View : 1848 Download: 0

한국 어린이도서관의 발전과정 연구

Title
한국 어린이도서관의 발전과정 연구
Other Titles
A Study on the History of Children's Libraries in Korea
Authors
김지완
Issue Date
2019
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
정연경
Abstract
어린이도서관은 어린이가 원하는 지식과 정보에 자유롭게 접근할 수 있어야 하고, 어린이의 미래의 삶을 가꾸는 평등한 기회를 획득할 수 있는 장소이어야 한다. 어린이가 성장하는 데 필요한 기관임에도 불구하고 한국에서 어린이도서관이 발전하게 된 것은 오래되지 않았다. 이에 본 연구는 1945년 해방 이후부터 2016년까지의 한국 어린이도서관의 전개과정을 고찰하고 분석하여 어린이도서관의 발전과정과 시기별 특징을 밝히고자 하였다. 한국 어린이도서관의 발전과정에 대한 역사적 사실을 알아보기 위하여 먼저 어린이도서관 관련 법령과 정책 자료를 수집하였다. 어린이의 독서환경으로 어린이 독서 실태와 어린이 책의 출판 흐름은 국민독서 실태조사, 한국출판연감에서 파악하였다. 어린이도서관계의 사건과 이슈 등은 도협월보, 도서관연구, 도협회보, 도서관문화 등의 도서관 관계지에서 확인하였다. 공공도서관 설립과 어린이도서관 설립, 공공도서관 어린이실 설치 등 시기별 도서관 운영 현황은 한국도서관연감과 국가도서관통계를 분석하였다. 또한, 어린이도서관 개관 확인과 어린이도서관 설립에 대한 시기별 사회인식과 요구를 알아보기 위하여 신문기사도 살펴보았다. 끝으로 어린이도서관 설립 당시의 사회 환경과 어린이도서관에 대한 인식, 설립과 운영과정, 어린이도서관 간의 상호작용 등을 파악하기 위하여 어린이도서관 운영자와 어린이도서관운동에 참여한 관계자 10명을 심층면담 하였다. 이렇게 수집된 자료를 바탕으로 시기별 어린이도서관의 발전에 영향을 미친 외부요인으로 사회적 변화와 어린이의 독서환경을 분석하였고, 내부요인으로 어린이도서관의 기준, 공공도서관 어린이실과 어린이도서관 설립 및 운영실태, 어린이도서관의 성과와 전망 등을 살펴보았다. 그리고 어린이도서관이 언제, 누구에 의해서 설립되었고, 어떻게 전개되고 발전했는지 분석하였다. 이러한 분석을 바탕으로 한국 어린이도서관의 발전과정은 도입기, 성장기, 확산기의 3단계로 구분하였으며 각 단계의 특징은 다음과 같다. 첫째, 1945년 해방 이후부터 1976년까지는 어린이도서관의 도입기로 공공도서관의 어린이실을 중심으로 어린이에 대한 도서관 서비스를 시작하는 시기이다. 1945년 식민지 해방, 1950년 한국전쟁을 겪으면서 사회가 매우 불안정하고 혼란스러웠다. 도서관계는 인적, 물적으로 큰 피해를 보았으며 정부 차원에서 공공도서관을 설립하기는 어려운 상황이었다. 공공도서관 수는 매우 부족하였으며 출판은 교과서와 오락물이 대부분이었고, 어린이 책도 전집류 정도로 어린이의 독서환경은 빈약하였다. 사회적 혼란과 경제적 궁핍, 공공도서관에 대한 사회적 인식이 낮은 상태에서 어린이도서관이 설립되지 못하였다. 1963년 도서관법이 제정되면서 공립 공공도서관을 설치할 때 ‘어린이실’을 두어야 한다는 규정은 있었으나 공공도서관이 미비하여 어린이실의 설치와 어린이서비스는 어려운 상황이었다. 이러한 어려운 환경 속에서도 국립도서관을 포함한 공공도서관은 어린이실을 설치하여 열람서비스와 독서교실을 실시하여 어린이의 독서를 장려하였고, 어린이를 위한 도서관 서비스를 시작하였다. 둘째, 1977년부터 2002년까지는 어린이도서관의 성장기로 어린이에게 도서관 서비스를 제공하는 것을 주된 목적으로 하는 어린이 전용 도서관이 처음 등장한 시기이다. 민간영역에서 1977년 잠실어린이도서관이 등장하였고, 공공영역에서 1979년 서울시립어린이도서관이 개관하였다. 1987년 정치적 민주화 이후 시민사회의 성장, 민간의 작은도서관 운동, 어린이 책 출판의 성장, 어린이 독서운동 단체의 등장 등의 영향으로 개인 및 단체의 어린이도서관이 설립되었다. 어린이도서관의 설립에 도서관법이나 도서관계의 영향은 적었으며 시민사회의 성장과 독서에 대한 관심으로 어린이도서관의 필요성을 자각한 개인 및 법인, 단체에 의하여 설립되었다. 어린이도서관 설립의 주체는 개인과 법인, 단체였으며 설립을 주도할 만한 세력의 형성은 나타나지 않았다. 민간영역에서 설립되기 시작한 어린이작은도서관은 도서관 설립과 운영과정의 어려움을 해결하기 위하여 협의회를 조직하였다. 셋째, 2003년부터 2016년까지는 어린이도서관의 확산기로 어린이도서관의 설립 주체가 다양화되고 공공영역의 어린이도서관 설립이 확산된 시기이다. 2003년 순천기적의도서관 개관 이후 지방자치단체가 공공어린이도서관 설립에 참여하면서 어린이도서관이 전국적으로 확대되었다. 사회 전반의 독서운동, 어린이 책의 성장, 어린이도서관에 대한 시민사회단체의 관심, 어린이도서관과 작은도서관의 법제화 등을 기반으로 공공과 민간의 어린이도서관 설립이 전국적으로 퍼져나갔다. 기적의 도서관은 어린이도서관에 대한 인식을 크게 변화시켰고 이후 어린이도서관의 건축과 운영의 모델이 되었다. 이러한 사회적 움직임은 국립어린이청소년도서관의 개관을 촉진하였고, 2006년 도서관법의 개정에서 어린이도서관을 공공도서관의 범주에 포함하게 되었다. 어린이도서관의 설립에는 개인, 기업, 법인, 시민단체, 종교단체, 지방자치단체, 국가에 이르기까지 다양한 분야와 계층, 지역이 참여하였다. 2010년대에 들어서면서 2000년대 초․중반의 가파른 어린이도서관의 설립은 점차 둔화하였고 어린이도서관의 명칭과 관종에 변화가 나타나기 시작하였다. 2012년 작은도서관진흥법의 제정으로 작은도서관의 법적 지위 확보와 지원 근거가 마련되면서 어린이작은도서관이 작은도서관으로 명칭을 변경하기도 하였다. 또한, 서비스 대상의 확대로 공공어린이도서관이 일반 공공도서관으로 관종을 변경하기도 하였다. 이는 어린이도서관이 어린이를 위한 도서관이라는 특수성보다는 공공도서관으로 인식되면서 어린이는 물론 청소년, 성인을 대상으로 서비스를 확장해야 하는 지역사회의 요구에 따른 현상이다. 어린이도서관은 1970년대 말부터 설립되기 시작하여 퇴보와 성장을 거듭하면서 2000년대에 들어 전국적으로 확산되었다. 한국 도서관의 역사 속에서 확장과 성장을 이룬 어린이도서관의 성과는 다음과 같다. 첫째, 어린이도서관은 우리 사회에서 소외되어 있던 어린이와 어린이도서관에 대한 인식을 높였다. 어린이들은 해방과 전쟁, 산업화와 입시경쟁 등으로 돌봄을 받지 못하는 열악한 환경에 놓여 있었다. 1980년대와 1990년대에는 민주화 이후 시민사회의 관심은 지역의 문제, 생활의 문제, 개인의 문제로 이동하였고 어린이 책의 성장, 교육 환경의 변화, 어린이의 독서, 어린이도서관에 대한 관심이 증대되어 어린이도서관의 설립과 관련 단체의 활동이 활성화되었다. 2000년대에는 어린이도서관이 개인, 시민사회, 종교, 언론, 지방자치단체를 포함한 사회 전반의 관심사로 떠올라 어린이도서관이 전국적으로 설립되었다. 어린이도서관의 활성화 이후 어린이도서관에 대한 이미지와 기대치가 달라졌고 우호적인 시각으로 변화하였다. 둘째, 어린이도서관의 설립은 개인, 시민사회, 언론, 지방자치단체 등의 연대와 협력을 끌어냈다. 1970년대에는 개인의 소명에 의하여 1990년대에는 어린이 책과 독서, 교육에 관심을 가진 개인, 법인, 시민단체, 종교단체 등이 중심이 되어 어린이도서관을 설립하였다. 2000년대에는 개인, 시민단체, 언론, 지방자치단체 등이 연대하여 어린이도서관을 설립해 나갔으며 민간과 공공의 협력 사례로 기적의 도서관이 개관하였다. 민간의 어린이작은도서관은 도서관의 지속성과 확장을 위하여 지역주민과 시민단체와 연대하여 문제를 해결하고 지방자치단체에 정책을 제안하고 있다. 셋째, 어린이도서관에 대한 관심이 어린이도서관의 증가와 어린이 서비스의 위상을 높였다. 1990년대 민간 어린이도서관이 2000년대 초반 기적의 도서관으로 이어져 어린이도서관에 대한 관심이 사회 전반으로 확대되었다. 어린이도서관은 공공도서관 어린이실과 어린이 서비스에 영향을 미쳐 어린이실 시설 개선과 어린이 전문사서의 전문성 향상에 대한 요구와 관심으로 이어졌다. 이에 국립어린이청소년도서관이 개관하면서 어린이도서관 정책과 전문사서 양성 교육, 프로그램 개발과 보급을 담당하게 되었다. 넷째, 어린이도서관은 여성의 사회적 활동을 활성화했다. 어린이도서관의 설립과 자원 활동가들은 대부분 엄마였고 전업주부였다. 어린이 책과 어린이 독서, 교육에 관심을 가지면서 독서 관련 단체의 모임 활동과 어린이도서관에서 자원봉사를 계기로 지역 활동가로 성장하였다. 어린이도서관에서 자원 활동 경험은 지역공동체 참여와 지역 주민의 사회화를 독려하여 여성이 지역의 일원으로 성장하는 데 기여하였다. 본 연구는 한국 도서관계에서 그동안 연구가 부족한 어린이도서관을 연구하였으며 어린이도서관의 출현과 성장, 발전에 영향을 미친 요인을 파악하고 어린이도서관의 발전 시기를 구분하여 시기별 특성을 분석했다는 점에서 의의가 있다. ;Children's libraries should provide free access to the knowledge and information children want, and they should be places where children have equal opportunities for their future lives. Although it is an essential institution for children’s growth, it has not been long since children's libraries developed in Korea. The purposes of this study are to examine and analyze the development process of the Korean children’s library from the liberation of 1945 until 2016, and to clarify how the development is done and what the features are. In order to investigate the historical facts of the development process of Korean children’s library, library laws and policy documents to confirm the children’s library law, standards, and policies were collected. Also, to understand the actual status of children’s readings as reading environment and the publishing flow of children’s book, Korean Library Yearbook and National Reading Practice Survey were examined. Periodicals were collected to check the children’s libraries related issues and events. Moreover, in order to analyze the periodic library management state including public library foundation, children’s library foundation, and children’s room installation in public libraries. Next, newspaper articles were gathered to identify the social awareness and needs of the children’s library and the establishment and opening. Finally, in order to understand the social environment and awareness at the time of establishment of children’s library, the foundation and operation process, and interactions among the libraries, in-depth interviews of ten leaders concerned with children’s library movements. Based on these collected materials, social change and children’s reading environment were analyzed as external factors influencing the development of children’s library in each period. Internal factors covered the standards of children’s library, the foundation and operation process of the children’s library and the children’s room in public library, and the achievements and prospects. Also, when and who founded the children’s library and how developed were analyzed. Based on these analyzes, the process of development of the Korean children’s library could be divided into five stages: dark period, formation period, growth period, proliferation period, and transition period. The major characteristics are followed. First, from the liberation of 1945 to 1976, the period was the introduction period of the children’s library. During this time of period, the society was very unstable and confusing by going through the colonial liberation in 1945 and the Korean War in 1950. The library suffered a great deal of human and material damage, and it was difficult to establish a public library at the government level. The number of public libraries was very few. Most of the publications were textbooks and entertainment, and children’s books were mostly complete collections, so the reading environment of children was scanty. It was difficult to expect the foundation of children library with social confusion, economic hardship, and low public awareness of public libraries. Despite this difficult environment, public libraries, including the National Libraries, installed children's rooms. The children's rooms of the public library provided reading rooms and reading classes to encourage children's reading and started library services for children. Second, from 1977 to 2002, which is a period of growth of the children' s libraries in Korea, it was the first time that children's libraries were first created with the main purpose of providing library services to children. Jamsil Children's Library was opened in 1977 in the private sector and Seoul Children's Library was opened in 1979 in the public sector. After the political democratization in 1987, children's libraries of individuals and organizations were established due to the influences of the growth of civil society, the movement of small private libraries, the growth of children 's book publishing, and the emergence of children' s reading groups. In this period, the influence of the library law and the library society was little in establishment of the children's libraries, and it was mainly established by individuals, corporations, and organizations who were aware of the necessity of children's library due to the growth of civic society and interest in reading. The main body of the establishment of the children's libraries was the individual, the corporation, and the organization, and there was no formation of power to lead the establishment. Children's small libraries, which began to be established in the private sector, organized a council to solve the difficulties of the library establishment and operation process. Third, from 2003 to 2016, which is a spreading period for the children's libraries in Korea, the establishment of public children's libraries and small children's libraries became widespread. Since the opening of Suncheon Miracle Library in 2003, children's libraries have been expanded nationwide as a local government participated in the establishment of a public children's library. The establishment of public and private children's libraries was spreading nationwide based on reading campaigns throughout the society, the growth of children's books, the interest of civil society organizations in children's libraries, and the legislation of children's libraries and small libraries. As media and civil society's interest in the reading movement increased, The Miracle Libraries were built in cooperation with local governments. The Miracle Libraries greatly changed the perception of children's libraries and later became a model of the construction and operation of children's libraries. These social movements promoted the opening of the National Library for Children and Young Adults and the revision of the Library Act included children's libraries in the category of public libraries in 2006. At this time, a variety of fields, classes and regions from individuals, businesses, corporations, civic groups, religious organizations, local governments and country participated in the establishment of children's libraries. In the 2010s, changes in children’s library began to emerge. The escalating foundation of children’s libraries in the early and mid 2000s has slowed down, and the annual number of users and the lending from children’s libraries have been declining. It showed the expansion and growth of children’s libraries, children’s small libraries, and public libraries made more libraries available to children, and declining in birth rate of children due to low birthrates have influenced on the circumstances. Also, there was a change in the name and the type of children’s library. In 2009, the amendment of Library Act changed the name of village library into small library. In 2012, the Small Library Promotion Act was enacted, which allowed the children’s small library to rename itself as a small library, providing the basis for securing the legal status and support of small libraries. Also, there were cases where the public children’s library changed into a general public library. This is a phenomenon according to the needs of the local community for children’s library to which is expanding the service not only for children also adolescents and adults, to be recognized not rather as special library for children but as one type of public library. The children's library began to be established in the late 1970s, and since its turnaround and growth, it has spread nationwide in the 2000s. In the long history of the Korean Library, the children's library, which achieved expansion and growth for a short period of only 20 years, achieved the following achievements. First, it raised awareness of children and children’s libraries that were alienated in our society. While experiencing liberation and war, children were in a poor environment where they could not be taken care of. In 1980s and 1990s, society's interest after political democratization and the collapse of the Eastern Europe moved to small issues, regional problems, problems of life, and individual problems with major problems. In this process, growth of children's book, changes in educational environment, children's reading, and interest in children 's library increased, which led the establishment of children' s library and the activities of related organizations were activated. In 2000s, children's libraries were founded nationwide with floating on the interests of society in general, including individuals, civil society, religion, mass media, and local autonomous groups. After the activation of the children’s library, the image and expected value of the children’s library have changed, and the vision of the children's library changed in a friendly manner. Second, children’s library draw solidarity and cooperation among individuals, civil society, media, municipalities and others. The children’s library was established in the 1970s by individual vocation, in the 1990s by individuals, civil society organizations, religious organizations and others who were interested in children's books, reading, and education. Then, in the 2000s, individuals, civil society organizations, the media, and local governments cooperated to establish a children's library, and Miracle Library opened in cooperation with the private sector and the public. Local children's small libraries propose policies to local governments through solidarity with local residents and civil society organizations for the substantiality and expansion of libraries. Third, the status of children's libraries and children's services were increased. The library relationship was strengthening library services for children centered on the public library children's room. In the 1990s, the establishment of a children's library, which started in the private sector, led to the Miracle Library in the early 2000s. As a result, the interest in the children's library expanded to the whole society and this led to the interest of local governments. In addition, the establishment of a children's library influenced the public library children's room, leading to improvement of the facilities of the children's room. As the children's library became socially attracting attention, the importance of children's services was also raised, and the demands and interest in the training and professionalism of child librarians became higher. As a result, the National Library for Children and Young Adults was opened, and new librarianship training for children's librarians was newly established. The National Children's Services Council was established to raise the solidarity and professionalism of the children's library staff. Fourth, it stimulated social activities of individuals. The founding and volunteering of the children's library were mostly women, who were full-time housewives, and caretakers. Volunteering in the children’s library and activities of book-related groups which came into contact with children’s books, readings, and education became the trigger. Experiences of volunteer activities at children's libraries encouraged community participation and socialization of local residents and contributed to women's growth as a member of the community. This study has significances in that the study examined children’s library, which did not get much light in Korean library fields, and clarified the factors influencing the initiation, growth, and development of the children’s library and classified the characteristics by the period of the development in children’s library. Based on this study, children’s library should be understood and developed considering it as a part of the library field.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE