이어졌다. 일제의 검열과 압제 속에서도 나름의 사상 및 신조를 실천했던 아동잡지와 이를 수용한 주일학교 노래집을 토대로, 근대 동요의 창작 및 보급 주체(작가)들의 성향과 변화 속에 다양하게 전개된 동요운동을 고찰함으로서 근대 아동의 음악문화를 이해하고, 지금껏 한정된 자료와 개인 작곡집, 재남(在南) 작곡가들 위주로 서술된 동요 음악사를 보충하는데 본 논문의 목적을 둔다. 최남선이 창간한 종합잡지 『少年』(1908-1911)에서 ‘소년’은 근대계몽기 새롭게 인식되기 시작한 새로운 ‘미성년’ 층을 아우르는 표상으로, 근대 국가를 일으킬 이상적인 주체이자 교도(敎導)되어야 할 대상으로 호명되었다. 이후 『붉은져고리』(1913-1913), 『아이들보이』(1913-1914), 『새별』(1913-1915) 등 전사적인 아동 잡지들이 있었지만, 일제에 의해 모두 강제 폐간을 당하게 되었다. 3.1운동 이후 시작된 일제의 문화정책과 맞물려 1920년대 천도교의 문화운동을 배경으로 소년/어린이 운동이 확산되었고, 아동잡지가 부흥하게 되었다. 근대 본격적인 ‘아동/어린이’ 잡지로 여겨지는 『어린이』가 이전의 최남선/신문관 발행 잡지들과 구분되는 지점은 방정환의 획기적인 어린이관(觀)과 소년운동의 영향력, 대중적인 독자 기반 형성과 참여, 장기 발행 등과 더불어 집중적인 창작문예물의 등장으로 볼 수 있다. 특히 어린이를 위하여, 동심(童心)을 바탕으로 만들어진 어린이 노래(兒童歌謠)인 ‘동요’가 1920년대 일간지 및 아동잡지를 통해 대량 등장하게 되었다. 흔히 동요는 문학(가사)과 음악(곡조)의 구별 없이 혼용되지만, 본 논문에서는 동요의 ‘가창성’에 주목해 곡조(曲調) 있는/곡보(曲譜)를 가진 요적(謠的) 동요에 집중하였다. 문학에서 최초의 동요집으로 여겨지는 윤석중의 『동요집』(1932)이 출간되기 전, 1920년대 윤극영의 『반달』(1926)을 시작으로 정순철의 『갈잎피리』(1929), 홍난파의 『조선동요백곡집』(1929) 등 여러 권의 창작동요(노래)집이 출간되었고, 음원으로도 연주/녹음되었다. 이들 중 상당수의 동요는 아동 잡지에 소개되거나 시적(詩的) 동요로 먼저 발표되기도 했다. 이렇듯 어린이문예 장르이자 새로운 양악 노래인 동요는 노래집뿐 아니라 아동잡지를 매개로 전달되었다. 그리고 수용 주체인 아동 대중에 의해 가창되면서, 동요 운동으로 확산되었다. 이러한 동요가 보급되고 노래운동으로 전개된 현장은 이미 양악의 수용이 이루어진 교회와 학교, 즉 기독교계 사립학교 및 주일학교, 민족학교, 공립학교 등이 주를 이루었다. 특히 전국에 산재한 수많은 기독공동체 내 주일학교는 이미 아동의 음악문화 활동이 이루어진 실제적인 공간으로서 동요의 주체적인 수용 및 활용이 잠재된 현장이었고, 1920년대 이후 동요 운동이 본격화되어 그 절정을 이루었던 때 동요의 유통 및 보급에 주요한 역할을 감당했다. 이렇듯 근대의 아동잡지와 주일학교가 동요 운동의 주요한 주체와 현장이 되었음에도 불구하고 이에 관한 연구는 상당히 제한적이고 미미(微微)하게 이루어져 왔다. 당시 아동 잡지에 포함된 음악 문헌에 대한 접근은 영인본 『어린이』로 전해지는 일부 동요를 제외하고는 이루어지지 않았다. 그리고 동요 운동에서 주요한 거점이 되었던 프롤레타리아 동요의 영향력, 즉 (분단 이후 월북한 문인들이 주를 이루었던) 당시 카프 계열 작가들의 이론적 논의와 현실 참여적인 동요의 실제가 위축되어왔고, 이들이 주체가 되어 만들어진 『신소년』(1923-1934)과 『별나라』(1926-1935) 같은 아동잡지에 관한 연구는 오랜 시간 빛을 보지 못했다. 한편 일제강점기 최장수 기록을 남긴 아동잡지『아이생활』(1926-1944)은 내한 외국인 선교사들과 주일학교연합회 배경으로 발행되었다는 종교적 편향과 1940년대 일제의 어용지 역할을 했다는 이유 등으로 외면되어왔다. 이에 본 논문에서는 개벽사와 천도교의 문화운동을 배경으로 탄생한 방정환 주간의 『어린이』 잡지를 시작으로‘방정환-윤석중의 계보’로 이어지는 『학생』과 『소년』, 1930년 전후 프롤레타리아 동요 운동을 견인한 『신소년』과 『별나라』, 그리고 주일학교연합회를 배경으로 발행된 『아이생활』과 기독교육 공동체 특히 주일학교에서 통용된 일부 노래집을 분석 대상으로 삼아 당시 가창된 노래들의 구체적인 실제를 파악해 보았다. 먼저 기존 『어린이』 잡지에 누락되었던 1930년대 판본들을 보충해 수록된 노래와 관련된 시적 동요들에 나타난 현실 반영적인 애상성 및 계급주의의 영향, 유희 노래 등의 성향을 구별하였다. 이어 『학생』과 『소년』에서, 성장하는 어린이에게 적합한 노래를 새롭게 개척하고자 했던 주체들의 의지가 좌절되고 ‘유년동요’로 기울어가는 현상을 살펴보았다. 동시에 1930년대 말 예술적인 동요의 성향도 나타났다. 즉 반주부가 포함된 연주 및 감상을 전제로 한 동요들이 등장하게 되었다. 다음 『신소년』과 『별나라』 잡지를 중심으로 1930년 전후 소년운동의 방향 전환과 계급주의에 경도된 작가들의 영향이 드러난 프롤레타리아 동요운동을 분석하였다. 비록 『신소년』과 『별나라』에 수록된 노래의 양은 많지 않지만, 프로작가들을 중심으로 진행된 이론적 비평 및 무산계급 아동을 위한 공연 등의 현실 참여적인 경향은 1930년대 동요 운동에 일정한 동력이 되었음을 확인할 수 있다. 강력한 이론적 논의를 바탕으로 한 프로 동요에서는 계급주의적 성향뿐 아니라 기존동요와 일반인 노래들의 비중도 상당했으며, 다양한 공연에서 연주된 흔적도 찾을 수 있었다. 마지막으로 근대 아동의 문화/교육공동체인 주일학교의 음악문화를 규명하였다. 개신교 선교 초기부터 아동을 대상으로 자연스럽게 개척된 주일학교는 민족의 애국계몽 및 사회운동의 주체적인 역할을 감당한 역동적인 현장이었다. 이러한 주일학교를 배경으로 발행된 『아이생활』잡지와 『아동가요곡선』을 통해 조선 민족의 정체와 기상, 절제, 권면을 내용으로 한 사회 참여적인 노래와 당시 유입된 영미 민요 및 찬송가 선율, 기독교 성극(聖劇) 문화에서 비롯된 극음악, 연주가 고려된 가곡 풍의 예술 동요 등의 다양한 성향을 살펴볼 수 있다. 특히 대부분의 아동잡지가 폐간되던 1930년대 중반에 발간되기 시작한 주일학교 노래집 『아동가요곡선』은 1930년대 말까지 창작, 수용되었던 동요 및 아동찬양 대부분을 광범하게 아우르고 있었다. 이같이 주일학교에서 아동은 다양한 음악을 통해 종교적인 사상뿐 아니라 근대의 강력한 이데올로기인 민족 계몽주의를 포함해 애상적, 현실적, 계급적, 대중적, 예술적, 낭만적인 동심의 노래까지 두루 접할 수 있었다. 근대 주일학교는 당시의 시대적 상황과 사회적인 역동으로 자연스럽게 문화화(inculturation)되며 예배 차원에서뿐 아니라 지속된 합창, 가창 문화 속에서 수많은 노래가 창출, 유통되는 현장이었다. 본 논문에서는 오랜 시간 동요사(史)에서 소외되어왔던 프롤레타리아 동요와 주일학교 현장, 그리고 원전자료의 불완전함으로 고려되지 못했던 근대 아동잡지에 나타난 음악문화를 통해 한국 동요의 다양한 실제를 그려볼 수 있었다.;This is a study on children's songs in children's modern magazines and Sunday school songbooks. The children's song movement, which began in the 1920s, grew out of children's magazines with various backgrounds, and even at the end of the imperial Japan era, which is considered the "darkest period of children's songs", it continued at the Sunday school scenes where Korean language and songs were spread. Based on the children's magazines that practiced their thoughts and creeds and the Sunday school songbooks that accepted them in imperial Japan's censorship and oppression, The purpose of this paper is to explore the children's songs that are transmitted and created through various subjects (writers) and fields, and complement the musical history of children's songs, which are limited to limited data, personal compositions, and South Korean composers. 'Boy' in the 『Sonyon(Boy)』(1908‐1911), the first comprehensive magazine published by Choi Nam‐seon, represents a new 'adolescence' layer, newly recognized in the modern enlightenment period, and it was called as the ideal subject and the object to be taught (generation) to raise the modern nation. Thereafter, there were enterprise children's magazines such as 『Bulgeun Jeory(Red Korean‐style Jacket)』(1913‐1913), 『Aideulboi』(1913‐1914), and 『Saebeol(New Star)』(1913‐1915), but all were forced to be closed down by imperial Japan. In line with the imperial Japan's cultural policy initiated after the 3.1 movement, the boy/child movement was spread in the background of the cultural movement of the Chondo‐gyo in the 1920s and the children magazine was revived. The point where the 『Eorini』 considered to be a true modern 'infants/children' magazine distinguishes from the old magazines of Choi Nam‐seon and Shin Mun‐gwan is the emergence of intensive creative artifacts along with Bang Jeong‐hwan's breakthrough perspective of children and boy movement’s influence, the formation and participation of popular readers, and long‐term publishing, etc. Especially for children, 'children's songs(兒童歌謠)', which made based on a child's mind(童心), appeared in the 1920s through daily newspapers and children's magazines. Often children's songs are mixed without distinction between literature (lyrics) and music (tunes), but in this study, we focus on the children's song, which focuses on the "singing" of the children's song and has a tonal /musical score. Before the release of Yun Seok‐jung's 『Dongyojip(Children’s Song Album)』(1932), which was regarded as the first children's songs album in literature, starting with Yun Geuk‐yeong's 『Bandal(Half Moon)』(1926) in the 1920s, several original children's song albums such as Jeong Sun‐cheol's 『Galipiri(Reed Leaf Flute)』 (1929), and Hong Nan‐pa's 『JoseonDonyobaekgokjip(Joseon Children’s 100 Song Album)』 (1929) were published and played/recorded as sound sources. Many of these children's songs were either featured in children's magazines or first published as poetic children's songs. The children's song genre, a new genre of children's songs, was transmitted through children's magazines as well as albums. It was spread by the children's song movement as it was introduced by the children's masses, the receiving subject. The spread of these children's songs and the development of singing movements were dominated by churches and schools, such as Christian private schools and Sunday schools, ethnic schools, and public schools, which already embraced the western music. In particular, Sunday schools in many Christian communities scattered all around the country already experienced the subjective acceptance and utilization of children's songs as a practical space where children's music and cultural activities already took place, and since the 1920s, when the children's song movement grew in popularity and reached its climax, it played a major role in the distribution and dissemination of children's songs. Despite the fact that modern children's magazines and Sunday schools became the main subjects and sites of the children's song movement, research on this has been conducted in a very limited and meager way. Access to the music literature contained in the children's magazines at the time was not made except for some children's songs, which are referred to as a photographic edition 『Eorini(Children)』. The influence of the children's songs of the proletariat, which became a major base in the children's song movement, in other words, after the division, the theoretical discussions of the KAPF writers whose mainstream was the North Korean literati at the time has been shrinking, and the reality of participatory children's songs has been shrinking. Studies on children's magazines such as 『Sinsonyeon(New Boy)』(1923‐1934) and 『Byeolnara(Star Land)』(1926‐1935), which were made by them, have not been seen for a long time. On the other hand, the children's magazine 『Aisaenghwal(Children’s Life)』 (1926‐1944), which had the longest record in the imperial Japan invasive occupation period, played a role in the religious bias that it was published in the background of the Sunday school association with the foreign missionaries in Korea and that it played the government‐patronized role of imperial Japan in the 1940s. Thus, on a target of analysis including the chief editor Bang Jeong‐hwan's magazine, 『Eorini』, which was born in the background of Gaebyeok and Cheondo‐gyo cultural movement, 『Haksaeng(Student)』 and 『Sonyeon』 which lead to the lineage of "Bang Jeong‐hwan and Yun Seok‐jung", 『Sinsonyeon』 and 『Byeolnara』, which kept the children's songs of the proletariat around 1930, 『Aisaenghwal』 published in the background of the Sunday school association, and Christian education community, especially some Sunday school albums, this study attempted to examine the concrete reality of singing songs at the time. First, this study distinguished the tendencies of the reality‐reflective laments and categorialism in the poetry children's songs related to the songs supplemented with the 1930s editions that were missing in the existing 『Eorini』 magazine, and the tendencies of play songs. Then, in 『Haksaeng』 and 『Sonyeon』, this study looked at the phenomenon that the willingness of the subjects who tried to pioneer new songs suitable for growing children was frustrated and tilted to 'infants's songs'. At the same time, the tendency of artistic children's songs in the late 1930s also appeared. That is, children's songs on the premise that the accompaniment is included in the performance and appreciation emerged. Next, magazines, 『Sinsonyeon』 and 『Byeolnara』 centered on the transition of the movement of the youth around 1930s and analyzed the proletarian children's song movement which revealed the influence of the writers hardened by the classism. Although there are not many songs in 『Sinsonyeon』 and 『Byeolnara』, the theoretical criticism centered on professional artists and the reality‐participatory tendency such as performance for the proletariat children became a certain power for the children's song movement in 1930s. The pro‐children's songs, based on strong theoretical discussions, had a significant proportion of existing children's songs and popular songs as well as classism propensity, and traces played in various performances were also found. Lastly, this study identified the musical culture of Sunday school, a cultural education community for modern children. The Sunday school, which was pioneered naturally for children from the beginning of the Protestant mission, was a dynamic scene that played an important role in the national patriot enlightenment and social movement. Through the magazine, 『Aisaenghwal』 and 『Adong-gayogogseon(Children’s Songs Selection)』 published in the background of Sunday school, we can explore various trends such as social participatory songs composed of the identity, spirit, temperance, and exhortations of the Joseon people, English and American folk songs and hymnals introduced at the time, theater music from the culture of Christian dramas (聖劇), and art children's songs of performance considered song type. In particular, a Sunday school songbook, 『Adong-gayogogseon』, which began to be published in the mid‐1930s, when most of the children's magazines had been created and accepted, covered a wide range of children's songs and most of the children's praises. Thus, at Sunday schools, through varied music, the children were able to get to the songs of lament, realistic, class, popular, artistic, and romantic child songs including the powerful modern ideology of the national Enlightenment as well as religious ideas. Modern Sunday school was naturally inculturated with the times and social dynamics of the time, and it was a scene where many songs were created and distributed not only in worship but also in continuous chorus and singing culture. In this study, it was possible to draw various realities of Korean children's songs through the music culture that appeared in children's modern magazines which were not considered due to incompleteness of original source materials, and proletarian children's songs and Sunday school scenes which have been alienated from the history of children's songs for a long time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE